حوزه حمل و نقل و پشتیبانی کالا در زمان های بحرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد این مساله در در جنگ ۱۲ روزه ایران با اسرائیل به واسطه تعطیلی حمل و نقل هوایی حساس تر شد و به نوعی بار بر دوش حمل و نقل ریلی و جاده ای افتاد.

تجارت در شریان‌های ترانزیتی غرب کشور جریان دارد
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

حملات ددمنشانه اسرائیلی ها استان های غربی و شمال غربی کشور را در طی دو هفته گذشته درگیر کرد لذا از آنجا که اسرائیلی ها با استفاده از جنگ ترکیبی تلاش های مذبوحانه ای را برای ایجاد هرج مرج در تمامی حوزه های اجتماعی و اقتصادی دنبال می کنند اما خوشبختانه بر خلاف تلاش ها مذبوحانه دشمن برای ایجاد اخلال و هرج و مرج در شریان اقتصادی و مسیرهای ترانزیتی اما وضعیت جابجایی کالا توسط ناوگان جاده ای در محور های غرب کشور حتی در زمان جنگ کاملا عادی بود.

تدبیر برای جابجایی کالا

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه امروز برهمگی ما است که با هوشیاری کامل و هم‌سو برای آسایش و تامین نیازهای ضروری مردم گام برداریم در گفت و گو با قدس بیان کرد: طی سال های گذشته بارها عنوان شد که زیرساخت های حمل و نقل کشور نیاز به بازسازی و تقویت دارند که این موضوع در زمان های بحرانی نظیر شرایط فعلی خود را نشان می دهد.

فاطمه قنبر پور در مورد حمل و نقل جاده ای نیز تصریح می کند: خوشبختانه در طی دو هفته گذشته مشکل خاصی در این باره وجود نداشت و ناوگان حمل و نقل در استان های مختلف بویژه استان های دارای بندر تجاری نظیر هرمزگان و بوشهر با ظرفیت تمام در حال خدمت رسانی بودند و ترخیص کالا ها نیز طبق گفته مسئولان مربوطه سرعت پیدا کرده است .

وی ادامه داد: از طرفی تمامی رانندگان کامیون ها به صورت شبانه روزی با تمام قوا برای جابه‌جایی اقلام و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی پای کار بودند و حتی برنامه ریزی لازم برای سوخت رسانی و پرداخت مابه تفاوت قیمت سوخت آنها نیز انجام شد.

ورود کالا از بندر مرسین ترکیه

قنبرپور در باره شرایط حمل و نقل و لجستیک کالا در استان آذربایجان غربی نیز تصریح می کند: در طی دو هفته گذشته از آن جا که تقاضا برای بلیت ناوگان عمومی بین شهری با افزایش چشمگیری همراه شد لذا طی اخرین جلسه اتاق بازرگانی آذربایجان غربی با حضور استاندار محترم ، متولیان حمل و نقل این استان ملزم شدند فروش بلیت را با ظرفیت کاملی که از قبل برنامه ریزی شده بود انجام دهند تا هیچ متقاضی خدمات ریلی و اتوبوسی بدون بلیت نباشد.

وی ادامه می دهد: از طرفی پیشنهادی ارائه شد که برای حمل و نقل کالا باید از مرزهای غربی کشور و تردد از مسیر ترکیه استفاده کنیم زیرا تردد کامیون ها از مسیر بندرعباس تا ارومیه بواسطه طولانی بودن مسیر هر لحظه ممکن بود در معرض آسیب قرار بگیرند از این رو پیشنهاد شد کالاهای اساسی از بندر مرسین در جنوب ترکیه وارد آذربایجان غربی و ارومیه شوند و این منطقه به عنوان یک هاب لجستیکی معرفی و دپوی کالا انجام و توزیع آنها از این نقطه صورت بگیرد.

نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران هم چنین از روند عادی تردد مسافران و انجام مبادلات تجاری زمینی با کشورهای همسایه در مدت زمان جنگ ۱۲ روزه خبرداده و می گوید: با توجه به اینکه تمامی ناوگان حمل و نقل عمومی برای خدمت رسانی به کار گرفته شد، مسئله ای به جز کمبود بلیت در برخی مناطق گزارش نشد و این کمبود هم ریشه در افزایش تقاضا ها داشت.

وی ادامه می دهد: البته به گمرک اعلام شد که اتوبوس های وارداتی را با سرعت بالاتری ترخیص کنند تا بتوانند به ظرفیت ناوگان جاده ای در شرایط جنگ کمک کنند.

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha