انسان از بدو تولد تا زمان مرگ همواره با مصیبتها، دردها، محدودیتها، مشکلات، کمیها و کاستیهای فراوانی دستوپنجه نرم میکند و برای رسیدن به اهداف، آرمانها و آرزوهایش با چالشهای بسیاری روبهرو میشود، تا جایی که درنهایت بسیاری از خواستههایش برآورده نمیشود و ناکام میماند. این خصلت دنیا و زندگی آن است که با راحتی بیگانه است و آدمی را بهشدت تحتفشار قرار میدهد. علامه طباطبایی در المیزان برای تفسیر آیه شریفه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ» میفرماید: «انسان از آغاز زندگی حتی از آن لحظهای که نطفه او در قرارگاه رحم واقع میشود، مراحل زیادی از مشکلات و درد و رنجها را طی میکند تا متولد شود و بعد از تولد در دوران طفولیت و سپس جوانی و از همه مشکلتر دوران پیری، مواجه با انواع مشقتها و رنجهاست و این است طبیعت زندگی دنیا و انتظار غیر آن داشتن اشتباه است و این معنای آیه است که انسان را در سختی و دشواری آفریدیم». پس فرزند آدم همواره متحمل سختی و ناراحتی میشود تا از دنیا بیرون برود و در این میان به تعبیر امیرالمؤمنین(ع) «هرکه بر مرکب شکیبایی نشیند، به خط پایان پیروزی رسد» و میتواند درنهایت آرامش و آسایش بیشتری در زندگی داشته باشد.
تعریف صبر
صبر درواقع بازداشتن نفس از اظهار بیقراری و بیتابی در فراز و فرودهای زندگی است، بهگونهای که آدمی از دایره منطق خارج نشود و همواره رضای خداوند مهربان را در نظر داشته و شاکر او و نعمتها و حکمتهایش باشد. صبر در لغت به معنای حبس و بازداشتن است. هرگاه کسی خویشتن را از فعلی اختیاری بازدارد، صبر کرده است. این مقاومت در صورتی از لحاظ اخلاقی فضیلت خواهد بود که هدف شخص صابر، کمال اخلاقی و تقرب به خداوند باشد و صبر در برابر چیزی صورت گیرد که با کمال اخلاقی و تقرب خداوند در تعارض و تقابل باشد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «کسی که صبر را با رضا و دعا جمع کرده باشد، خیر دنیا و آخرت را نصیب خود کرده است». البته مبانی نظری و توصیههای اخلاقی در این زمینه فراوان است که کمابیش همگان از آن آگاه هستند و یا حداقل شنیدهاند. نکته مهم کسب توانایی برای رسیدن به مقام صبر است که بهراحتی محقق نمیشود.
اقسام صبر
در کلام پیامبر اسلام(ص) انواع صبر شامل این موارد است: «شکیبایی در مصیبت و شکیبایی بر طاعت و شکیبایی از گناه». صبر در مصیبت و صبر بر طاعت، شکیبایی در برابر امور ناخوشایند است و صبر بر گناه صبر بر امور خوشایند که میل و هوای انسان به آن گرایش دارد. همچنین از زبان حضرت علی(ع) اقسام صبر عبارتاند از: «شکیبایی دو گونه است: شکیبایی بر آنچه خوش نمیداری و شکیبایی از آنچه دوست میداری». صبر درواقع مقاومت نفس در برابر هوا و پایداری انگیزه دینی در برابر انگیزههای مخالف است. بعضی افعال به انسان کمک میکنند به کمال اخلاقی و قرب خداوند نائل شود و برخی مانع و مزاحم کمال او هستند. پس باید از افعالی که مزاحم کمال ما هستند خودداری و در برابر انگیزههای اینگونه افعال مقاومت کنیم. انگیزههایی که انسان را به کارهای معارض با کمال دعوت میکنند سه نوعاند: برخی از آنها انسان را به شکایت از قضای الهی و اظهار ناخرسندی از آن و برخی دیگر به انجام افعالی خلاف کمال او دعوت میکنند و درنهایت امیال و هواهای نفسانی است که انسان را به درک لذات ممنوع وادار میکند.
صبر بر معصیت؛ برترین صبرها
ثواب و فضیلت صبر بر معصیت به مراتب افزونتر از ثواب و فضیلت صبر بر طاعت است و ثواب و فضیلت صبر بر طاعت به مراتب بالاتر از ثواب و فضیلت صبر بر مصیبت. پیامبر(ص) مراتب صبرهای سهگانه را بدین صورت بیان فرمودهاند: «کسی که در مصیبت صبر کند و با صبر نیکویش شدت آن را از سر بگذراند، خداوند برای او ۳۰۰درجه مینویسد که فاصله درجات آن همچون فاصله آسمان و زمین است و کسی که بر طاعت صبر کند خداوند برای او ۶۰۰درجه مینویسد که فاصله درجات آن همچون فاصله قعر زمین تا عرش است و کسی که بر گناه صبر کند، خداوند ۹۰۰درجه برای او مینویسد که فاصله درجات آن همچون فاصله قعر زمین تا منتهای عرش است».
آثار صبر
صبر و ظفر قرین هم هستند. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «انسان شکیبا پیروزی را از دست نمیدهد، اگر چه زمانی طولانی بر او بگذرد». انسان صبور از ارتکاب گناهانی همچون جزع بر قضای خداوند ایمن است و بر صبوری خود پاداش میگیرد. امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «اگر شکیبایی کنی، حکم خدا بر تو جاری شده و پاداش داده میشوی و اگر بیتابی کنی باز هم تقدیر خدا بر تو جاری است ولی گناهکاری». کسی که صبر میکند، خداوند دعای او را مستجاب و جبران مصیبت او را میکند. صابران که بر طاعات و معاصی شکیبایی میکنند، آخرتی نیکو دارند و پاداشهای بیحساب خداوند بر آنان میبارد. صبر در برابر بلایا سبب رشد انسان و ترقی او در مراتب کمال است. صبر بر طاعت و معصیت، انسان را بهشتی میکند. صبر سبب تبدیل مصائب به لطف و رحمت خداوند، آسودگی خاطر از حساب آخرت و ورود به بهشت میشود.
رابطه صبر و ایمان
رابطه ایمان و صبر، دو طرف دارد: از یک سو «ایمان نظری» سازنده صبر است و از سوی دیگر، بدون صبر «ایمان عملی» تحقق نمییابد. صبر از مهمترین ارکان ایمان است، چرا که در حدود ۷۰آیه در قرآن در این باره سخن گفته و در حدیث نبوی صبر نیمی از ایمان شمرده شده است. امام علی(ع) فرمود: «ایمان بر چهار ستون استوار است: صبر، یقین، عدل و جهاد. صبر، مقاومت در برابر هر انگیزهای است که انسان را از خداوند دور میکند»؛ بنابراین تخلق به هر یک از اخلاقیات ایمانی نیازمند صبر است، زیرا ایمان و خلق نیکو، با معیار اثرگذاری آن در تقرب انسان به خداوند نیکو شمرده میشود و هر خلق نیکو، نیازمند پایداری، تمرین و ممارست است. ایمان به معنای معرفت و یقین به خداوند و اسمای حسنای او، شرط ضروری و مقدمه صبر است. ایمان علاوه بر اقرار زبانی و معرفت یقینی مشتمل بر عمل به ارکان نیز بوده و عمل به مقتضای معرفت، خود نیازمند صبر و مقاومت است. در نتیجه باید گفت بدون صبر، ایمان کامل که التزام عملی به دین خداست امکانپذیر نیست.
سخن پایانی
انسان صابر بر خود مسلط است و آرامش خود را از طریق اظهار شکایت و رفتار اعتراضآمیز بدست نمیآورد، بلکه از راههای دیگری که رضایت خداوند در آن است آرامش خود را تأمین میکند. گاهی انسان از خود میپرسد مگر چند بار متولد میشوم یا چند بار فرصت زندگی دارم که در آن همواره باید درگیر حلوفصل مشکلات و سختیها باشم و بهناچار بسیاری از آرزوهای خود را نادیده بگیرم؟ اینیک سؤال جدی و حق آدمی است که بداند بهراستی این فرصت زندگی که میتواند شیرین و لذتبخش باشد چرا باید با این میزان درد و رنج عجین شود و در بسیاری موارد ناکام بماند. شاید برای عارفان، زاهدان و بندگان برگزیده خداوند این مسائل بهراحتی قابلدرک و هضم باشد ولی انسانهای عادی بعضاً در درک این واقعیت و پذیرش آن با چالشهای زیادی مواجهاند که گاهی امیدواری و شادمانی آنها را کاهش میدهد. قاعدتاً برای گذر از این تردیدها و مشکلات باید انسان علاوه بر مسائل مادی، به عوالم روحی و فرا مادی توجه بیشتری داشته باشد. در گام اول قبول کند اینها واقعیت زندگی است و تغییری در آن ایجاد نخواهد شد. دوم، بپذیرد این محدودیتها فراگیر بوده و هرچند نسبت آن برای افراد متفاوت است اما همگان درگیر آن هستند و گام بعدی اینکه پرهیز از بیقراری و حلاوت شکیبایی و تلاش در مسیر اهداف را جایگزین تردیدهای بینتیجه کند. به قول حافظ:
«صبر و ظفر، هر دو دوستان قدیمند / براثرِ صبر نوبت ظفر آید».
نظر شما