صنعت ساختمان به‌عنوان صنعتی مادر، نقش مهمی در رشد اقتصادی، اشتغال و توسعه زیرساخت‌ها دارد و بر دست‌کم ۴۰ شغل تأثیر مستقیم و غیرمستقیم می‌گذارد.

افزایش ۵۰درصدی قیمت لوازم بهداشتی ساختمان
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

به گزارش قدس خراسان، صنعت ساختمان به عنوان صنعتی مادر، یکی از کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین صنایع در هر کشور به شمار می‌رود و افزون بر اینکه در جایگاه یک صنعت چندوجهی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر دست‌کم ۴۰ شغل دارد، نقش مهمی نیز در رشد اقتصادی، اشتغال و توسعه زیرساخت‌های استان و کشور بازی‌ می‌کند. از همین رو نوسان‌های قیمت در این صنعت همیشه تأثیر فوری، مزمن و ادامه‌داری بر افزایش قیمت در این زمینه‌ها داشته و زنجیروار مشاغل مختلفی را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد.
در یک ماه اخیر این بازار در زمینه لوله و لوازم بهداشتی فعل و انفعالاتی از خود نشان داده که به گمان افراد شاغل در این حوزه، کم‌نظیر است. در حالی افزایش قیمت ۳۷درصدی در برخی اجناس ایرانی رقم خورد که دلار چندان افزایش قیمت نداشت.
افزایش و کاهش قیمت اجناس ساختمانی به طور معمول باید تحت تأثیر عواملی چون نوسان‌های بازار مواد اولیه، عرضه و تقاضا، هزینه‌های حمل و نقل، نرخ ارز، سیاست‌های مالیاتی و عوارض و کیفیت و تکنولوژی تولید همچنین رقابت در بازار باشد و باید دید در این بازار کدام عامل سبب این افسارگسیختگی شده است.

گرانی خارج از عرف در یک ماه اخیر

چندروزی از پایان برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در مشهد می‌گذرد که سری به چهارراه ابوطالب مشهد زدیم. پس از اینکه درباره بازار خرید و فروش لوازم بهداشتی ساختمانی در مشهد بررسی میدانی را انجام دادیم، با یک فروشنده شیرآلات و لوازم بهداشتی که در این بازار مستقر است، به گفت‌وگو نشستیم تا ببینیم چرا در یک مدت کوتاه شاهد تغییر قیمت قابل توجهی در محصولات مورد عرضه فروشگاه‌های این صنف
شده‌ایم.
این فروشنده که مدعی است از کودکی در همین بازار بزرگ شده و به حدی رسیده که خودش مغازه دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه از یک ماه پیش گرانی خارج از عرفی در این بازار ایجاد شده، می‌گوید: از وقتی مسئله جنگ پیش آمد، بازار فروش ما سنگین شد، شاید چون مردم به فکر جان خود بودند تا تجهیز خانه‌هایشان. با این حال در آن مدت نرخ دلار ثابت بود و تغییرات جزئی داشت. به‌خاطر وضعیت جنگ، بازار سنگین شد و بیشتر برندها در آن ۱۲ روز لیست قیمت جدید دادند. وقتی دلار گران می‌شود، به همان نسبت ماده اولیه نیز افزایش می‌یابد و طبیعی است شرکت‌ها افزایش قیمت داشته باشند و لیست قیمت جدید بدهند؛ ولی چون نرخ دلار ثابت بود، این افزایش قیمت برای ما به عنوان فروشنده بسیار عجیب است.

یک‌دست شیرآلات بدون متعلقات، ۳۹ میلیون تومان

وی با بیان اینکه افزایش قیمت یکباره این مدت را هیچ وقت در سابقه کاری خودم تجربه نکرده‌ام، توضیح می‌دهد: یک برند پرفروش ایرانی در زمینه سنگ توالت که جزو بهترین برندهایی بوده که همیشه مشتری به دنبالش است، همیشه افزایش قیمت ۱۰تا ۱۶درصدی داشت؛ ولی یک ماه پیش ۳۷درصد افزایش قیمت داد. یک برند ایرانی دیگر در بعضی از مدل‌ها۲۰ و در برخی دیگر ۲۵درصد، یک برند معروف شیرآلات ۱۰ تا ۱۵درصد، یک برند ایرانی در زمینه شیرآلات ۲۵درصد افزایش قیمت داشته و الان یک دست شیرآلات آن بدون متعلقات، ۳۹میلیون تومان است که خیلی رقم عجیب و غریبی به شمار می‌آید.
این فروشنده با بیان اینکه مواد اولیه بسیاری از این تولیدات، داخلی است و ربطی به دلار ندارد، اضافه می‌کند: اینکه یک توالت فرنگی تولید داخلی، ۹ تا ۱۶ میلیون تومان قیمت داشته باشد، چندان منطقی نیست. گرانی تاکنون در هیچ برندی به این شکل سابقه نداشته است. حتی دو سال پیش که در یک بازه زمانی قیمت دلار ساعت می‌زد، باز هم در طول یک ماه به طور مثال چهار بار لیست قیمت را عوض می‌کردند و در نهایت به ۲۵درصد گرانی می‌رسید؛ ولی اینکه برندی یکباره ۳۷درصد به لیست قیمت خود در این حوزه اضافه کند، واقعاً عجیب
است.
وی درباره عامل گرانی مواد اولیه نیز اظهار می‌کند: اگر قرار باشد آلیاژی مانند برنج و استیل به واسطه افزایش قیمت دلار گران شود، در کل دنیا گران می‌شود. امسال افزایش حقوق کارگر هم اتفاق افتاد و تولیدکننده‌ها یک بار هم با عنوان زیاد شدن حقوق کارگر، افزایش قیمت دادند و می‌توان گفت از ابتدای سال همه برندهای ما ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند.

عرفی که چندسال است تغییر کرده است

این فروشنده شیرآلات و لوازم بهداشتی با بیان اینکه در بعضی از برندها از ابتدای سال تاکنون سه بار لیست قیمت عوض شد، ادامه می‌دهد: عرف بازار تا چهار سال پیش این‌گونه بود که در طول سال کلاً دو بار لیست قیمت در تمامی برندها اعلام می‌شد؛ یک بار ابتدای سال پس از تعطیلات نوروز و یک ‌بار نیز در ۶ ماه دوم و همه افراد زمان افزایش قیمت را می‌دانستند.
به گمان کارشناسان، صنعت ساختمان نه‌تنها به‌خودی‌خود یک صنعت بزرگ است؛ بلکه به‌عنوان یک محرک برای سایر صنایع نیز عمل می‌کند. بنابراین رشد و توسعه این صنعت می‌تواند سبب ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، افزایش تولید ناخالص داخلی و بهبود کیفیت زندگی و به همان نسبت، افزایش قیمت‌های نامتعارف و رکود و سنگینی بازار شود و تأثیر منفی بر رشد و توسعه اقتصادی در جامعه داشته باشد و اینجاست که نقش نظارت بر چنین بازاری پررنگ می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha