۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۱۰۶۴۵۷۸

مدیریت رسانه‌ای در بحران

محمد ولیان‌پور، روزنامه‌نگار

بروز اتفاقات، حوادث و بحران‌های پیش‌بینی نشده، بخشی از حرکت طبیعی هر جامعه را تشکیل می‌دهد و نوع موضع‌گیری و برخورد رسانه‌ای با این حوادث و بحران‌ها تأثیر فراوانی بر کیفیت مدیریت بحران و نتایج حاصل از آن خواهد داشت.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نتایجی که گاه معادل سطح وسیعی از خسارت‌های جانی و مالی در حین حادثه است.در هنگام بروز چنین حوادثی، چه ناشی از اشتباه باشد و چه خراب‌کاری یا حتی تقصیر احتمالی، انتظار می‌رود همه افراد، جریان‌ها و رسانه‌های مؤثر، فارغ از موضع موافق و مخالف و حتی ضدیت با نظام سیاسی، در کنار مردم قرار بگیرند و با آرامش‌بخشی درصدد کمک به مهار حادثه، نجات بازماندگان و جلوگیری از آسیب‌ها و تلفات بیشتر باشند.اما در کمال تعجب با طیفی از فعالان سیاسی مواجهیم که به اسم ملیت و طرفداری از مردم، به هر تهدیدی که برای مردم رخ می‌دهد به چشم فرصت انتقام نگاه می‌کنند و هر حادثه و مشکلی را حتی در جایی که جان مردم در میان است، دستمایه تسویه ‌حساب با حکومت و مردمش قرار می‌دهند.
البته جریان اپوزیسیون با رویکرد تجزیه‌طلبانه، ضدسرزمینی، خودتحقیرانه، جنگ‌طلبانه و حمایتی که از تحریم‌ها داشته‌اند، بارها خود را به عنوان غیرملی‌ترین و ضدایرانی‌ترین جریان تاریخ کشور معرفی کرده‌اند، اما نگاه ابزاری و منفعت‌طلبانه این جریانات به آلام و گرفتاری‌های مردم می‌تواند به شناخت بیشتر انگیزه ضدایرانی آنان و حرکتشان در جهت خلاف منافع مردم کمک کند.
جایگاه منافع ملی و سود و زیان مردم در چنین موضع‌گیری‌هایی، شاخص خوبی برای پایش صداقت افراد و جریانات است و هر گونه تعارض با منفعت مردم در کنش‌ها و واکنش‌ها، صحت انگیزه‌ها را زیر سؤال می‌برد.متأسفانه این رویکرد گاهی توسط افراد و جریان‌های سیاسی داخلی نیز در پیش گرفته می‌شود و حوادث، خطاها و اتفاق‌ها به عنوان ابزار تسویه‌حساب جناحی به کار گرفته می‌شوند.
برای نمونه هفته گذشته در جریان اشتباه صدا و سیما و توهین به خلفای اهل ‌سنت، شاهد بودیم با وجود پذیرش سریع اشتباه و برخورد با خاطیان و واکنش منطقی علمای اهل ‌سنت به اشتباه صورت ‌گرفته، برخی جریان‌ها و رسانه‌ها همچنان بر آتش فتنه دمیدند و تلاش کردند به قیمت تحریک شکاف‌های مذهبی، به تسویه‌حساب با صدا و سیما بپردازند.اما در حادثه انفجار در بندر شهید رجایی، عده‌ای در اوج حادثه و زیر آتش و دودی که کسی یارای نزدیک شدن به عمق میدان را نداشت، از آن سوی دنیا اخبار دقیقی از علل حادثه و حتی نوع ماده محترقه و انفجاری منتشر می‌کردند! نه ‌تنها اصل حادثه، بلکه جزئیات و حاشیه‌های آن نیز در معرض دروغ‌پردازی و تحریف قرار گرفت تا حداکثر سوءاستفاده از آن رقم بخورد.
طرفه آنکه تمرکز این رسانه‌ها بر موضوع دروغین «سوخت موشک» بود تا با پیوند دادن حادثه به موضوعات سیاسی و امنیتی، احتمالاً زمینه‌ای برای مطرح کردن موضوعات موشکی در مذاکرات فراهم شود و با جلوه دادن ابزار دفاعی و بازدارندگی در مقابل دشمنان کشور به عنوان عامل ناامنی و تهدید، افکار عمومی برای این منظور آماده شود.
این خبرپراکنی‌ها معمولاً در خلأ رسانه‌ای اولیه مشتری پیدا می‌کند و چون روایت دست‌اولی از ماجراست، به ‌سرعت فراگیر می‌شود. در مراحل بعدی با فروکش کردن تب ‌و تاب حادثه، معمولاً روایت‌های بعدی و حتی تأیید و تکذیب‌ها به اندازه روایت اولیه دیده نمی‌شوند و نمی‌توانند همه آن چیزی که در ذهن‌ها ماندگار شده است را تغییر دهند.
میل به انتشار و دریافت اخبار عجیب و دست‌اول، ‌آفتی است که بسیاری از اوقات صاحبان رسانه‌های واسط و بازنشردهندگان اخبار را دچار می‌کند و مخاطبان ناآگاهی که چشم به این رسانه‌ها دارند نیز اسیرش می‌شوند. سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی مهارت‌هایی هستند که به افراد و رسانه‌ها کمک می‌کنند در دریای اخبار و اطلاعات درست و غلط غرق نشوند و واقعیت را دریابند.از سوی دیگر همان ‌طور که گفته شد این خبرپراکنی‌ها معمولاً ناشی از خلأ خبری اولیه هستند و کاستی‌هایی را در مدیریت بحران نشان می‌دهند. اگر به نقش رسانه و جنگ رسانه‌ای واقف باشیم باید اذعان کنیم مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در بهترین حالت خود نیز به ‌تنهایی کافی نیستند و نیاز به پیوست رسانه‌ای و مدیریت رسانه‌ایِ بحران دارند.
مدیریت رسانه‌ای، بخش مهمی از مدیریت بحران است و باید ستادهایی برای اطلاع‌رسانی متمرکز در مواقع بحرانی و ایجاد مرجعیت خبری در ساختارهای آن پیش‌بینی شده باشد. سرعت و شفافیت در اطلاع‌رسانی حتی در همان لحظات اولیه و با همان اطلاعات ناچیز، ضرورتی است که خلأ رسانه‌ای و خبری را مرتفع کرده و اخبار غیرمعتبر را از یکه‌تازی می‌اندازد. در این صورت برقراری قوانین و آیین‌نامه‌های ویژه برای انتشار اخبار بحرانی نیز به این روند کمک می‌کند.
صداقت، شفافیت و سرعت اطلاع‌رسانی است که می‌تواند جریان خبری را از دست دشمنان مردم خارج کرده و کفه جنگ رسانه‌ای را به سود منافع ملی سنگین‌تر کند.

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha