اعطای سهمیه روزانه یک لیتر بنزین به نفر در کنار تامین کامل سوخت موردنیاز صنعت حمل‌ونقل با سوخت‌های جایگزین بنزین نظیر CNG و LPG نه تنها موجب کاهش شدید مصرف بنزین می شود بلکه همزمان درآمد ۷ دهک پایین جامعه را نیز افزایش خواهد داد.

کاهش ضریب جینی و صرفه‌جویی در مصرف بنزین با اعطای سهمیه روزانه یک لیتر بنزین به نفر
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

زهرا فلاحی کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت حل معضل ناترازی بنزین گفت: مصرف غیربهینه شخصی بنزین به عاملی بسیار مهم در مسئله مربوط به ناترازی سوخت کشور تبدیل شده است؛ موضوعی که تنها برای سال آتی بیش از ۶ میلیارد دلار منابع ارزی کشور را کاهش داده است و باید ما به ازای این ۶ میلیارد دلار، بنزین وارد کنیم و ضربه‌ای اساسی به بودجه کشور و ناترازی بودجه و تورم حاصل از این کسری بودجه به همه مردم وارد می‌کند در حالی که بیش از ۵۰ درصد مردم هیچ وسیله نقلیه‌ای ندارند و دهک‌های بالای جامعه بیش از دو خودرو دارند و مصارف بنزین این بخش بسیار بالا است ولی راه گران کردن بنزین نیز راه مناسبی نیست و اثرات بسیار منفی بر کل جامعه و افزایش قیمت‌های کلیه کالاهای درون اقتصاد خواهد گذاشت.

وی در ادامه با اشاره به توزیع ناعادلانه یارانه بنزین مبتنی بر سهمیه‌بندی بنزین به هر خودرو اظهار داشت: از طرف دیگر طرح‌های یارانه‌ای فعلی مبتنی بر اعطای سهمیه بنزین به هر خودرو منجر به عواقب بسیار بدی شده است و مصرف شخصی بنزین را شدیدا افزایش داده است. این سرکوب قیمتی و تخصیص سهمیه بنزین به هر خودرو منجر به رشد شدید قاچاق نیز شده است و صادرات مشروع و قاعده‌مند بنزین را نیز از صرفه انداخته است و امکان آن را برای مردم از بین برده است. در این حالت توزیع یارانه بنزین نیز کاملا غیرعادلانه است و بیشترین منفعت آن در جیب کسانی است که تعداد خودروی بیشتری دارند.

این کارشناس انرژی افزود: بنابراین برای حل معضلات فوق، مدل توزیع یارانه بنزین باید اصلاح شود. اولین و کلیدی‌ترین اقدام در این زمینه اجرای بنزین به نفر برای مصارف شخصی و جدا کردن مصارف صنعت حمل‌ونقل و پوشش نیاز این بخش مهم و اثرگذار در اقتصاد با تکیه بر تامین سوخت صنعت حمل‌ونقل از مسیر سوخت‌های جایگزین بنزین است که منجر به بهینه شدن مصرف بنزین و تخصیص صرف آن به بخش و حوزه مصارف شخصی افراد است. در طرح بنزین به نفر، یک لیتر بنزین به هر نفر روزانه به عنوان سهمیه بنزین در مصرف شخصی تخصیص خواهد یافت و این یک لیتر بنزین یارانه‌ای را فرد می‌تواند مصرف کند یا برای مصارف آتی خود ذخیره کند یا آن را به صادرکننده یا قشر مرفه و پرمصرف جامعه در مصرف بنزین بفروشد و قیمت آن نیز به قیمت آزاد بنزین نزدیک خواهد بود.

فلاحی در پایان گفت: اعطای سهمیه روزانه یک لیتر بنزین به نفر در کنار تامین کامل سوخت موردنیاز صنعت حمل‌ونقل با سوخت‌های جایگزین بنزین نظیر CNG و LPG نه تنها موجب آرامش جامعه و کاهش شدید مصرف بنزین و صرفه‌جویی در مصرف بنزین خواهد شد بلکه همزمان درآمد ۷ دهک پایین جامعه را نیز افزایش خواهد داد و موجب کاهش و بهبود ضریب جینی خواهد شد. طبق برآورد اولیه با توجه به میزان مصرف دهک‌های مختلف جامعه برای مصارف شخصی بنزین، درآمد ۷ دهک جامعه از محل اجرای بنزین به نفر افزایش خواهد یافت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha