روزنامه همشهری درمورد یکی از سریالهای جدید شبکه خانگی که با استقبال زیادی روبرو شد نوشت: هومن سیدی در بازگشت به شبکه نمایش خانگی با سریال «وحشی» تلاش کرده فضایی متفاوت از سریالهای رایج ایرانی خلق کند؛ این برداشت از قسمت اول سریال قابلدرک است. سریال پیشین او، «قورباغه»، با وجود فراز و نشیبها، توجه مخاطبان را جلب کرد و حالا باید دید آیا «وحشی» هم موفق خواهد بود یا نه. سیدی که پیشتر هم به گرتهبرداری از آثار خارجی متهم شده، این بار هم با چنین نظراتی روبهروست؛ مثلاً برخی آغاز «وحشی» را با فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی مقایسه کردهاند. با این حال، سریال تفاوتهای محسوسی با آن دارد.
هومن سیدی، که در آثار قبلیاش چون «مغزهای کوچک زنگزده»، «جنگ جهانی سوم» و «قورباغه» به زندگی قشر فرودست پرداخته، در «وحشی» هم داستان کارگری مطیع را روایت میکند که وارد ماجراهایی پیچیده میشود. او جریان متفاوتی نسبت به جریان اصلی سریالسازی ایران دنبال میکند، اما همچنان قادر است با مخاطب عام ارتباط برقرار کند که این یکی از تواناییهای اصلیاش بهحساب میآید.
نقدها نسبت به قسمت اول «وحشی» عمدتاً مثبتاند. منتقدان از روایت ارگانیک، فیلمنامه قوی، ظرافتهای دراماتیک و شخصیتپردازیها تمجید کردهاند. یکی از منتقدان معتقد است همه چیز بهصورت طبیعی پیش میرود و از اتفاقات غیرمنتظره خبری نیست. منتقدی دیگر از عناصر سادهای مثل خرابی ضبط اتومبیل که با ظرافت در روایت به کار رفته، سخن گفته و تأکید کرده که «وحشی» نقد اجتماعی قابلتوجهی را مطرح میکند، بدون آنکه دچار اغراق شود. جواد عزتی نیز با بازی متفاوتش مورد توجه منتقدان قرار گرفته و به گفته یکی از آنها، این نقش کاملاً متفاوت با نقش او در «زخم کاری» است.
مخاطبان نیز استقبال خوبی از قسمت اول داشتهاند. بسیاری سریال را جذاب و دیدنی دانستهاند و آن را برتر از سایر سریالهای همزمان پخش در شبکه نمایش خانگی دانستهاند. جواد عزتی بار دیگر با بازیاش تحسین شده و مخاطبان از توانایی او در معرفی شخصیت در قسمت اول صحبت کردهاند. همچنین کارهای قبلی هومن سیدی، چون «قورباغه»، همچنان مورد علاقه مخاطبان است و «وحشی» نیز در همین مسیر توصیف شده.
با این حال، نظرات منفی هم وجود دارد. برخی معتقدند تکنیک خوب سیدی، با ضعفهایی در فیلمنامه و شخصیتپردازی همراه است. برای مثال، یکی از کاربران ساختار شخصیتی مورد استفاده را تکراری دانسته و به شباهت آن با ساختار شخصیت والتر وایت در «برکینگ بد» اشاره کرده است. کاربری دیگر نیز آثار سیدی را حاصل کپیبرداری از آثار خارجی دانسته که تنها با ایرانیزه کردن آنها توانسته در ایران محبوب شود، در حالی که بهزعم او، این آثار از نظر سینمایی چندان قابل دفاع نیستند.
نظر شما