به گزارش قدس خراسان، زنان در هشت سال دفاع مقدس نقش مؤثری در پشت جبهههای جنگ داشتند و توانستند رسالت خود را در زمینه کمکرسانی به جبهه و حفظ آرامش زندگی ایفا کنند؛ اما این روزها جنس جنگ متفاوت شده و باید یک بازتعریف دیگر از نقشی که زنان میتوانند در پشت جبهه جنگ موشکی سال ۱۴۰۴ ایفا کنند، داشته باشیم.
نقشی فراتر از مادری
با دو تَن از بانوان مشهدی در این زمینه گفتوگو کردیم؛ سکینه سادات پاد، وکیل پایه یک دادگستری در این باره با بیان اینکه در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، دو جنگ را تجربه کردهایم، میگوید: در زمان جنگ هشت ساله دفاع مقدس، من کودک بودم و در منطقه جنگی زندگی میکردیم. مادرم با وجود اینکه کنشگر فعالی نبود، مسئولیت اداره زندگی را برعهده داشت و به پدرم اطمینانخاطر میداد تا او بتواند به جبهه برود. در آن شرایط مادرم نقشهایی فراتر از همسری و مادری را بر عهده میگرفت تا نبود پدر را جبران کند و به ما آرامش بدهد. البته همه مادران در زمان دفاع مقدس تلاش کردند تا این نقشها را برعهده بگیرند.
او میافزاید: آن زمان زنان کنشگری هم مانند خانم مرضیه دباغ بودند که در سختترین شرایط، امام خمینی(ره) به او نقش میدهد و او را به فرماندهی سپاه منصوب میکند. این نشان میدهد جنسیت مانع از ایفای نقشهای کلیدی زنان نشده است. در واقع در زمان جنگ، زنان نقش ذاتی خودشان را که مادری و همسری است، ایفا میکردند، در حالی که این نقش در آموزههای ما همیشه یک نقش مکمل با پدر در تربیت فرزندان بوده؛ اما در موقعیت جنگ، مادران توان مضاعفی پیدا کردند و هر دو نقش را برعهده گرفتند.
پاد خاطرنشان میکند: زنان همچنین نقش و مشارکت مستقیم در جنگ داشتند و در قالب پرستار و پزشک در جبههها حضور یافتند و در بیمارستانها خدماترسانی کردند؛ آن هم در شهرهایی مانند اهواز و دزفول که در معرض حملات موشکی بودند. در چنین موقعیتی زنان در گرماگرم جنگ، آرامش و قرار به زندگی میدادند. عرصههای بعدی هم کمتر از جنگ نبوده؛ زیرا ما با تحریمها مواجه بودیم که خود نوعی جنگ سخت بود. این تحریمها فشار زیادی بر زندگی وارد کرد و زنان توانستند شرایط را مدیریت کنند.
دستیار رئیسجمهور در حقوق و آزادیهای اجتماعی در دولت سیزدهم با بیان اینکه خانم امامی صحنهای از شجاعت آفرید، ادامه میدهد: این تصویر از یک خانم توانست دنیا را متقاعد کند که وقتی بانوی ایرانی این شجاعت را دارد، پس مردی که ذاتاً باید شجاعتر باشد، بسیار پیشرو است. آن روز زن ایرانی در موقعیتی قرار گرفت که کمتر از افتخاراتی که نیروهای مسلح کسب کردند، نبود.
جنس زن، جنس رسانه است
او با بیان اینکه جنس زن، جنس رسانه است، متذکر میشود: حضرت زینب(س) مکمل قیام عاشورا بود. اگر ایشان نبود، آیا واقعاً آن حماسه بزرگ به این عظمت میتوانست به این شکل در حضور یزید اتفاق بیفتد؟
پاد با تأکید بر اینکه نقش زنان ما در شرایط کنونی بسیار مهم است، بیان میکند: من شب گذشته در تهران دقیقاً جایی بودم که بیشترین حملات رخ میداد. آنجا بانوان را میدیدم که چقدر در اضطرابزدایی از خانواده نقش دارند. اینکه نظم زندگی خانواده بههم نخورد، چیزی است که واقعاً در فرهنگ بقیه کشورها نیست. با وجود همه سانسوری که رژیم صهیونیستی دارد، تصاویری که از آن طرف میآید، قابل مقایسه با تصاویری نیست که در کشور ما دیده میشود.
این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه دشمن اکنون غیرنظامیها را میزند و هدفش هم نه پوشش و نه سلیقه سیاسی خانمهاست، میگوید: به نظرم اکنون باید روی شاخصهایی که برای شهدا پیش از این تعریف میکردیم، تجدیدنظر کنیم؛ چرا که در حال ورود به یک فاز جدید از مفهوم مقاومت هستیم که گسترده شده و فصل مشترکی برای همه ایرانیها در تمام دنیا محسوب میشود. اکنون انقلاب اسلامی در حال خلق گفتمانی بزرگ در دنیاست. بانوانی که عکسهایشان منتشر میشود، با همه تفاوتهایی که دارند، شهید شدهاند و در تاریخ ایران بزرگ خواهند ماند. هر کدام برای سبک زندگی در دنیا قصه و روایتی دارند و امروز همه اینها برگهای برنده جمهوری اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی هستند.
او با بیان اینکه ما اکنون به شدت به تولیدات رسانهای متناسب با این شرایط نیاز داریم، ادامه میدهد: بهعنوان مثال موقعیت فعلی، یک کارگاه عملی برای زنان روانشناس ماست. همچنین زنان حقوقدان ما به لحاظ تولید محتوای حقوقی میتوانند برای اثبات جایگاه حقانیت ما تولید محتوا داشته باشند. این نوع تولید محتوا از زنان دارای روحیه مدبرانه و مادرانه بر میآید؛ چرا که این روحیه توجه زیادی به جزئیات میکند؛ چیزی که در حوزه حقوقی به شدت تعیینکننده است.
پاد با بیان اینکه زنان در این نبرد میتوانند بیشترین و مؤثرترین نقش را داشته باشند، میافزاید: ما در شرایط کنونی به شدت نیاز به یک اتحاد حول ایران بزرگ با روحیه سلحشوری و مقاومت داریم. ما در مشهد میتوانیم با فراغت بیشتری اقدام به تولید محتوا کنیم که این کار جایگاهی همچون افرادی دارد که در نیروهای مسلح مشغول به خدمت هستند.
بانوان در خط مقدم ایجاد آرامش روانی جامعه
شهناز رمارم، عضو سابق شورای اسلامی شهر مشهد درباره نقش بانوان در شرایط جنگی این روزها میگوید: اساس هر خانهای به بانوی آن خانه بستگی دارد و تصور من این است که بانوان میتوانند در مبارزه با جنگ فضای مجازی و جنگ روانی نقش ایفا کنند و جزو مجاهدان خط مقدم این عرصه باشند.
او با بیان اینکه طبیعی است دشمن برای ناامید کردن و ترساندن مردم کشورمان، اطلاعات غلط زیادی منتشر میکند، به همین خاطر بانوان ما باید سعی کنند خودشان تولید محتوا انجام دهند، خاطرنشان میکند: بانوان میتوانند با حفظ روحیه شخصی به اطرافیان روحیه بدهند. اگر کسی تجربه دوران دفاع مقدس را دارد، باید از تجربیاتش بگوید و یادآوری کند که چگونه توانستند هشت سال مقاومت کنند تا بتوانیم ایران را نگهداریم.
رمارم با اشاره به اینکه به نظرم نخستین وظیفه بانوان در این شرایط این است که در این جنگ روانی دست بالاتر و برتر را داشته باشند، ادامه میدهد: در همین زمینه ما شیرزنانی را داریم که در کنار شیرمردانمان میجنگند و کم نمیآورند و چه بسا حاضرند زیر بمباران باشند؛ اما به وظیفهشان عمل کنند؛ نمونه بارز این موضوع را هم آن روز دیدیم که خانم سحر امامی چقدر مقتدرانه در حالی که ساختمان معاونت سیاسی صدا و سیما بمباران میشد، گزارش خودش را ادامه داد و تا زمانی که بمب بالای سر خودش اصابت کرد، صحنه را ترک نکرد و دوباره برگشت و در همان شرایط گزارش داد. این نشاندهنده روحیه بالای مردم ایران و از طرفی دست خالی دشمن است؛ زیرا اگر آنها در میدان برنده بودند، هیچ وقت تریبون رسمی کشور ما را مورد هدف قرار نمیدادند. دشمن انتظار این همه انسجام ملی و همراهی مردم با فرماندهان نظامیشان را نداشت.
سرپرست روزنامه دنیای اقتصاد در خراسان رضوی متذکر میشود: دومین کاری که بانوان میتوانند انجام دهند این است که خودشان امدادگری یاد بگیرند و فرزندان و خانوادهشان را تشویق کنند تا دورههای امداد و کمکهای اولیه را بیاموزند. این امر سبب میشود در صورت وقوع حادثهای، منتظر اورژانس نمانند.
رمارم درباره محافلی که میتوان جنگ روانی دشمن را در آنها خنثی کرد، میگوید: بانوان طبقه سنتی جامعه میتوانند مجالس ختم یاسین و دعای توسل و از این قبیل محافل را برگزار کنند. دختران هم میتوانند محافلی مانند شعرخوانی حماسی را تشکیل دهند و به گفتوگو درباره موضوعاتی که در این شرایط بهوجود میآید، بپردازند. همچنین متخصصان جامعهشناسی و روانشناسی میتوانند محافلی برپا کنند و در آنها راجع به جامعهشناسی و روانشناسی جنگ و شرایط جنگی گفتوگو انجام دهند. تاریخدانها هم محافلی برای بررسی تاریخی حملاتی که به ایران شده و مقاومت تاریخی که در طول زمان ایرانیان انجام دادهاند، سخن بگویند. این گفتوگوها میتواند موجب افزایش روحیه جمعی شود و آگاهی و روحیه نسل جدید را افزایش دهد که چگونه در شرایط جنگی هم میتوان به زندگی ادامه داد و هم به کشور و وطن کمک کرد.
کلید پیروزی
نقش حمایتی زنان با آرامشبخشی، ترغیب و ورود به عرصههایی که میدان مؤثر نبرد با دشمن است، میتواند کلید پیروزی حق بر رژیم باطل صهیونیستی باشد.
نظر شما