الف-درسها و آموزهها و خدمات فرهنگی بی همتا
امام باقر(ع) شکافنده علوم
از مهمترین القاب امام پنجم(ع) «باقرالعلوم» است. او شکافنده معضلات علمی و گشاینده پیچیدگیهای دانش بود. احکام دین را از متن قرآن و سنت نبوی استخراج میکرد و در راه بسط و گسترش آن میکوشید.
1-موقعیت علمی امام باقر(ع)
امام باقر(ع) در زمان حیات خویش شهرت عالمگیری پیدا کرد و همواره محضر او از مراجعین فراوان از کلّیه بلاد و سرزمینهای اسلامی پر بود. موقعیت علمی امام(ع) به خصوص به عنوان نماینده «علوم اهل بیت» بسیاری را وا میدا شت تا از محضر ایشان بهره ببرند و حلّ اشکالات علمی و فقهی خود را از ایشان بطلبند. در این میان، اهل عراق مفتون شخصیت آن حضرت شده بودند؛ پیروان تمام مذاهب اسلامی به امام مراجعه داشتند ؛ مرجعیت علمی بلا منازع ورقیب محضر حضرت بود همه فرق اسلامی حتی غیر مسلمانان از محضرش علم آموختند ؛ آوازه دانش امام باقر(ع) چنان عالمگیر شده بود که اکثر فقها و علمای بلاد اسلامی برای تکمیل علم خود به حضور ایشان میآمدند. عبد الله بن عطاء، یکی از دانشمندان عصر امام، میگوید: عالمان بزرگی را دیدهام که در خدمت امام باقر(ع) مانند کودکی زانوی ادب بر زمین زده و شیفته و مجذوب کلام و شخصیت ایشان شدهاند.
2-میراث علمی و فرهنگی وتمدنی امام باقر(ع)
با نگاهی کوتاه به منابع فقهی و تفسیری، وروایی به خوبی میتوان دریافت که بخش زیادی از روایات فقهی و اخلاقی و تفسیری از امام باقر(ع) نقل شده است. وسائل الشیعه و کتابهای چهارگانه شیعه و کتب فقهی همچون جواهر الکلام و مستدرک وعروه الوثقی و آثار فقهی علامه حلی شیخ طوسی وشهیدین و تمام آثار فقهی شیعه و منابع تفسیری مانند البرهان از وتبیان طوسی و مجمع البیان و همه آثار فقهی وروایی از محقق فیض کاشانی، علمه مجلسی حاوی روایات فراوانی از آن حضرت، در تبیین مسائل فقهی و توضیح آیات قرآن و شأن نزول آنها است. افزون بر این، اخبار تاریخی بسیاری درباره حضرت علی(ع) و جنگ صفین از آن حضرت روایت شده است. همچنین سخنان گهرباری از امام باقر(ع) درباره اخلاق و تهذیب نفس نقل شده؛ سخنانی که در نهایت زیبایی و برخاسته از روح عصمت و کمالات درونی امام است. خلاصه موسوعه های فقهی و تاریخی از سخنان گهربار امام باقر (ع) تشکل گرفته وبوجود آمده اند ؛ تربیت شاگردان نیز یکی از میراثهای ماندگار حضرت است ؛ از مکتب علمی امام باقر(ع) شاگردان و عالمان بسیاری بهره گرفتند و بعدها منشأ خدمات فراوانی در جامعه شدند. شاگردان مکتب امام باقر سر آمد فقیهان و محدثان زمان بودند و در میدان رقابت علمی و فرهنگی بر دیگران برتری داشتند. از این جملهاند: محمد بن مسلم، ابوبصیر، حمران و هشامبنسالم.
3-دعا و مناجات امام باقر(ع)
دعا و مناجات از مؤثرترین روشها در تربیت بُعد معنوی انسان است. از طریق دعا و مناجات، انسان با آفریدگار هستی ارتباط برقرار میکند و در پرتو آن، جان خود را از چشمه معرفت و محبت سیراب میکند و بر مشکلات فایق میآید. از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: «هرگاه مسئلهای پدرم را محزون میکرد ایشان زنان و فرزندان را جمع مینمودند، آنگاه خود دعا میکردند و آنها آمین میگفتند.» این حدیث نکته تربیتی مهمی را به ما گوشزد میکند و آن این که در تنهایی و هنگام بروز مشکلات و موانع زندگی به خداوند توکل کنیم و از او یاری بخواهیم، که او بهترین یاری دهنده است.
4-انس و عشق به قرآن
امام باقر(ع) در فرمایشات خود، اغلب به آیات قرآن شریف استناد مینمود و میفرمود: «هر مطلبی گفتم، از من بپرسید که در کجای قرآن است، تا آیه مربوط به آن موضوع را معرفی کنم»
حضرت به قرآن عشق میورزیدند و بر تلاوت و شرح و تفسیر آن، مداومت میفرمودند وبه فرزندان وشاگردان خود این انس با قرآن را توصیه وعملا یاد می داد ؛ انس مداومت و مراقبت با قرآن.
ب- درسهای فردی و اجتماعی
1-آراستگی
امام باقر(ع) همیشه آراستگی ظاهری خود را حفظ میکرد. محاسن ایشان همیشه تمیز و شانه زده بود. لباسهایشان تمیز و خوشبو بود و ایشان همیشه ـ به خصوص در هنگام نماز ـ از عطر استفاده میکردند. امام در جواب کسانی که از آراستگی ظاهر ایشان انتقاد میکردند میفرمود: مقتضای تقوا و فرمانداری جدّم آن بودو که در آن شرایط، آن گونه باشد و مقتضای زمان من نیز این است که ظاهری آراسته و لباسهایی تمیز بپوشم تا بتوانم شعائر دین را رواج دهم.
2-سخاوت و بخشش
امام باقر(ع) در آمدش کم، خرجش بسیار و عیالوار بود، در عین حال بخشندگیاش بین خاص و عام آشکار و بزرگواری و نیکیاش معروف و مشهور بود. افراد زیادی به امید بهرهمندی از جود و کرمش به سویش میشتافتند و هیچ یک ناامید بر نمیگشتند. هرکس به خانهاش وارد میشد، از آنجا بیرون نمیرفت مگر آن که غذایش میداد، لباس نیکویش میپوشاند و مبلغی پول به او میبخشید.
3-دوستی با مردم
امام باقر(ع) بسیار گشادهرو و با مؤمنان و دوستان، خوش برخورد بود. با همه اصحاب مصافحه میکرد و دیگران را نیز بدین کار تشویق میفرمود. در ضمن سخنانش میفرمود: مصافحه کردن کدورتهای درونی را از بین میبرد و گناهان دو طرف، با این کار پسندیده میریزد. وی میخواست سنّت جدش رسول خدا(ص) را عملاً در میان مردم اِحیا کند و مکارم اخلاقی را به مردم آموزش دهد. یکی از خصال پیامبر(ص) آن بود که هرگاه با مسلمانی دیدار میکرد، با او دست میداد. و به هنگام مصافحه، دست خویش را جدا نمیکرد تا این که شخص مقابل، دست خود را از دست آن حضرت در آورد.
4- بخشش و گذشت
از خطای دیگران در گذشتن، عذرخواهی افراد را پذیرفتن، خطاکار را سرزنش ننمودن، خواسته کسی را ردّ نکردن، به سخن چینی و ذکر معایب دیگران گوش ندادن، اهل جود و کرم بودن و... همه نشانههایی از روح با عظمت و اخلاق کریمه است و همه آنچه یاد شد، در امام باقر(ع) جلوهگر بود و درباره آنها احادیث فراوانی وارد شده است.
5-صمیمیت با دوستان
امام باقر(ع) با مردم و دوستان خود بسیار گرم و با محبت برخورد میکردند، همیشه سخنان و کلمات نیک بر زبان جاری میساختند و میفرمودند: «هرگاه مومنان با یکدیگر دست بدهند و دست دوستی بفشارند، گناهانشان مانند برگهای درختان فرو میریزد»
6-رسیدگی به محرومان
امام باقر(ع) همیشه به یاران خود توصیه میفرمود که در برخورد با محرومان و فقرا، بهترین نامها و عناوین را به کار ببرند و به آنها بی احترامی نکنند. امام صادق(ع) در این زمینه میفرمود: «پدرم از نظر امکانات مالی نسبت به سایر خویشاوندان در سطح پایینتری قرار داشت و مخارج زندگی وی سنگینتر از بقیه بود؛ با این حال، بیشتر از همه به محرومان کمک میکرد».
7- کار و تلاش
امام باقر(ع) در قله زهد و تقوا و معنویت بودند و مانند دیگر افراد جامعه برای تأمین معاش خانواده خود به کشاورزی میپرداختند و به یاران خود نیز توصیه میکردند که از کار کردن و عرق ریختن نپرهیزند. ایشان برترین جهاد را کسب روزی پاک و حلال برای خود و خانواده و حفظ تن از شهوات میدانستند.
8- تشویق به کسب وکار
امام باقر(ع) یارانش را به کار و کسب تشویق میکرد و از شغل آنها میپرسید. اگر بیکار بودند، سفارش میکرد که به کاری مشغول شوند. و میفرمود: «من کسی را که کار و کاسبی را رها کند و به پشت بخوابد و بگوید: خدایا! روزیم ده، دشمن میدارم.» به یکی از یارانش که بیکار بود فرمود: «مغازهای بگیر، جلویش را جاروب کن و آب بپاش، بساطی در آن بگستر، چون چنین کنی وظیفهات را انجام دادهای.» آن امام بزرگوار تنها سفارش به کار نمیکرد، بلکه خود نیز به باغ و مزرعه خویش میرفت و حتی در هوای گرم تابستان، عرقریزان کار میکرد و میفرمود: «دنیا چه یاور خوبی برای طلب آخرت است.»
9- نهی از کسالت و بیکاری
امام باقر(ع)، کسالت و بیحوصلگی را کلید هر شرّ و بدی میدانستند و میفرمودند: «کسالت و بی حالی، هم به دین و هم به دنیای انسان زیان میرساند. انسان باید همیشه روحیهای شاداب و بشاش داشته باشد.»
ج- درسهای خانوادگی
1-خوشرفتاری با خانواده
خوشرفتاری در کانون خانواده آثار تربیتی فراوان و بدرفتاری عواقب سوء بیشمار به دنبال دارد. امام باقر(ع) درباره اهمیت خوش رفتاری در کانون خانواده فرموده است: «هر کس احسان و ملاطفتش را نسبت به خانوادهاش نیکو گرداند، عمرش طولانی میگردد.» از این حدیث شریف بر میآید که نه تنها احسان، خوش رفتاری و ملاطفت نسبت به خانواده پسندیده و لازم است بلکه برای تأثیر بیشتر و نیز تحکیم پایههای گرم خانواده، این احسان و ملاطفت باید به نیکویی و به بهترین وجه انجام پذیرد. همچنین در روایت دیگری آن حضرت، کامل شدن اسلام و ایمان، آمرزش گناهان و رضایت خداوند در روز قیامت را از آثار خوشرفتاری با خانواده دانستهاند.
2-نامگذاری فرزند از نظر امام باقر(ع)
یکی از آسیبهای فرهنگی جامعه ما رواج نامهای نامناسب بین مردم است که باید دراین زمینه تذکر داد وفرهنگ سازی نمود چراکه انتخاب نام نیکو و پرهیز از نهادن نامهای ناخوشایند، (گاهی نام حیوانات به فرزندان نهاده می شود) در نامگذاری فرزند، مهم است؛ زیرا نام نیکو مایه سرور فرزند و نام ناخوشایند باعث نگرانی و دغدغه خاطر او میگردد. امام باقر(ع) در سخنان گهربار خود برخی از نامهای نیکو را بیان کردهاند. آن حضرت در این باره میفرمایند: «صادقترین نامها، نامهایی است که بندگی خداوند را تداعی کند و بهترین آنها نامهای پیامبران است.»
3-مهر ورزی به فرزندان
محبّت از ضروریترین نیازهای عاطفی فرزند در دوران کودکی است و بدون توجّه به آن، کودک به رشد عاطفی مناسب نایل نمیشود. امام باقر(ع) در فرصتهای مناسب از طریق در آغوش گرفتن و بیان جملات محبتآمیز، محبت خود را به کودک خردسالش امام صادق(ع) نشان میدادند و از این طریق به نیاز عاطفی او پاسخ میگفتند. محمد بن مسلم از اصحاب بزرگ آن حضرت نقل میکند که در خدمت امام باقر(ع) بودم. در این هنگام فرزند [خردسالش] جعفر(ع) وارد شد، در دستش عصایی بود که با آن بازی میکرد. امام باقر(ع) او را به گرمی در آغوش گرفت و به سینه خود فشرد و خطاب به او فرمود: «پدر و مادرم به فدایت باد [با این چوب] کار لهو انجام مده و بازی مکن...»
4-تشویق فرزند صالح
ستایش بجا از فرزند و کارهای نیک او باعث احساس موفقیت و توانایی و نیز موجب انگیزه قوی برای تکرار کارهای خوب و رشد بیشتر او میگردد؛ به خصوص اگر این تمجید به موقع و در حضور کسانی باشد که آگاهی آنها از رفتار شایسته فرزند برای او مهم باشد. علی بن حکم به نقل از طاهر یکی از اصحاب امام باقر(ع) میگوید: در خدمت امام باقر(ع) نشسته بودم که فرزندش جعفر(ع) وارد شد، امام باقر(ع) دربارهاش فرمود: «او بهترین مخلوقات خداوند است.»
همان طور که میبینیم، در این حدیث امام باقر(ع) در نزد صحابی خود فرزندش را که صلاحیت و شایستگی لازم را داشته به بهترین وجه ممکن تعریف و تمجید کردهاند.
5-دوری از رفیق بد
سفیان ثوری گوید: امام صادق(ع) را ملاقات کردم و از او خواستم مرا نصیحت کند.... آن حضرت فرمود: ای سفیان! پدرم مرا به سه چیز سفارش و از سه چیز برحذر داشت، از جمله آن توصیهها این بود که فرمود: فرزندم! هر که با رفیق بد همرا شود، سالم نمیماند و هر که در موضع تهمت قرار گیرد، مورد اتهام قرار میگیرد و هر که زبان خود را در اختیار نداشته باشد، پشیمان میشود.
امام باقر (ع) نه تنها یک عالم برجسته و فقیه بزرگ بود، بلکه یک الگو کامل برای زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی به شمار میرفت. آموزههای ایشان در زمینههای مختلف، از آراستگی ظاهر و سخاوت گرفته تا صمیمیت با دوستان و رسیدگی به محرومان، نشاندهنده جامعیت شخصیت و دغدغههای والای او برای سعادت و کمال انسانها است. با الگوگیری از این امام همام و عمل به آموزههای گرانبهای ایشان، میتوانیم گامی مؤثر در راستای ساختن جامعهای سالم، اخلاقی و پیشرفته برداریم.
نظر شما