به گزارش قدس خراسان، جبار علی ذاکری صبح امروز شنبه سوم خرداد ماه در آئین افتتاح این پروژه با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث کمربندی (واریانت) سالار ـ شادمهر به طول ۲۹ کیلومتر در سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: با افتتاح این طرح، صرفهجویی در مصرف سوخت به دلیل کاهش مدتزمان توقف قطارها و کاهش سیر حمل بار از معادن سنگان به مقصدهای کارخانجات فولاد و بنادر جنوبی کشور و همچنین تسهیل در سیر روان و در نهایت ارتقای ایمنی سیر قطارها را شاهد خواهیم بود.
مدیر عامل راه آهن گفت: اجرای این پروژه در راستای سیاستهای حمایتی دولت در توسعه صنعت حملونقل ریلی است که در سند چشمانداز ۲۰ ساله و در افق ۱۴۰۴، سهم راهآهن در جابهجایی مسافر باید از ۴ به ۱۸ درصد و جابهجایی بار از ۱۰ به ۳۰ درصد کل حملونقل کشور برسد.
وی به مشخصات این پروژه اشاره کرد و افزود: این پروژه شامل دو خط زیرسازی و یک خط روسازی، توسعه ایستگاه سالار و ایستگاه شادمهر و ارتقای علائم است که پلها و آبروها به طول ۶ هزار و ۷۶۵ مترمربع، عملیات خاکی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب، بتنریزی ۳۵ هزار و ۶۰۰ مترمکعب، در مجموع به طول ۲۹ کیلومتر و با صرف اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان احداث شده است.
مدیر عامل راهآهن به مزایای این پروژه اشاره و بیان کرد: بهبود عملکرد و کاهش ترافیک در ایستگاه تربتحیدریه، بهرهوری مناسب دیزلها، حذف توقف و مانور قطارها در ایستگاه تربتحیدریه، کاهش مدت سیر قطارها از ایستگاه سالار به ایستگاه شادمهر به مدت چهار ساعت، بخشی از مزایای این پروژه به شمار میرود.
ذاکری از کاهش مصرف سوخت، کاهش ۲۰ کیلومتری مسیر سالار به شادمهر و افزایش قابلیت حمل بار ریلی و در نتیجه کاهش سوانح جادهای بهعنوان بخشی دیگر از مزایای این پروژه یاد کرد.
مدیر عامل راه آهن تاکید کرد: این دستاورد بزرگ، با پشتیبانی بیدریغ وزارت راه و شهرسازی و تلاش شبانهروزی متخصصان و کارکنان راه آهن محقق شده و نویدبخش توسعهای پایدار و شکوفایی اقتصادی در شرق کشور است.
نظر شما