این اثر حاوی داستانکهای خوشخوان، با لهجههای متفاوت و شیرین، درباره رویدادها و دردهای آشنایی است که از زمان جنگ تحمیلی بر روح و جان ایرانیان گذشته است؛ روایتهایی از جنس دلتنگیهای مادرانه، آرزوی وصال، شهدای گمنام، شجاعت و دلاوری مردان و زنان که هنرمندانه توصیف شدند تا خاطرات و مجاهدت آن روزها، برای حفظ خاک ایران عزیز، تا همیشه بماند.
روایتهایی طنزگونه از دوران دفاع مقدس
این کتاب، در قالب ۱۱ قصه کوتاه و بلند، با عناوینی همچون؛ «تا اطلاع ساموی»، «راز رعنا»، «سالارنامه»، «عنایت سیبیل»، «یک آشنای غریب» و ... به قلم مهدی زارع به رشته تحریر در آمده که استفاده از زبان و لحنهای بومی، روایتهای طنز گونه، استفاده از کشف شهودها و آنِ داستانیهای غیر منتظره و هم ذات پنداری های بالا، از مهمترین ویژگیهای اثر، محسوب میشود.
این اثر، به قلم مهدی زارع نویسنده برگزیده و کاندید جشنوارههای ملی داستانهای حماسی، جلال آلاحمد، داستان کوتاه کبوتر حرم، جشنواره ادبی گوهر مکتوب و... به رشته تحریر درآمده که نویسندگی ۱۷ عنوان کتاب شامل؛ رمان، مجموعه داستان، شعر و روانشناسی را در کارنامه ادبی خود دارد و کتابهای «نسکافه با عطر کاهگل»، «طلسم دلداده» برگزیده جایزه ملی کتاب فصل و رمان «اول ماندگار»، شده است.
سبک بسیاری از آثار او از جمله «نسکافه با عطر کاهگل»، «پاییز حافظیه» و «رؤیای چگوارا در قلب من می روید»، نئورئالیسم اجتماعی است و مسائل و معضلات روز جامعه را، بیان میکند.
برخی از رمانهای او نیز، درونمایهٔ تاریخی و بومی دارند و بر پایۀ حکایتهای مردمان گذشته در اقلیمهای عموماً جنوب کشور، نوشته شدهاند.
انتشار این اثر، بهانهای شد که با این نویسنده، به گفتوگو بپردازیم.
پای صحبت نویسنده کتاب
زارع؛ ابتدا در مورد این اثر، میگوید: «تا اطلاع سامَوی»، مجموعهای شامل ۱۱ داستان طنز و جِد در حوزۀ دفاع مقدس با درونمایههای ایثار، انتظار، طنزهای سیاه و...است که شرایط اقلیمی جنوب کشور را در بر میگیرد و روایتها، در دو بازۀ زمانی دوران جنگ و پس از آن، روی میدهند.
این نویسنده، میافزاید: برخی داستانها اثرات نامطلوب جنگ از جمله چشمانتظاریهای پدران و مادران، بیماریهای حاصل از اثرات مخرب بمبهای شیمیایی، تأثیرات روحی و روانی بر ذهن خانوادهها و بازماندگان و... به نمایش میگذارند که اکثر این داستانها حائز مقامهای ملی، منطقهای و استانی هستند.
نویسنده کتاب «تا اطلاع ساموی»، اظهار میکند: این آثار در قالب داستان کوتاه و برای مخاطبان بزرگسال نوشته شده؛ البته تلاش کردهام تا با زبان شیوا و فولکلور و ملموس، طیف وسیعتری را به سمتوسوی آنها، بکشانم.
روایتهایی نو از زندگی پساجنگ
به گفته این نویسنده، محوریت عمده داستانهای دفاع مقدس، یکسان بوده و در صفات برجسته رزمندگان و بازماندگان ایشان، خلاصه میشود.
اما او تلاش کرده تا با پرداختن به موضوعاتی که کمتر به آنها پرداخته شده، ذهن مخاطب را درگیر نوع تازهای از مسائل دفاع مقدس و اثرات آن موضوعاتی همچون طنزهای تلخ و انتظارهای بیسرانجام، شهادت در قالب زندگی پساجنگ، شهدای گمنام، همذاتپنداری با خانوادههای شهدا و... کند.
زارع با بیان اینکه، درونمایه اکثر داستانها، برگرفته از خاطرات رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هستند و تنها در اندک مواردی، تلاش شده تا با صور خیال و تخیل گرایی، به پیشبرد هر چهبهتر و مؤثرتر داستانها کمک شود، یادآور میشود: بسیاری از افراد حاضر در داستانها، از دوستان قدیم و جدید من هستند که بهگونهای راویان داستانها محسوب میشوند و من، نویسندۀ آنها، هستم.
ارادتی از جنس کتاب و کلمه، به شهدا و جانبازان دفاع مقدس
زارع در مورد لزوم نوشتن در حوزه جنگ تحمیلی و اثرات آن ادامه میدهد: چه بخواهیم و چه نخواهیم، مسئلهٔ جنگ یکی از مسائل ملی و میهنی زمانۀ من و بسیاری از هنرمندان نسلهای اول، دوم و حتی سوم انقلاب به شمار میرود.
من نیز بهعنوان یک نویسنده، دینی را بر گردن خودم نسبت به شهدا و بازماندگان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس احساس میکنم و بر خود لازم میدانم که با نوشتن از ایشان، رشادتها و ایثارگریهای این عزیزان در تلاش برای سربلندی و جاودانگی مام وطن را، پاس بدارم تا بدینوسیله، ارادتی هر چند ناچیز را به ایشان و بازماندگانشان، ابراز دارم.
نظر شما