۴ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۱۰۹۱۳۲۹

امام به دلیل شدت رأفت و محبتی که نسبت به پیروانش دارد، بیشترین اتصال و ارتباط را با آنان دارد و به دلیل همین محبت و دوستی است که در غم و رنج آنها شریک است.

جلوه‌های مهربانی امام زمان علیه‌السلام
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در بحث فوائد امام غایب درباره آثار وجودی آن حضرت بحث کردیم و توضیح دادیم که بقای عالم و تداوم زندگی همه خلق وابسته به وجود آن بزرگوار است و در این مجال، سخن درباره جلوه‌هایی از محبت بی‌کران امام غایب است که در گونه‌های مختلف، تجلّی و نمود یافته است تا بر همگان روشن شود که امام خوبی و مهربانی، در عین غیبت و پنهانی، شعاع مهرش در همه جا گسترده و به تناسب ظرف‌ها و ظرفیت‌ها همه را فراگرفته است و لطف و عنایتش همچون چشمه‌ای خروشان، جریانی پیوسته و مداوم است.

از مهم‌ترین و برترین صفات مومن، هم‌گرایی و همدردی با برادران دینی است. مؤمنان در جامعه اسلامی چونان پیکر واحدی هستند که درد و غم هر یک سبب رنج دیگران، و آسایش و شادی هر کدام باعث سرور دیگران خواهد بود، زیرا آنها به تصریح قرآن، برادرند.

در روایات متعدّد، ائمه معصومین علیهم‌السلام احساس هم‌دردی و غم‌خواری خود را نسبت به شیعیان بیان کرده‌اند که این حسّ زیبا سبب آرامش و تسلّای دلِ دوستان ایشان است و قوّت قلبی است که آنها را در فراز و نشیب‌های زندگی دلگرمی داده و صبوری و مقاوت آنها را تقویت می‌کند.

امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند:

«مَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِنَا یمْرَضُ إِلَّا مَرِضْنَا لِمَرَضِهِ وَ لَا اغْتَمَّ إِلَّا اغْتَمَمْنَا لِغَمِّهِ وَ لَا یفْرَحُ إِلَّا فَرِحْنَا لِفَرَحِه‏.» (بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۱۶۷)

هیچ‌یک از شیعیان، مریض نمی‌شود مگر اینکه ما نیز در بیماری او بیمار می‌شویم، و اندوهگین نمی‌شود مگر اینکه ما نیز در غم ایشان محزون می‌شویم، و شادمان نمی‌گردد مگر اینکه ما نیز به خاطر شادی او شادمانیم.

بنابراین امام به دلیل شدت رأفت و محبتی که نسبت به پیروانش دارد، بیشترین اتصال و ارتباط را با آنها دارد و به دلیل همین محبت و دوستی است که در غم و رنج آنها شریک است؛ مانند مادری که به دلیل شدت دوستی و ارتباط با فرزندش به هنگام بیماری او، بیمار می‌شود؛ چنان‌که با بهبودی و شادی او نشاط پیدا می‌کند، زیرا که فرزند، همچون جان شیرین برایش عزیز و دوست‌داشتنی است.


و نیز امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «وَ اللَّهِ إِنِّی أَرْحَمُ بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُم‏.» (بصائرالدرجات، ص 265) به خدا سوگند من نسبت به شما از خود شما مهربانترم.


نتیجه اینکه جنسِ محبّت امام با سایر محبت‌ها متفاوت است. محبتی است خالص و بی‌منّت و بی‌نهایت و محبتی است که نه به زبان که در دل و اعماق جانِ او نهفته است و به همین دلیل با همه وجود و با جسم و جان با شیعیانش پیوند دارد.

یکی از نمونه‌های روشن این محبّت الهی در وجود شریف امام زمان علیه‌السلام اینگونه در بیان حضرت توصیف شده است:

«إِنَّهُ أُنْهِی إِلَی ارْتِیابُ جَمَاعَه مِنْکُمْ فِی الدِّینِ وَ مَا دَخَلَهُمْ مِنَ الشَّکِّ وَ الْحَیرَه فِی وُلَاه أَمْرِهِمْ فَغَمَّنَا ذَلِکَ لَکُمْ لَا لَنَا وَ سَأَوْنَا فِیکُمْ لَا فِینَا لِأَنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَلَا فَاقَه بِنَا إِلَی غَیرِه‏.» (بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۸)

به من رسیده است که گروهی از شما در دین به تردید افتاده و در دل آنها نسبت به اولیای امرشان شک و حیرت راه پیدا کرده است و این امر مایه اندوه ما شد، البته به خاطر خود شما نه برای خودمان و باعث ناراحتی ما نسبت به شما و نه درباره خودمان گردید، زیرا که خداوند با ماست و با بودن او نیازی به دیگری نداریم.

منبع: خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha