دبیرکل سازمان اکو گفت: ارتقای کریدورهای حمل‌ونقل، کاهش زمان ترانزیت و تسهیل تجارت تنها با نوسازی زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری جمعی کشورهای عضو ممکن خواهد بود.

توسعه ترانزیت منطقه‌ای نیازمند نوسازی زیرساخت‌ها است/قطار اکو به راه افتاد
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین «اسد مجیدخان» دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) امروز (دوشنبه، ۱۲ خرداد) در سیزدهمین نشست وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو اکو با اشاره به اهمیت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه حمل‌ونقل، اظهار کرد: جهان امروز با تحولات ژئوپلیتیکی و ژئواقتصادی عمیقی روبه‌رو است و در این شرایط، یکپارچگی منطقه‌ای و شکوفایی مشترک در منطقه اکو اهمیت و ضرورت بیشتری یافته است.

حمل‌ونقل پیشران رشد اقتصادی است

وی افزود: امروز نه تنها به‌عنوان نمایندگان کشورهای عضو، بلکه به‌عنوان شرکای یک چشم‌انداز مشترک گرد هم آمده‌ایم تا پیوندهای تاریخی حمل‌ونقلی منطقه را احیا، تقویت و مدرن کنیم. حمل‌ونقل، پیشران راهبردی رشد اقتصادی، تسهیل تجارت، جذب سرمایه‌گذاری و تبادل فرهنگی میان کشورهای عضو است.

دبیرکل اکو خاطرنشان کرد: توسعه شبکه‌های حمل‌ونقل به‌هم‌پیوسته نیازمند اراده سیاسی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها است. ارتقای کریدورهای حمل‌ونقل، کاهش زمان ترانزیت، کاهش هزینه‌ها و گشودن مسیرهای جدید تجاری را به‌دنبال دارد که در نهایت به نفع اقتصادها و شهروندان ما خواهد بود.

وی ادامه داد: سال‌جاری را با چشم‌اندازی امیدوارکننده آغاز کردیم و با مشارکت فعال وزرا، زمان و حد نصاب لازم برای برگزاری نشست‌های کلیدی وزارتی در حوزه‌های تجارت، حمل‌ونقل و گردشگری را فراهم ساختیم. این سه حوزه، ستون‌های اساسی برای تحقق منطقه‌ای یکپارچه و شکوفا در چارچوب اکو هستند.

مجیدخان با اشاره به نقش حمل‌ونقل در ارتقای بهره‌وری منطقه‌ای، گفت: در جهانی که روزبه‌روز مبتنی بر ارتباط و تحرک می‌شود، حمل‌ونقل از طریق هوا، جاده، راه‌آهن و دریا جایگاه ویژه‌ای یافته است. در این منطقه، یک پرواز مستقیم به تهران ممکن است تنها یک تا چهار ساعت زمان ببرد و به‌مراتب کارآمدتر از مسیرهایی است که از کشورهای ثالث عبور می‌کنند.

دبیرکل اکو خاطرنشان کرد: تقویت زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی، جریان کالا، افراد و سرمایه را تسهیل می‌کند و باید تعهد به نوسازی کریدورها و پایان بی‌توجهی به مسیرهای حمل‌ونقل منطقه‌ای استوار باقی بماند.

دیجیتال‌سازی در حوزه حمل‌ونقل الزامی است

وی با اشاره به اهمیت دیجیتالی‌سازی در حوزه حمل‌ونقل، تصریح کرد: این تحول، موجب ارتقای لجستیک، ردیابی لحظه‌ای، مدرن‌سازی عملیات مرزی و بهبود کارایی کلی می‌شود و تحقق شبکه‌های حمل‌ونقل روان، اقتصادی و پایدار را ممکن می‌سازد.

مجیدخان ادامه داد: توافق‌نامه چارچوب حمل‌ونقل ترانزیتی اکو (TTFA) ستون فقرات سیاست اتصال ما است و از طریق شورای هماهنگی و کمیته‌های فنی خود، بنیان نهادی برای تحکیم همکاری‌های ترانزیتی فراهم کرده است. عملیاتی‌سازی کامل TTFA و مدرن‌سازی گذرگاه‌های مرزی، همچنین پرداختن به چالش‌های کشورهای محصور در خشکی از جمله الزامات دستیابی به چشم‌انداز اتصال منطقه‌ای است.

دبیرکل اکو گفت: به رهبری کشورهای عضو خود در سطح جهانی افتخار می‌کنیم. پس از برگزاری COP29 در باکو، منتظر برگزاری سومین کنفرانس سازمان ملل متحد درباره کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی (LLDCs) در اوت ۲۰۲۵ در ترکمنستان هستیم. دبیرخانه اکو برای حمایت از این ابتکار، نشست جانبی ویژه‌ای را در راستای ارتقای اتصال منطقه‌ای و بهبود همکاری‌های ترانزیتی برگزار خواهد کرد.

وی تأکید کرد: تدوین استراتژی جدید اکو برای سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۵ باید بر پایه دستاوردهای چشم‌انداز ۲۰۲۵ و هم‌راستا با روندهای جهانی، با تأکید بر نوآوری، پایداری محیط‌زیستی و رشد فراگیر، انجام گیرد و حمل‌ونقل و اتصال در مرکز راهبرد تحول منطقه‌ای قرار گیرد.

وی با قدردانی از ریاست دوره‌ای قزاقستان در سال ۲۰۲۵، اظهار کرد: شعار قزاقستان مبنی بر «ارتقای اتصال حمل‌ونقل منطقه‌ای و توسعه پایدار» به‌موقع و الهام‌بخش است. با توجه به اینکه هفت کشور عضو اکو محصور در خشکی هستند، رهبری و سرمایه‌گذاری قزاقستان در زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی، نقشی حیاتی در یکپارچگی منطقه‌ای ایفا می‌کند.

مجیدخان همچنین با اشاره به لزوم حمایت از افغانستان گفت: تعهد به ادغام افغانستان در سامانه‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای باید پایدار بماند، چرا که اتصال مؤثر این کشور، علاوه بر تقویت اقتصادی، موجب ثبات و منافع متقابل برای کشورهای عضو اکو خواهد شد.

قطار اکو به راه افتاد

وزیر راه و شهرسازی هم در حاشیه این اجلاس گفت: رئیس بانک اکو پیشنهادات مشخصی را در خصوص پشتیبانی مالی و اعتباری پروژه‌های کلان (ریلی، جاده‌ای و بندری) ارائه داد.

فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این نشست،نقطه نظرات کلیدی از سوی وزرا، معاونین و دبیران کل مطرح شد، اظهار داشت: در این اجلاس اعضای اکو درباره آمادگی خود برای همکاری در زمینه‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، بندری، دریایی و هوایی توافق کردند. همچنین توجه ویژه‌ای به کشورهای دارای سواحل برای ارائه سایت‌های لجستیک برای تسهیل روابط تجاری با کشورهای داخل خشکی شد.

وی افزود: همچنین موضوع دیجیتال‌سازی به خصوص در حوزه حمل و نقل جاده‌ای در این نشست اهمیت ویژه‌ای داشت.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کریدورهای چند وجهی و سرمایه‌گذاری در این بخش گفت: در ادامه این نشست، کریدورهای حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی که بین کشورهای عضو اکو پیوند برقرار می‌کنند، مورد توجه قرار گرفت. همچنین رئیس بانک اکو پیشنهادات مشخصی را در خصوص پشتیبانی مالی و اعتباری پروژه‌های کلان (ریلی، جاده‌ای و بندری) ارائه داد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره شروع به کار قطار اکو اظهار داشت: قطار اکو به عنوان نمادی از پروژه‌های مشترک و اجرایی در راستای ارتباطات حمل و نقل بین کشورها به حرکت درآمد. این قطار از ترکیه به آپرین در ایران و سپس به ترکمنستان و ادامه راه به آسیای مرکزی خواهد رفت.

وی با اشاره به اهمیت «بیانیه تهران» تاکید کرد: این سند باید به‌عنوان یک متن زنده و پویا تلقی شود، نه صرفاً یک تشریفات. بیانیه تهران باید نمایانگر چشم‌انداز مشترک، شفافیت، پاسخگویی و نوآوری مستمر در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha