علیرضا داودنژاد بر تامین امنیت تولید کننده داخلی آثار هنری و رسانه‌ای تاکید کرد.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کارگردان «مصائب شیرین» و «نیاز» در یادداشتی ابراز عقیده کرد: «در شرایطی که منظومه هنری رسانه‌ای داخلی در هماوردی با منظومه‌های حریف و رقیب منطقه‌ای و جهانی انبوه مخاطبان را از دست داده و خاکریزهای موفقیت را یکی پس از دیگری واگذار می‌کند و آثار هنری و رسانه‌ای ترکی، اروپایی، انگلیسی، آمریکایی، مکزیکی، چینی، کره ای و هندی رده‌های سنی کوچک و بزرگ و نسل‌های گوناگون پیر و جوان ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فضای دیداری شنیداری کشور یکسره به تسخیر بازارهای سیاه محصولات وارداتی و شبکه های ماهواره ای درآمده است؛ چرا مدیریت فرهنگی جامعه به جای تامین امنیت برای تولید کننده داخلی و بسیج همه نیروی انسانی خوش قریحه و متخصص و خلاق برای عرضه و تولید آثار هنری رسانه‌ای مرغوب و رقابت پذیر؛کاملا بر عکس عمل می‌کند و تضعیف نهادهای صنفی و سرکوب سینما و تهدید هنرمندان و دامن زدن به ناامنی در بازار نمایش خانگی را وجهه همت قرار داده و کماکان از واگذاری عرصه فعالیت های صوتی تصویری مملکت به بازارهای سیاه اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی بیمی به دل راه نمی‌دهد و عملا آب را به آسیاب رقیبان و حریفان منطقه‌ای و جهانی سرازیر می‌کند؟

چرا باید تنها سینمایی در عالم که توانسته است فارغ از کلیشه‌های رایج در بازارها و جشنواره‌های جهانی -مثل برهنگی و درنده خویی - فیلم بسازد و در بازارهای داخلی رکورد بزند و در بزرگترین جشنواره‌های جهانی بالاترین جایزه‌ها را بگیرد، باید در میهن خود تخطیه و سرکوب شود و با اهانت و تبعیض و توهین و تحقیر و پرونده سازی برای نیروهای کارامد هنری و صنفی و رسانه‌ای خود مواجه باشد؟ آیا زندانی کردن سینماگران و بی‌هرگونه پروا، حبس بریدن برای رییس کانون کارگردان‌ها و سخنگوی مجمع فیلمسازان ایران ، در واقع روی دیگر همین سکه‌ای نیست که این روزها در کوچه و خیابان شاهد آن هستیم ؟طرد و انکار دو سه نسل نادیده گرفته شده که در دامان منظومه‌های هنری و رسانه‌ای فراگیر و اثر گذار دنیا بزرگ شده‌اند و چون تصویری و صدایی از خود ندیدند و نشنیدند، شخصا دست به کار شدند و پشت کرده به همه رهبران و تمامی سازمان ها با موبایل و سلفی آغاز کردند و با خون و آتش و مشت‌های گره کرده قاب‌های هنری و رسانه‌ای دنیا را به تسخیر درآوردند.

آری؛ نسلی که در سکوت و تاریکی به پشت سر سپرده می‌شود روزی معترض و پر سرو صدا از روبرو پیدا خواهد شد.

حاشا که اگر دانایی سینمایی این سرزمین نیز همراه همین نسل‌ها نادیده گرفته نمی‌شد و در دامان آن موسیقی، ترانه، قصه نویسی و هنرهای تجسمی وطراحی صحنه و لباس و چهره پردازی و بازیگری و کارگردانی رشد می‌کرد و برگزاری رسم و رسومات آیینی و نمایشی مثل مسابقات و جشنواره‌ها تقویت می‌شد و فرهنگسراها توسعه می یافت و به کانون رفت و آمد و فعالیت نسل‌های جوان بدل می‌گشت، کار به این جاها نمی‌کشید.

آیا خاک مرده پاشیدن بر عرصه‌های هنری و رسانه‌ای و سرکوب دانایی سینمایی و افزودن بر انزوا و تهدید و حبس هنرمندان جز ملال و رکود و افسردگی بیشتر حاصل دیگری برای جامعه و فضای فرهنگی کشور به بار آورده است؟ آیا آنها که از کید، حیله , توطئه دشمن غافل نیستند، همدستی و هماهنگی آشکار ارتجاع داخلی و ارتجاع منطقه‌ای را در این ماجرا نمی‌بینند؟
امروز اهالی سینمای ایران خود را در وضعیتی می یابند که برای دفاع از حرفه خود و همچنین حراست از منظومه هنری رسانه‌ای کشور ناچار از اجتماع ، اعتراض و بیان مواضع خود به افکار عمومی هستند و لازم است مدیریت جامعه اصناف سینمایی ایران، اطلاع رسانی و هماهنگی و تامین شرایط لازم را برای این اقدام ضروری و ناگزیر برعهده گیرد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha