با اینحال یک کارشناس آموزشی به قدس آنلاین می گوید: نصب دوربین در کلاس درس مدارس، استقلال معلم را به چالش می کشد و اختیار معلم را زیر سوال می برد.
محمدرضا نیک نژاد می گوید: جهان آموزش و تجربه های آموزشی در ایران و حتی در تمام دنیا بر استقلال و اختیار معلم تأکید دارد.
وی می افزاید: اعتماد به معلم و استقلال او دو محور اصلی رویکرد آموزشی، ساختاری و اجتماعی به معلمان کشورهایی است که در آن ها آموزش وضعیت بسیار مطلوب و اثرگذار دارد و در آزمون های جهانی بهترین برون دادهای آموزشی را دارند.
نصب دوربین در کلاس های مدارس این دو محور را زیر سوال می برد و به چالش می کشد. به تعبیر دیگر نصب دوربین یعنی شما به معلم اعتماد ندارید و او را تحت بررسی قرار می دهید و می خواهید بدانید در کلاس چه می گذرد.
معلم در حقیقت رهبر کلاس است و از صفر تا صد کلاس در اختیار او قرار دارد اما ممکن است این پرسش نیز برای برخی ایجاد شود که برای مثال اتفاقاتی مانند خبر تلخ تجاوز به تعدادی دانش آموز در منطقه ای از کشور یا کتک کاری دانش آموز سنندجی را چه کنیم؟
این دبیر بازنشسته آموزش و پرورش معتقد است: این مسائل نیازمند بررسی های پیش از شروع به کار معلمی است یعنی هنگامی که معلم مورد گزینش واقع می شود باید همان گونه که او را به لحاظ سطح علمی و دانش مورد ارزیابی قرار می دهند به لحاظ روحی و شخصیتی نیز او را بسنجند.
البته نه تنها یک بار در گزینش بلکه به طور مداوم شخصیت معلم به لحاظ روحی روانی باید مورد بررسی قرار گیرد چراکه افراد در دوره های مختلف ممکن است تغییر کنند.
نیک نژاد ادامه می دهد: نصب دوربین در کلاس درس مدارس استقلال معلم را به چالش می کشد.
استقلال معلم از محورهای مهم است چراکه همواره گفته می شود مدیران بالادستی محتوا و سرخط های کلی را تعیین می کنند و اختیار پیشبرد برنامه، برنامه ریزی کلاس و فرآیند آموزش را به دست معلم می سپارند.
کشورهایی که این دو محور مهم را در نظر گرفته و به کار برده اند امروزه به لحاظ آموزشی جزو کشورهای مطرح جهان هستند.
اینکه کلاس درس دوربین داشته باشد سبب می شود هم معلم معذب شود هم دانش آموز و این گونه احساس می کنند که دائم زیر نظر هستند.
این کارشناس آموزشی اذعان می کند: چنانچه معلم در کلاس درس خود دوربین داشته باشد گویا چشم های تمام دنیا به اوست. بنابراین خود این موضوع موجب می شود اعتماد به نفس معلم از بین برود یا اینکه آزادی عمل از او گرفته شود.
گاهی معلم به دلیل خستگی دانش آموزان، به آن ها استراحت می دهد تا خوراکی بخورند یا اگر نیاز باشد به بیرون کلاس بروند این در حالی است که چنانچه دوربین در کلاس نصب شده باشد اعتماد به نفس معلم از بین می رود و آزادی عمل از او گرفته می شود.
چه بسا این موضوع زمینه ای برای دخالت مدیر و معاونان مدرسه شود و این دخالت اقتدار معلم را زیر سوال می برد و این گونه به نظر می رسد که معلم نمی تواند کلاس را رهبری و مدیریت کند و به همین دلیل نیازمند نظارت و حضور مدیر یا معاون است.
نیک نژاد می افزاید: در حقیقت اداره کردن کلاس شرط هایی دارد که یکی از آن ها اعتماد به معلم از طرف دانش آموز است، اعتماد به شخصیت معلم، به سواد و اقتدار او.
اگر این اعتماد آسیب ببیند یعنی فرایند آموزش آسیب دیده است و این گونه برداشت می شود که معلم توانایی مدیریت کلاس را ندارد و حتما باید مدیر یا معاون نظارت مستقیم داشته باشد.
در حال حاضر در کلاس های برخی مدارس غیردولتی دوربین نصب شده است. این در حالی است که دانش آموز باید در کلاس راحت باشد و شرط اینکه درس در آن مسیری باشد که باید پیش برود این است که دانش آموز احساس راحتی کند و با معلم خود ارتباطات انسانی و عاطفی برقرار کند. بنابراین وجود دوربین در کلاس درس به این موضوعات آسیب می زند.
این کارشناس آموزشی درباره نصب دوربین در حیاط مدرسه معتقد است: وجود دوربین در حیاط و راهروی مدرسه لازم است چراکه در زنگ تفریح یا مواقعی دیگری که بچه ها در حیاط و راهروی مدرسه هستند باید کنترل و نظارت وجود داشته باشد.
با این حال برخی کارشناسان و خانوادهها معتقدند که نصب دوربین در کلاسها میتواند به افزایش نظارت بر عملکرد معلمان و بهبود کیفیت آموزش کمک کند.
آنها بر این باورند که در مواردی مانند تنبیه بدنی یا تحقیر دانشآموزان، وجود دوربین میتواند به شفافیت و روشن شدن واقعیتها کمک کند.
نظر شما