باهدف مشارکت مردمی در خدمت‌رسانی به زائران حضرت رضا (ع) و به دستور تولیت معزز آستان قدس رضوی، طرح «خدمت در بهشت» از خردادماه ۱۴۰۳ آغاز و تاکنون بیش از ۲۵ هزار نفر از زائران و مجاوران، در این طرح شرکت کرده‌اند.

استقبال چشمگیر زائران حرم مطهر رضوی از طرح «خدمت در بهشت»
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

علی عصمت پور، مسئول اجرای این طرح، گفت: خدمت در بهشت، فرصتی است برای عاشقان امام رضا(ع) تا در کنار زیارت، ساعاتی را به خدمت‌رسانی خالصانه به زائران اختصاص دهند.
خدمات این طرح شامل فعالیت در بخش‌هایی همچون ویلچررانی، خدمات عمومی، نظافت صحن‌ها و سرویس‌های بهداشتی است.
وی با اشاره به آغاز این طرح هم زمان با دهه ولایت، گفت: از زمان راه‌اندازی طرح، بیش از ۳۵ هزار نفر از سراسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون ۲۵ هزار نفر موفق به انجام خدمت شده‌اند.
این افراد به صورت عمده ، زائرانی هستند که از فیض خدمت در صحن و سرای رضوی، بهره‌مند شده‌اند.
عصمت‌پور، با اشاره به اینکه فرآیند ثبت‌نام اولیه در این طرح به‌صورت غیرحضوری و از طریق نرم‌افزار نسیم رضوان صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: پس از ثبت‌نام در بخش «خدمت در بهشت»، زائران در زمان حضور در مشهد، به دفتر شماره ۱۲۴ در صحن انقلاب مراجعه می‌کنند و با ارائه کارت شناسایی معتبر، مراحل احراز هویت و دریافت کاور خدمت را، طی می‌کنند.
وی، افزود: پذیرش حضوری همه‌روزه از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب انجام می‌شود.
متقاضیان باید با پوشش مورد تأیید شامل پیراهن سفید یا مشکی ساده و شلوار مشکی پارچه‌ای مراجعه کنند.
این طرح ویژه برادران ایرانی بین ۱۸ تا ۵۵ سال است که توانایی جسمی انجام خدمت را، دارند.
به گفته عصمت‌پور، خدمت‌یاران طرح خدمت در بهشت هر دو هفته یک بار، سه الی چهار ساعت در حرم مطهر رضوی خدمت می‌کنند.
این زمان کوتاه و منعطف، یکی از تدبیرهای مدیریتی برای جذب حداکثری علاقه‌مندان بوده و باعث شده بسیاری از مشتاقانی که پیش‌تر امکان حضور در طرح‌های خدمت ۱۲ ساعته را نداشتند، اکنون بتوانند با سهولت بیشتر، خدمت کنند.
وی با بیان اینکه، لباس فرم توسط خود زائر تهیه می‌شود، افزود: در زمان پذیرش، یک کاور مخصوص خدمت در بهشت نیز به زائران اهدا می‌شود و در پایان خدمت، بسته متبرک و نشان یادبود طرح، به آنها تقدیم می‌شود.

رضایت بیش از ۹۵ درصدی خدام و زائران

به گفته عصمت پور، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، رضایت بیش از ۹۵ درصدی در میان سه گروه اصلی شامل: واحدهای خدمت‌خواه، خادم یاران و زائران حاصل شده که، این آمار نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن طرح و تأثیر مثبت آن در کاهش فشار کاری بر خادمان دائمی حرم، است.
وی از دیگر نقاط قوت طرح را، نقش کمکی آن در پوشش خدمات در ایام پرتردد حرم مطهر عنوان کرد و گفت: در ایامی همچون دهه کرامت، میلاد امام رضا(ع)، تاسوعا، عاشورا و دهه آخر صفر، خدام رسمی برای ارائه خدمات کافی نیستند، طرح خدمت در بهشت باعث شده بخش زیادی از این نیاز با مشارکت مردمی، جبران شود.
مسئول اجرای طرح، بیان کرد: در روزهای پیک، حرم مطهر رضوی نیاز به ۳۵۰ تا ۴۰۰ ویلچر فعال دارد که بخشی از آن توسط خدمت‌یاران تأمین می‌شود.
در حال حاضر حدود ۲۰۰ خدمت‌یار در بخش ویلچر فعال هستند و با کمک آنها، نواقص نیرو در ایام شلوغ، به‌خوبی جبران شده است.
وی با اشاره به تاثیر معنوی این خدمت،افزود: بارها شاهد بودیم افرادی که با نیت گرفتن حاجت آمده بودند، مشتاقانه سخت‌ترین خدمت‌ها را می‌پذیرفتند.
بسیاری از آنها خدمت به زائری که روی ویلچر می‌نشیند را، واسطه‌ای برای اجابت دعا، می‌دانند.
عصمت‌پور، تاکید کرد: زائرانی که در طرح شرکت می‌کنند، با شوقی وصف‌ناپذیر حتی از زائران دیگر التماس می‌کنند که اجازه دهند تا به آنها خدمت کنند؛ این همان فضای معنوی‌ای است که، امام رضا(ع) در صحن خود، جاری کرده است.
وی، بیان کرد: با توجه به استقبال چشمگیر از این طرح و ثبت‌نام هزاران نفر از سراسر کشور، پیش‌بینی می‌شود که در آینده، این طرح با افزایش ظرفیت پذیرش و گسترش خدمات در بخش‌های متنوع‌تری، ادامه پیدا کند.
عصمت‌پور در پایان، گفت: امیدواریم روزی برسد که هر زائری که به مشهد مشرف می‌شود، نه‌فقط برای زیارت، بلکه برای خدمت خالصانه به زائران دیگر نیز، آماده باشد.
این خدمت‌ها، زائر را به امام نزدیک‌تر می‌کند و عنایت خاص حضرت را، به همراه دارد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha