به گزارش قدس خراسان، قرقیزستان کشوری در آسیای مرکزی بوده که با کشورهای قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و چین هممرز است. جمعیت این کشور حدود ۶ میلیون نفر است که ۸۰ درصد آن مسلمان، ۱۷ درصد مسیحی ارتدوکس و بقیه سایر مذاهب را تشکیل میدهند.
پایتخت قرقیزستان بیشکک و وجه تمایز این کشور مناظر طبیعی زیبا، کوههای بلند و فرهنگ غنیاش بوده که به همراه میهماننوازی مردمش، این کشور را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.
افزایش ۶ درصدی صادرات به قرقیزستان
طبق گفته ناظر گمرکات خراسان، در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری صادرات خراسانرضوی به این کشور به لحاظ وزنی ۳۴میلیون و ۹۷۴هزار و ۴۸۳ کیلوگرم و از نظر ارزشی ۷۹میلیون و ۵۱۸هزار و ۱۶ دلار بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که به لحاظ وزنی ۳۲میلیون و ۹۴۲ هزار و ۸۵۲ کیلوگرم و از نظر ارزشی ۴۶ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۲۰۱ دلار بوده، با افزایش ۶درصدی از نظر وزنی و ۴۲درصدی از نظر ارزشی روبهرو است.
جواد جعفری همچنین درباره واردات از این کشور گفت: در ۱۰ ماه ابتدای سال واردات خراسانرضوی از این کشور به لحاظ وزنی یکمیلیون و ۵۰۲هزار و ۵۱۰کیلوگرم و از نظر ارزشی یکمیلیون و ۳۶هزار و ۴۳۹ دلار بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که به لحاظ وزنی یکمیلیون و ۵۶۲هزار و ۱۲۷کیلوگرم و از نظر ارزشی یکمیلیون و ۸۵۸هزار و ۳۰۳ دلار بوده، با کاهش ۴درصدی از نظر وزنی و ۴۵درصدی از نظر ارزشی مواجه شده است.
مبادلات تجاری با قرقیزستان از طریق حملونقل ریلی است
رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان درباره وضعیت تجارت خراسانرضوی با این کشور اظهار کرد: با توجه به موقعیت کشور قرقیزستان که محصور به خشکی است، برای مبادلات خود به تجارت با خراسانرضوی نیاز دارد.
کاظم شیردل با بیان اینکه مبادلات ما از طریق حمل و نقل ریلی انجام میشود، افزود: قیمت و کرایه حمل برای تجارت با این کشور مناسب است و کالاهای ما در این کشور جایگاه خوبی دارند؛ اما به دلیل اینکه پروازی به شهرهای قرقیزستان وجود ندارد، از این ظرفیت استفاده کافی صورت نمیگیرد.
وی ادامه داد: چند سالی پروازها به سمت بیشکک انجام میشد؛ اما دوباره کنسل شد و در حال حاضر حدود چهار سال است هیچ پروازی از مشهد به قرقیزستان انجام نشده و با توجه به اینکه مبادلات تجاری از خراسانرضوی است، باید این پرواز دوباره راهاندازی شود.
به گفته شیردل از مزایای دیگر این کشور، تعرفه گمرکی مناسب است که موجب شده بسیاری از کالاها، ابتدا به این کشور ارسال و سپس ترخیص شده و به کشورهای دیگر از جمله ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان و قزاقستان فرستاده شود. همچنین با توجه به اینکه قرقیزستان در تجارت با اوراسیا هزینه گمرکی ندارد، بیشترین پسته و خرمای ارسالی ایران به روسیه نیز ابتدا باید به این کشور وارد شود و هزینه تجار ما کاهش یابد.
تبدیل کمیته مشترک به اتاق مشترک
رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان با اشاره به صدور ویزا به صورت حضوری و اینترنتی نیز خاطرنشان کرد: اگر چه صادرکنندگان ما با سفارت ارتباط خوبی دارند؛ اما تاکنون چندان از فعالیت در این کشور استقبال نکردهاند. در نتیجه نزدیک به سه سال است کمیته مشترک ایران و قرقیزستان را فعال کردهایم که یک هیئت مدیره در ایران و یک هیئت مدیره در قرقیزستان دارد.
شیردل درباره تبدیل این کمیته به اتاق مشترک گفت: بنا داریم با پیگیری بیشتر در سال جدید درخواست تشکیل اتاق مشترک ایران و قرقیزستان را به اتاق ایران داده و مجمع آن را برگزار کنیم.
به گفته وی در حال حاضر حجم صادرات به قرقیزستان با انتظارات فاصله دارد و مسئولان و تجار استانی باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند.
در قرقیزستان رایزن اقتصادی نداریم
رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان درباره حضور رایزن اقتصادی در این کشور نیز افزود: فعالیتهای اقتصادی ما در این کشور هنوز به گونهای نیست که وجود رایزن اقتصادی ضروری باشد. کارهای مربوط توسط سفیر، رابط اتاق مشترک و کارمندان سفارت انجام میشود. اگر ارتباطات گسترش یافت و پروازها نیز به صورت منظم برقرار شد، آن زمان رایزن اقتصادی جزو ضروریات محسوب میشود.
شیردل با اشاره به ضرورت افزایش صادرات به کشور قرقیزستان تأکید کرد: عمده کالاهای صادراتی به این کشور رنگ، رزین، کفپوش، کامپاند، خرما، فرش، ظروف شیشهای، پلیاتیلن و حلالهاست. همچنین واردات چندانی از این کشور نداریم و عمده کالاهای وارداتی نیز پنبه، لوبیا، غلات، پلیکربنات، ماشینآلات، قطعات و سنگ آسیاب است.
وی با بیان اینکه زبان مردم این کشور قرقیزی و روسی است، افزود: با توجه به روابط حسنه سیاسی و اقتصادی میان دو کشور، مردم قرقیزستان علاقهمند به ارتباط و کار با خراسانیها هستند و اگر ایران تا خرداد سال آینده عضو اوراسیا شود، ارتباطات خراسانرضوی با این کشور نیز افزایش خواهد یافت.
رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان با اشاره به مسئله حملونقل ریلی و هوایی برای تجارت با این کشور گفت: چالش واگن در ارتباط با کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان همیشه وجود داشته و در ارتباط با کشور قرقیزستان نیز وجود دارد. در نتیجه برای افزایش سرعت تجارت با این کشور، مسئله پروازها باید سریعتر رفع شود.
صادرات خراسانرضوی به قرقیزستان در مقایسه با سایر کشورهای مقصد صادرات این استان همچون افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق و... در جایگاه مناسبی قرار ندارد و اگرچه به لحاظ ارزشی در صادرات با افزایش چشمگیری مواجه هستیم؛ اما با توجه به افزایش قیمت دلار در چند ماه اخیر، این افزایش حاکی از افزایش مبادلات نیست و مجالی برای افتخار محسوب نمیشود و ضرورت دارد مسئولان بیش از پیش به ظرفیتهای این کشور و تسهیلگری برای برقراری دوباره پروازهای مشهد-بیشکک توجه کنند.
افزایش ۶ درصدی صادرات به قرقیزستان
طبق گفته ناظر گمرکات خراسان، در ۱۰ ماه ابتدای سال جاری صادرات خراسانرضوی به این کشور به لحاظ وزنی ۳۴میلیون و ۹۷۴هزار و ۴۸۳ کیلوگرم و از نظر ارزشی ۷۹میلیون و ۵۱۸هزار و ۱۶ دلار بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که به لحاظ وزنی ۳۲میلیون و ۹۴۲ هزار و ۸۵۲ کیلوگرم و از نظر ارزشی ۴۶ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۲۰۱ دلار بوده، با افزایش ۶درصدی از نظر وزنی و ۴۲درصدی از نظر ارزشی روبهرو است.
جواد جعفری همچنین درباره واردات از این کشور گفت: در ۱۰ ماه ابتدای سال واردات خراسانرضوی از این کشور به لحاظ وزنی یکمیلیون و ۵۰۲هزار و ۵۱۰کیلوگرم و از نظر ارزشی یکمیلیون و ۳۶هزار و ۴۳۹ دلار بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که به لحاظ وزنی یکمیلیون و ۵۶۲هزار و ۱۲۷کیلوگرم و از نظر ارزشی یکمیلیون و ۸۵۸هزار و ۳۰۳ دلار بوده، با کاهش ۴درصدی از نظر وزنی و ۴۵درصدی از نظر ارزشی مواجه شده است.
