به گزارش قدس خراسان، صبح امروز همایش بین المللی "غدیر و مقاومت" با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری، معاون فرهنگی حشد الشعبی عراق، رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین لبنان و سایر مسئولان در محل تالار نور مشهد برگزار شد.
در این مراسم نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: در مسئله غدیر ما دو بحث داریم، نخست اجرای غدیر هست که توسط پیامبر اکرم(ص) مورد عمل قرار گرفت و بحث دوم تداوم غدیر است.
آیتالله سید احمد علمالهدی خاطرنشان کرد: جریان مقاومت واقعیتی است که هم در اجرای غدیر از یک ظهور و بروز بالاتری برخوردار بوده است و هم در تداوم غدیر، جریان مقاومت ستارهای درخشان در سیره یکایک ائمه معصومین(ع) و در همه حرکتها و قیامهایی که در طول تاریخ تا به امروز در جریان تشیع و وابستگی به مولا(ع) صورت گرفته و جریان مقاومت خودنمایی داشته است.
وی ادامه داد: وقتی بنا شد فرمان الهی بهوسیله پیامبر اکرم(ص) مورد اجرا قرار بگیرد و مسئله وصایت امیرالمؤمنین (ع) و جریان رهبری اسلام تداومش در خط امامت بهوسیله پیامبر اکرم(ص) اعلام بشود، موقعیتهای اجتماعی و سیاسی آن روز امت اسلام در یک شرایطی بود که اجرای این قضیه با اقتضائاتی که به وجود آمده بود بههیچوجه امکان نداشت.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در توضیح جانشینی پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد: پیامبر اکرم (ص) هر روز ساعتهای وسط روز که مصادف بود با لحظات فراغت مسلمانان در نخلستانها، یک نقطهای را برای حضور خودشان انتخاب میکردند و با مسلمانان دیدار میکردند؛ طبق همین جریان پیامبر در واقعه حدیقه بنی نجار امیرالمؤمنین (ع) را بهعنوان جانشین خود معرفی کردند.
آیتالله سید احمد علمالهدی تصریح کرد: از این اتفاق به بعد عواملی که به این فکر میکردند چطور بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) در قدرت سهم داشته باشند، از این اتفاق خیلی ناراحت شدند و جریان حرکت عملیات روانی بر علیه امیرالمؤمنین (ع) را آغاز کردند. مسئله اجرای غدیر نیاز به یک مقاومت سرسختانه قوی و شدیدی داشت که پیامبر اکرم (ص) این مقاومت را به بهترین شکل انجام دادند؛ در شرایطی که غدیر رخ داد و مسئله ولایت امیرالمؤمنین(ع) نهتنها بهعنوان تعیین یک جانشین برای پیامبر اکرم(ص) بلکه بهعنوان تعیین یک خط در تداوم رهبری وحی در امت اسلام در خطبه ایشان اتفاق افتاد حاکی از یک مقاومت سرسختانه و شدیدی بود که پیامبر اکرم(ص) در مقابل ناهمواری و عملیات روانی آن زمان انجام دادند. در تداوم غدیر این مقاومت خیلی قویتر توسط ائمه معصوم (ع) صورت گرفت؛ مسئله مبارزه و برخورد مقام عصمت و ولایت را در هر یک از اهلبیت (ع) مشاهده کنید، محور تمام فعالیتها و حرکتها آنان مسئله مبارزه بود.
وی ادامه داد: در زندگانی امام باقر و امام صادق (ع) که مظهر مجاهدتهای علمی و فکری بلکه بالاتر مؤسس انقلاب فرهنگی و فکری در امت اسلام بودند، وقتی درست دقت کنیم، محور در زندگانی آنها مبارزه با انحراف حاکمیت اموی و عباسی بود و برحسب مبارزاتی که داشتند آن عداوتها و دشمنیها از سوی حکومتها نسبت به آنها بروز پیدا میکرد تا در یک جریان ظالمانه شهادت آنان را قرار میداد.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد:آنچه امروز برای ما مهم است، مسئله تداوم در غدیر است؛ ما سه عید قربان، فطر و غدیر بیشتر در اسلام نداریم؛ به این دلیل ما به عید غدیر خم «عیدالله اکبر» میگوییم این هست که این روز برای ما تجدید خاطره نیست بلکه غدیر واقعاً عید هست که از ماده عود است؛ در تداوم غدیر آنچه بهعنوان تکلیف هر دلداده اهلبیت(ع) وجود دارد، مقاومت در جریان غدیر و مقاومت در هر نوع حاکمیت طاغوتی غیر از الله است که مظهر اجراییاش حاکمیت ولایت و امامت است. اگر بخواهد حاکمیت الله موفق شود باید حاکمیت ولایت و امامت تحقق پیدا کند که میتواند رسالت پیامبر اکرم(ص) را در بعد مدیریت اجتماعی و امت اجرا کند؛ بنابراین محور فعالیت ائمه (ع) مبارزه با حکومتهای طاغوتی بود.
آیتالله علمالهدی عنوان کرد: ما بهعنوان عناصر تداومبخش جریان غدیر باید مقاومت سرلوحه تمام حرکتها و مبارزات و فعالیتهای اجتماعی و سیاسی ما باشد که خود را مکلف در این مجاهدتها بدانیم و اگر کسی بخواهد از غدیر بهعنوان یک خاطره استفاده کند، واقعاً ظلم بزرگی در حق امیرالمؤمنین (ع) است. اینکه امام رضا(ع) میفرمایند در روز غدیر وقتی به یکدیگر میرسید این عبارت را بگویید« الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ»؛ به این خاطر است که داخل شدن و وارد شدن در یک چینش اجتماعی که در رأس آن یک معصوم (ع) وجود دارد که بایستی برای آن یک نظام ولایی تشکیل بدهیم؛ این تداوم غدیر و مقاومت در نظام ولایی است.
وی بیان کرد: الحمدالله ما در یکزمانی زندگی میکنیم که این نظام ولایی در جامعه ما تشکیل شده و این حالت مقاومت در مردمی که پای این نظام ایستادگی میکنند و شهید میدهند، وجود دارد، بیش از چهل سال این روند باوجود تمام کارشکنیهای استکبار ادامه پیدا کرده است و این قدرت در نظام روزافزون است و نتوانستند از قدرت این نظام الهی بکاهند؛ مقاومت در این نظام در حقیقت مقاومت در غدیر است.
انزوای رژیم صهیونستی با آعاز موج بیداری جهانی
معاون فرهنگی حشد الشعبی عراق نیز با تأکید بر اهمیت واقعه غدیر، آن را نقطه عطفی در تاریخ اسلام توصیف کرد و با اشاره به جایگاه کلیدی امامت در مکتب اهل بیت (ع) در این همایش گفت: حقیقت امامت در تمامی دورانها یگانه است و تفاوت در شیوه عملکرد امامان (ع) متناسب با شرایط زمانه شکل میگیرد. چنانکه امام حسن (ع) در زمان خود به صلح تن داد و امام حسین (ع) در شرایطی دیگر به قیام برخاست و اگر این دو امام جای یکدیگر بودند، رفتار مشابهی در پیش میگرفتند.
سیدمحمد حیدری در ادامه به مسئله غیبت امام زمان (عج) پرداخت و بیان کرد: در این دوران، مسئولیت هدایت جامعه اسلامی بهدست فقیهانی سپرده شده که دارای ویژگیهای لازم برای رهبریاند.
وی تأسیس نظام جمهوری اسلامی توسط امام خمینی (ره) را تجلی این اصل دانست و یادآور شد: شهید آیتالله سید محمدباقر صدر در آن زمان خطاب به شاگردان خود گفت: «در امام خمینی ذوب شوید، همانطور که او در اسلام ذوب شده است». بنیانگذار جمهوری اسلامی نقش محوری در مبارزه با رژیم صهیونیستی دارد و امام خمینی(ره) رژیم صهیونیستی را غدهای سرطانی معرفی کرد که باید از پیکره سرزمین فلسطین زدوده شود. اعلام آخرین جمعه ماه رمضان بهعنوان روز جهانی قدس، ابتکاری بود که امروز به نمادی جهانی در حمایت از فلسطین تبدیل شده است و پس از ایشان، رهبر معظم انقلاب مسیر حمایت از جریان مقاومت را ادامه داده و جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی از تمامی جنبشهای مخالف با رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داده است.
معاون فرهنگی حشد الشعبی در ادامه سخنان خود مقاومت را عامل ماندگاری و ضامن پیروزی در برابر سلطهطلبی آمریکا و اسرائیل دانست و آن را موجب بیداری و آگاهی ملتها در سطح بینالمللی ارزیابی و تصریح کرد: تعالیم امام خمینی (ره) و رهبری آیتالله خامنهای، چارچوب فکری و عملی جریان مقاومت را مشخص کرده و مفاهیمی چون فداکاری، صبر و ایستادگی را در جان ملتهای منطقه نهادینه ساختهاند.
او همچنین با اشاره به تجربه سوریه گفت: اگرچه این کشور را از دست دادیم، اما خداوند این فقدان را با ایستادگی در کنار ملت فلسطین و مقابله با قدرتهای استکباری جبران کرد.
حیدری به آسیبپذیری ساختار داخلی رژیم صهیونیستی و موج بیداری جهان پرداخت و گفت: بقای این رژیم وابسته به پشتیبانی ایالات متحده است و در صورت قطع این حمایت، فروپاشی آن حتمی خواهد بود.
او ادامه داد: اختلافات و بحرانهای داخلی این رژیم میتواند به بروز ناامنی و حتی جنگ داخلی منجر شود و این مسئلهای موجب میشود یهودیان، دیگر این سرزمین را امن تلقی نکنند و آن را ترک کنند.موج بیداری در میان ملتهای آمریکا، اروپا و سایر نقاط دنیا رو به افزایش است و این آگاهی عمومی باعث مطالبهگری در قبال جنایات غزه شده و رژیم صهیونیستی را بیش از پیش در انزوا قرار داده است.
غدیر نقطه آغاز تفکیک عدالت از نفاق است
همچنین در این مراسم عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه محوری غدیر در اندیشه سیاسی اسلام گفت: غدیر تنها یک واقعه تاریخی نیست، بلکه آغاز جریان مقاومت در برابر انحراف از مسیر رهبری الهی است.گرچه ممکن است مقاومت را اغلب در مواجهه با دشمن خارجی ببینیم، نخستین مصداق آن در صدر اسلام، ماجرای غدیر و پایبندی امام علی (ع) به حق امامت بود، مقاومتی که بهسبب مصلحت امت اسلامی، بدون جنگ داخلی انجام گرفت.
حسن رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه عدهای پرسش میکنند چرا علی (ع) با وجود حقانیت خود، وارد جنگ نشد، پاسخ داد: آن حضرت حفظ وحدت امت را اولویت میدانستند و حتی از همراهی با کسانی مانند ابوسفیان که به دنبال درگیری بودند، پرهیز کردند. از دیدگاه امام، مقاومت مشروع است اما نه در برابر مسلمانان خطاکار. پیامبر (ص) نیز به ایشان سفارش کرده بودند اگر مردم با تو بیعت کردند، زمامداری را بپذیر و اگر نه، با آنها درگیر نشو.
وی با نقل سخنان امام علی (ع) تأکید کرد: ایشان حکومت را فقط زمانی مشروع میدانستند که در خدمت عدالت و دفاع از مظلومان باشد. در نهجالبلاغه آمده: «اگر هفت اقلیم جهان را بدهند به شرط آنکه به کسی ظلم کنم، نمیپذیرم.» اسلامی بودن حکومت تنها به نام و ظاهر نیست بلکه مسلمان باید توان دفاع از حق و اجرای عدالت را داشته باشد. امام علی (ع) حتی ظلم به یک دختر یهودی را نشانه بیعدالتی میدانستند که نباید از آن گذشت.
رحیمپور ازغدی در توصیف شخصیت امام علی(ع)ادامه داد: برخلاف تصور برخی، امام علی (ع) اهل انزوا یا سکوت همیشگی نبودند؛ وقتی مردم با امام بیعت کردند، در برابر سه جنگ داخلی ایستادند و با نفاق و قدرتطلبی، حتی اگر در لباس دین باشد، مبارزه کردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی محافظهکاری و ترس از درگیری را مانعی جدی برای تحقق عدالت دانست و گفت: برخی حاضرند اسلام آسیب ببیند اما خودشان دو روز بیشتر زنده بمانند. در حالی که از نگاه امام علی (ع)، مرگ در راه حق، زندگی واقعیست، و زندگی در ذلت، همان مرگ است. در قرآن آمده است که مقاومت در برابر ظلم، وظیفه همه پیامبران بوده است.
وی تأکید کرد: مقاومت حقیقی یعنی ایستادگی برای کرامت، آزادی، و عدالت انسانی. کسی که بهخاطر منافع شخصی از حق عقبنشینی کند، در مسیر پیامبر (ص)، علی (ع) و حسین (ع) نیست و باید تاکید کرد غدیر، فقط خاطرهای تاریخی نیست بلکه معیاری است که براساس آن می توان هر زمان حق و باطل را سنجید.
واقعه غدیر، گفتمانی زنده است
مدیرکل اوقات و امور خیریه خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: برگزاری این همایش یادآور حقیقتی بزرگ است که غدیر تنها یک حادثه تاریخی نیست بلکه منشور هدایت است.
حجت الاسلام محمد احمدزاده افزود: واقعه غدیر، گفتمانی زنده است که در دل خود پیام عدالت، بیداری، ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم دارد.
وی اضافه کرد: امیدواریم ثمره این همایش تعمیق معرفت غدیری، تبیین پیمان ایمان و مقاومت و هم افزایی در مسیر ساخت تمدنی نوین باشد.
رونمایی از پوستر سال آینده همایش بینالمللی "غدیر و مقاومت"
دبیر علمی همایش بینالمللی "غدیر و مقاومت" نیز در ادامه این همایش در جمع خبرنگاران گفت: در سالهای گذشته همایشها و کنفرانسهای متعددی با موضوع غدیر برگزار شده، اما جای یک رویداد علمی که به ارتباط میان غدیر و مقاومت بپردازد، خالی بود.
حجتالاسلام مجید خاموشی ادامه داد: همایش بینالمللی غدیر و مقاومت به صورت علمی و راهبردی بحث مقاومت را در سایه غدیر مورد بررسی قرار می دهد و تلاش میشود به نقش فرهنگ غدیر در پیدایش، تداوم و تقویت جریان مقاومت پرداخته شود.
وی با اشاره به رونمایی از پوستر همایش سال آینده در مراسم امروز توسط نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تشریح کرد: مقالات ارائهشده برای سال آینده این همایش، با محوریت ویژگیهای مقاومت در پرتو آموزههای غدیر، تنظیم و ارائه خواهند بود.
خاموشی با اشاره به جریان مقاومت در کشورهای اسلامی گفت:مقاومتهایی که امروز در کشورهایی مانند لبنان، یمن و سایر نقاط محور مقاومت مشاهده میکنیم، ریشه در ایستادگی ملت ایران دارد مقاومتی که با رهبری حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری شکل گرفته و این هدایتها نیز برگرفته از فرهنگ غدیر است و باید تاکید کرد غدیر صرفاً یک حادثه تاریخی نیست، بلکه مکتبی فکری و فرهنگی است که میتواند پشتوانهای نیرومند برای مقاومت و مقابله با ظلم و استکبار جهانی باشد.
نظر شما