معاون ترویج و اجتماعی‌سازی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت تغییر رویکرد پژوهش‌های این بنیاد، از تمرکز بر پژوهش‌های کتابخانه‌ای به سمت پژوهش‌های کاربردی و اجتماعی خبر داد.

مشهد باید به پایتخت گفت‌وگو در ایران تبدیل شود
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

حسن آرام، معاون ترویج و اجتماعی سازی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در سی و هفتمین نشست روابط عمومی‌های آستان قدس رضوی، که با محوریت فرهنگ و سیره رضوی در روابط عمومی با تأکید بر شیوه‌های گفت‌وگو در سیره امام هشتم (ع) در محل تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، با اشاره به ترجمه آثار بنیاد به ۱۸ زبان دنیا، گفت: رویکرد جدید بنیاد بر اساس نیازهای روز آستان قدس و جامعه شکل گرفته است. امروز بیش از گذشته به پژوهش‌های میدانی و کاربردی نیاز داریم تا بتوانیم پاسخگوی مسائل فرهنگی و اجتماعی زائران و جامعه باشیم.
وی با بیان اینکه مشهد می‌تواند به عنوان پایتخت گفت‌وگو در کشور مطرح شود، افزود: اولین الگوی روشمند گفت‌وگو را از امام رضا(ع) داریم؛ امامی که همه را به گفت‌وگو دعوت می‌کردند، ما نیز باید این مدل را از گفت‌وگوی خانوادگی و همکاران گرفته تا سطوح کلان فرهنگی و اجتماعی، در جامعه نهادینه کنیم.
آرام در ادامه به طرح‌های مشترک بنیاد پژوهش‌های اسلامی با نهادهای مختلف اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه‌های بنیاد در حوزه خانواده، طرح "زندگی و بالندگی" است که با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش اجرا شد. تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر در سراسر کشور در این طرح آموزش دیده‌اند و هدف آن ترویج زیست عفیفانه و ارتقای فرهنگ مسئولیت‌پذیری در خانواده و جامعه است.
معاون ترویج و اجتماعی‌سازی بنیاد پژوهش‌های اسلامی در پایان با تأکید بر لزوم همکاری مشترک میان موسسات فرهنگی آستان قدس رضوی، گفت: نمایشگاه‌های کتاب و فعالیت‌های پژوهشی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که ظرفیت‌های آستان قدس برای عموم شناخته شود. ما امروز می‌توانیم با هم‌افزایی، دستاوردهای بنیاد و موسسات را در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کنیم.

امام رضا(ع)؛ مبدأ و مقصد ارتباطات انسانی و الهی
علیرضا ابراهیم، استاد دانشگاه آزاد تهران، نیز در ادامه این نشست، با تأکید بر نقش جهانی امام رضا(ع) در ارتباطات و روابط عمومی، گفت: سیره رضوی نه تنها عزاداری و زیارت، بلکه مدرسه‌ای برای بصیرت، معرفت و خدمت به انسان‌هاست.
به گفته وی، جایگاه امام رضا(ع) در عالم ارتباطات، بسیار فراتر از برداشت‌های صرف انسانی است و ایشان «مدبر عالم ارتباطات» محسوب می‌شوند.
ابراهیم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: زیارت نه همت است و نه قسمت، بلکه دعوتی از سوی امام رضا(ع) است از همین‌رو روابط عمومی‌ها باید تسهیل‌کننده ارتباط زائر با امام باشد.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: امام رضا(ع) هیچ مرزی برای ملاقات با دیگران قائل نبودند و یهودیان، مسیحیان، هندیان و پیروان دیگر ادیان نیز حق دارند به زیارت ایشان بیایند. امام رضا(ع) نه تنها سرمایه داخلی بلکه یک سرمایه جهانی هستند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha