عمر علیپور، نماینده ماکو در مجلس در گفت و گو با قدس آنلاین با اشاره به این موضوع که هوشمندسازی دریافت مالیات بر ارزش افزوده اقدام مثبتی است و میتواند در افزایش دقت و سرعت انجام کارها موثر باشد، تصریح کرد: امیدواریم این طرح با دقت بالایی اجرایی شود و جامعه از مزیتهای آن بهره ببرد. هر اقدامی که در راستای سیستمیسازی امور مالیاتی و اقتصادی کشور باشد، کمککننده است و گامی رو به جلو به حساب میآید.
وی ادامه داد: روندهایی مانند تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده بیش از ۳ میلیون کالا و خدمات که از سوی دولت انجام شده، مورد تأیید است. این اقدامات به نفع مودیان است و به سردرگمی آنها در خصوص میزان مالیات بر ارزش افزودهای که باید پرداخت کنند، خاتمه میدهد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در روندهای قدیمی دریافت مالیات بر ارزش افزوده، نرخ این نوع مالیات مشخص نبود و همین امر زمینه بروز اختلاف بین مودی و مأمور مالیاتی را فراهم میکرد. این موارد وقت و انرژی دو طرف را هدر میدهد و از میزان اعتماد مودیان به روندهای مالیاتی کشور کم میکند.
علیپور گفت: صدور صورتحساب الکترونیک که از قبل در آن به بررسی صورت حساب به صورت هوشمند پرداخته میشود و قابل رد از سوی سازمان امور مالیاتی نیست، اقدام درستی است. این موضوع نیز به یکی از مشکلات مودیان پایان میدهد. قبلاً امکان رد صورت حساب مودی وجود داشت. اما الان که صورت حساب به صورت هوشمند در سیستم چک میشود، امکان رد آن وجود ندارد و همین امر به از بین رفتن زمینه درگیری مودی با سازمان امور مالیاتی میانجامد.
وی در خصوص تسهیل خدمترسانی به مودی و اخذ مالیات از مودیان با معاملات به شکل نسیه خاطرنشان کرد: یکی از مزیتهای اصلی برای مودیان در صورتحساب الکترونیک مسئله پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاملات نسیه است و مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در زمان دریافت وجه از مالیاتدهنده اخذ خواهد شد و وقتی هنوز پرداختی صورت نگرفته است؛ اقدام به دریافت مالیات بر ارزش افزوده نمیشود.
علیپور گفت: به طور کلی روندهای هوشمند و سیستمی مالیاتستانی نسبت به روشهای قدیمی مزیت دارد و زمینه را برای مقابله با تخلفات مهیا میکند. همچنین این روندها منافع مودیان را تأمین میکند و انضباط بیشتری به روندهای دریافت مالیات میدهد.
وی ادامه داد: در روشهای قدیمی مالیاتستانی امکان اعمال سلیقه کارشناسان مالیاتی وجود داشت و این امر مشکلاتی را برای مودیان به وجود میآورد. در شرایطی که نرخ مالیات بر ارزش افزوده از قبل مشخص است و روندها به صورت هوشمند طی میشود، امکان مداخله اشخاص در تعیین مبلغ مالیات و مسائل دیگر از بین میرود.
گفتنی است، نظام سنتی مالیاتستانی در ایران مبتنی بر کاغذبازی بود و همین امر مشکلات جدی برای دولت و مودیان به وجود آورده بود. طی سالهای اخیر اقدامات اساسی در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور به اجرا گذاشته شد.
مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهمترین انواع مالیات به شمار میرود که در کشورهای مختلف از مصرفکنندگان اخذ میشود. به طور متوسط حدود نیمی از مجموع مالیات و عوارض ارزش افزوده وصول شده توسط سازمان امور مالیاتی در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ از محل مالیات بر ارزش افزوده بوده است. مبالغی که از این محل به دست میآید صرف امور مهمی همچون امنیت، آموزش، بهداشت و درمان و حقوق بازنشستگان میشود.
با توجه به میزان بالای مالیات بر ارزش افزوده در سبد درآمدهای مالیاتی کشور، سر و سامان دادن به نحوه دریافت این نوع مالیات از اهمیت بالایی برخوردار است. بر همین اساس، هوشمندسازی این روند در دستور کار قرار دارد.
در نظام سنتی دریافت مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی وجود داشت که تلاش شده است در سازوکارهای جدید رفع شوند. یکی از مهمترین گلایههای مودیان همواره به موضوع دخالت سلیقه شخصی مأموران مالیاتی در تعیین نرخ مالیات مربوط میشد.
در سازوکارهای جدید و هوشمند دریافت مالیات بر ارزش افزوده امکان دخالت مأمور مالیاتی در تعیین نرخ مالیات از بین رفته است. این امر به نفع مودیان است و اعتماد آنان را به روندهای مالیاتی کشور افزایش میدهد.
برخورداری از یک نظام هوشمند مالیاتی از جمله مهمترین مشخصههای اقتصادهای پیشرفته است. به نظر میرسد، ضرورت این امر در کشور درک شده است و به سمت سیستمی کردن امور در حرکت هستیم.
نظر شما