به گزارش قدس خراسان، همانطور که فلاسک چایش را از صندوق عقب ماشین بیرون میآورد، با دست دیگرش فنجانی از کیفش خارج میکند، برای خود چای ریخته و میگوید: «جای شما باشم با همین راننده و کرایه ۲۰۰ تومن تا جلال میروم، من خودم کمتر از ۳۰۰ نمیگیرم. الان سامانه تا چهاراره مقدم ۸۶ تومن ثبت کرد قیمت بالایی نگفتم.» ساعت ۲ بامداد است و برای تهیه گزارشی از چندوچون کرایه تاکسیهای اطراف حرم که باید طبق عرف، در این ساعت افزایش تعرفه نیز داشته باشد، به بست شیخ طوسی و طبرسی رفتم و این مکالمه یک راننده تاکسی با من بود.
از راننده دیگری در بست شیخ طبرسی، پرسیدم تا کوهسنگی و راه آهن چند میبرید؟ که به ترتیب گفت: ۲۰۰ و ۱۰۰ تومان، الان ساعت از ۲ نیمه شب گذشته و ۳۵ درصد افزایش کرایه داریم.
وارد حرم شدم و به سمت درب طوسی رفتم. این بار کرایه بست شیخ طوسی تا ابتدای خیابان شریف در وکیل آباد و الماس شرق که از بازارهای مورد توجه مسافر است را پرسیدم که هر دو مسیر را ۲۵۰هزار تومان اعلام کردند.
تاکنون حدود ۵میلیون مسافر به مشهد آمدند
طبق اعلام معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، از ۲۵ اسفند تا ۱۲ فروردین تعداد ۱۲۷هزار و ۴۵۶ نفر از طریق فرودگاه، ۲۲۴هزار و ۷۸ نفر از طریق راه آهن، ۲۰۲هزار و ۳۹۲ نفر از طریق وسایل حملونقل جادهای و ۴میلیون و ۲۳۰هزار و ۸۶۹ نفر با وسایل حمل و نقل شخصی به خراسان رضوی و مشهد مشرف شدهاند.
با این آمار میتوان گفت به صورت خوشبینانه شاید ۱۱درصد از مسافران نوروزی ممکن است به استفاده از تاکسیهای اطراف حرم نیاز داشته باشند. اگرچه عدد پایینی است اما داشتن نرخنامه متمرکز و منسجم برای همین مقدار نیز در رضایت زائر و مسافر از حضور در شهر مشهد تاثیر داشته و نقش مهمی در برندسازی شهر مشهد بازی میکند. در نتیجه به سراغ مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد رفتیم تا درباره وضعیت سرویسدهی تاکسیهای اطراف حرم گفتوگو کنیم.
استقرار سامانه صدور فاکتور برای تاکسیها
مرتضی چایچی مطلق با اشاره به استقرار سامانه صدور فاکتور میگوید: سازمان تاکسیرانی در خطوط مبادی ورودی شهر شامل فرودگاه شهید هاشمینژاد، راهآهن مشهد و پایانه مسافربری امام رضا(ع) و خطوط پیرامونی حرم مطهر رضوی شامل باب الجواد(ع)، آیتاللهشیرازی، نواب صفوی و شیخ طبرسی نسبت به استقرار سامانه صدور فاکتور سفر اقدام نموده است و شهروندان میتوانند به صورت شبانهروزی به پایگاههای مستقر شده در خطوط مذکور مراجعه و نسبت به دریافت خدمات سفر با نرخ مصوب شورای محترم اسلامی شهر مشهد مقدس اقدام نمایند.
وی ادامه میدهد: نرخ کرایه در سامانه هوشمند مذکور بر اساس مسافت طی شده تا مقصد و ترافیک لحظهای محاسبه و به مسافرین در قالب فاکتور سفر اطلاعرسانی میشود. همچنین در این فاکتور مسیر حرکت تاکسی بر اساس نرمافزارهای مسیریاب به منظور مدیریت ترافیک و تسریع در جابجایی مسافرین مشخص شده است. علاوه بر خطوط فوقالذکر، در سایر خطوط محدوده حرم مطهر رضوی نظیر میدان بیتالمقدس، چهارراه خسروی، ابتدای خیابان امام رضا(ع) یا از ناوگان گردشی تاکسیرانی نیز، مسافران میتوانند درخواست خدمات نموده که در این صورت، نرخ کرایه بر اساس بهای مصوب و بر مبنای مبلغ محاسبهشده توسط دستگاه تاکسیمتر از مسافرین قابل دریافت خواهد بود.
افزایش تعرفه ۳۵درصد یا ۲۵درصد؟
راننده بست شیخ طبرسی از افزایش تعرفه ۳۵درصد صحبت کرده بود در حالیکه مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در این باره تاکید میکند: مطابق مصوبه بهای خدمات تاکسیرانی، از ساعت ۲۲:۰۰ لغایت ۰۶:۰۰ صبح بهای این خدمات، با ۲۵درصد افزایش نسبت به تعرفه روز در سامانه صدور فاکتور سفر یا تاکسیمتر محاسبه میشود.
چایچی در پاسخ به این پرسش که آیا آخرین افزایش قیمت همزمان با نوروز اتفاق افتاد یا خیر، میگوید: مطابق قوانین و ضوابط فرادستی به ویژه قانون درآمدهای پایدار، بهای خدمات تاکسیرانی نیز تا سقف تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران افزایش یافت. در فرآیند کارشناسی و اخذ مجوزات لازم، کارشناسی نرخ کرایه و همچنین ملاحظات مقرونبهصرفهبودن خدمات به منظور افزایش تعداد مسافران لحاظ شده است. از سویی با توجه به خودمالک بودن ناوگان تاکسیرانی و لزوم توجه به وضعیت درآمدی تاکسیرانان به جهت ترغیب در ارائه خدمات بر اساس نرخهای مصوب، وفق هماهنگیهای انجامشده، از ابتدای سال تعرفههای جدید در سامانه صدور فاکتور اعمال و دستگاههای تاکسیمتر نیز به تدریج در حال بروزرسانی است.
مشهد ۱۳هزار تاکسیران دارد
به گفته او، شبکه تاکسیرانی مشهد مقدس مشتمل بر تعداد ۱۰هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع ناوگان و تعداد حدود ۱۳هزار نفر تاکسیران اصلی و کمکی است.
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد درباره کرایه مقصدهای نقل شده در بالا میگوید: مبلغ کرایه از مبدا کیوسک طوسی به خیابان شریف در بلوار وکیل آباد در ساعت ۰۲:۰۰ بامداد حدود ۲۴۵ هزار تومان، از مبدا کیوسک شیخ طبرسی به بلوار جلال آل احمد در ساعت ۰۲:۰۰ بامداد حدود ۲۲۰ هزار تومان و از مبدا کیوسک شیخ طبرسی به خیابان کوهسنگی در ساعت ۰۲:۰۰ بامداد حدود ۱۵۵ هزار تومان است. کرایههای اعلامی بروی فاکتور سفر کرایه مصوب است و تاکسیرانان دخل و تصرفی در میزان محاسبه مبلغ کرایه ندارند. در خصوص سایر تاکسیها نیز در صورتی که محاسبه کرایه از ابتدای سفر تا انتهای سفر از طریق تاکسیمتر محاسبه شده است، کرایه دریافتی مورد تأیید سازمان است.
چایچی بابیان اینکه دریافت کرایه توافقی بدون استفاده از تاکسیمتر یا فاکتور سفر مورد تأیید این سازمان نبوده ادامه میدهد: شهروندان در صورت اعتراض به کرایه پرداختی میتوانند از طریق پایگاههای شبانهروزی سازمان واقع در خطوط مبادی ورودی شهر و خطوط پیرامونی حرم مطهر رضوی و همچنین مرکز ارتباطات مردمی شهرداری مشهد مقدس به شماره تلفن ۱۳۷ و یا تلفن مستقیم شکایات سازمان به شماره ۳۳۴۴۸۱۵۰ (در ساعات اداری) اعتراض خود را مطرح و پیگیری نمایند.
تفاوت قیمت با نرخ تاکسیرانی برای تاکسیهای اطراف حرم
مقایسه رقم اعلامی از سوی تاکسیرانی با رقم رانندههای اطراف حرم، حاکی از تفاوت کمّیِ کاهش و افزایش در برخی از مقاصد دارد که نیازمند پیگیری از سوی مسافر و نظارت از سوی سازمان تاکسیرانی است.
با این حال نکته قابل توجه استفاده از تاکسیهای اینترنتی در این منطقه است که با توجه به فراگیری این تاکسیها، اکثر مسافران از طریق گوشی برای مقاصد خود به این تاکسیها درخواست میدهند. به عنوان یک مسافر از همان مکانها برای این مقاصد به یکی از تاکسیهای اینترنتی درخواست سرویس دادم که برای مسیر شریف ۱۲۵هزار تومان، جلال آل احمد ۱۱۰هزار تومان، کوهسنگی ۸۳هزار تومان، چهارراه مقدم ۴۳ هزار تومان و راهآهن ۴۹هزار تومان قیمت داد.
با چند مسافری که در همان منطقه منتظر تاکسی بودند صحبت کردم، همگی معتقد بودند در آن ساعت از نزدیک خروجیهای حرم، تاکسیهای اینترنتی درخواستها را قبول نمیکنند و باید کمی پیادهروی کرد و از محدوده حرم دور شد تا تاکسیها درخواست را قبول کنند.
نحوه تعامل، زیر ذرهبین زائر است
پس از گفتوگو با زائران در همان محدوده حرم مطهر برای تاکسی اینترنتی درخواست دادم، چند تاکسی روی نقشه فعال بود و نشاندهنده این است که تاکسیهای روی نقشه همان تاکسیهای زرد جلوی حرم هستند اما در نرمافزارها مسافر را قبول نمیکنند تا مسافران از سامانه تاکسیرانی یا به صورت آزاد تاکسی بگیرند. باتوجه به وضعیت تورم و قیمتهای کارشناسیشده در سامانه میتوان به این رانندگان حق داد که نخواهند به درخواستها پاسخ دهند اما رعایت انصاف ایجاب میکند که حداقل نرمافزار تاکسیهای اینترنتی را نیز در گوشی خود غیرفعال کنند تا مسافر تکلیف خودش را بداند.
نحوه تعامل و ارتباط ما در هر موضوع ریز و درشتی، زیر ذرهبین زائر قرار میگیرد. باتوجه به تلاشهای صورت گرفته برای میزبانی شایسته از زائران مشهد الرضا، ضرورت دارد تمامی افراد و دستگاههای مرتبط با زائر، به مسئله برند شهر مشهد و خاطرهای که زائر از نحوه تعامل ما با خود به شهرش میبرد، توجه کنند تا ظرفیت این حضور در مقایسه با سایر مقاصد زائر و مسافر در کشور، روندی افزایشی داشته باشد.
نظر شما