به گزارش قدس آنلاین، دکتر فردوسی مشهدی با تأکید بر ظرفیت کتاب مثنوی معنوی در تولید ادبیات اقتباسی و ادبیات تمثیلی برای مخاطب کودک و نوجوان، به این نکته اشاره کرد که امروز درباره امکان و چگونگی تولید ادبیات تمثیلی برای مخاطب کودک و نوجوان معاصر سخن میرود و قرار است در این دوره با نگاهی ایجابی به این موضوع، با الهام از کتاب مثنوی شریف و با رویکردی تفکرمحور، شگردهایی پیشنهادی درباره تولید این گونههای ادبی عرضه شود.
وی پس از ارائه سرفصلهای زیر، به چگونگی طرح مباحث و تکلیفهای عملی شرکتکنندگان پرداخت:
مفهومشناسی (تشبیه، استعاره، مثال، مثل، مثل، تمثیل)
نمونه انسانشناختی (همراه با معرفی قصه اقتباسی)
نمونه ارزششناختی (همراه با معرفی قصه اقتباسی)
نمونه یزدانشناختی (همراه با معرفی قصه اقتباسی)
نمونه شناختشناختی (همراه با معرفی قصه اقتباسی)
نمونه جهانشناختی (همراه با معرفی قصه اقتباسی)
نمونه ارزششناختی (همراه با معرفی قصه اقتباسی)
جلسه نخست این دوره که با حضور دانشجویان ادبیات کودک و نوجوان و صاحبان اثر در این زمینه و شماری از علاقهمندان برگزار شد، به مفهومشناسی «تمثیل» و تفاوتهای آن با مثَل و تشبیه و استعاره اختصاص داشت و بخشی از دفتر سوم مثنوی در بردارنده تشبیهی درباره موضوع انسانشناسانه «جان و تن» و «مرگ انسان» شرح داده شد و پس از یادآوری شماری از مصادیق ادبیات کودک و نوجوان درباره مرگ و سوگ، از شرکتکنندگان خواسته شد با الهامگیری از محتوای مشروح در جلسه، نمونههایی بدیع و متناسب در این زمینه، عرضه کنند.
این دوره آموزشی که به همت باشگاه دانشافزایی و بهرهوری ادبیات دینی کودک و نوجوان (بادبادک) با همکاری کافه کتاب ماجرا، برگزار شد، یکشنبه هر هفته به موضوع جدیدی از سرفصل مذکور خواهد پرداخت.
نظر شما