مبادلات تجاری با قرقیزستان از طریق حملونقل ریلی است
رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان درباره وضعیت تجارت خراسانرضوی با این کشور اظهار کرد: با توجه به موقعیت کشور قرقیزستان که محصور به خشکی است، برای مبادلات خود به تجارت با خراسانرضوی نیاز دارد.
کاظم شیردل با بیان اینکه مبادلات ما از طریق حمل و نقل ریلی انجام میشود، افزود: قیمت و کرایه حمل برای تجارت با این کشور مناسب است و کالاهای ما در این کشور جایگاه خوبی دارند؛ اما به دلیل اینکه پروازی به شهرهای قرقیزستان وجود ندارد، از این ظرفیت استفاده کافی صورت نمیگیرد.
وی ادامه داد: چند سالی پروازها به سمت بیشکک انجام میشد؛ اما دوباره کنسل شد و در حال حاضر حدود چهار سال است هیچ پروازی از مشهد به قرقیزستان انجام نشده و با توجه به اینکه مبادلات تجاری از خراسانرضوی است، باید این پرواز دوباره راهاندازی شود.
به گفته شیردل از مزایای دیگر این کشور، تعرفه گمرکی مناسب است که موجب شده بسیاری از کالاها، ابتدا به این کشور ارسال و سپس ترخیص شده و به کشورهای دیگر از جمله ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان و قزاقستان فرستاده شود. همچنین با توجه به اینکه قرقیزستان در تجارت با اوراسیا هزینه گمرکی ندارد، بیشترین پسته و خرمای ارسالی ایران به روسیه نیز ابتدا باید به این کشور وارد شود و هزینه تجار ما کاهش یابد.
تبدیل کمیته مشترک به اتاق مشترک
رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان با اشاره به صدور ویزا به صورت حضوری و اینترنتی نیز خاطرنشان کرد: اگر چه صادرکنندگان ما با سفارت ارتباط خوبی دارند؛ اما تاکنون چندان از فعالیت در این کشور استقبال نکردهاند. در نتیجه نزدیک به سه سال است کمیته مشترک ایران و قرقیزستان را فعال کردهایم که یک هیئت مدیره در ایران و یک هیئت مدیره در قرقیزستان دارد.
شیردل درباره تبدیل این کمیته به اتاق مشترک گفت: بنا داریم با پیگیری بیشتر در سال جدید درخواست تشکیل اتاق مشترک ایران و قرقیزستان را به اتاق ایران داده و مجمع آن را برگزار کنیم.
به گفته وی در حال حاضر حجم صادرات به قرقیزستان با انتظارات فاصله دارد و مسئولان و تجار استانی باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند.
در قرقیزستان رایزن اقتصادی نداریم
رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان درباره حضور رایزن اقتصادی در این کشور نیز افزود: فعالیتهای اقتصادی ما در این کشور هنوز به گونهای نیست که وجود رایزن اقتصادی ضروری باشد. کارهای مربوط توسط سفیر، رابط اتاق مشترک و کارمندان سفارت انجام میشود. اگر ارتباطات گسترش یافت و پروازها نیز به صورت منظم برقرار شد، آن زمان رایزن اقتصادی جزو ضروریات محسوب میشود.
شیردل با اشاره به ضرورت افزایش صادرات به کشور قرقیزستان تأکید کرد: عمده کالاهای صادراتی به این کشور رنگ، رزین، کفپوش، کامپاند، خرما، فرش، ظروف شیشهای، پلیاتیلن و حلالهاست. همچنین واردات چندانی از این کشور نداریم و عمده کالاهای وارداتی نیز پنبه، لوبیا، غلات، پلیکربنات، ماشینآلات، قطعات و سنگ آسیاب است.
وی با بیان اینکه زبان مردم این کشور قرقیزی و روسی است، افزود: با توجه به روابط حسنه سیاسی و اقتصادی میان دو کشور، مردم قرقیزستان علاقهمند به ارتباط و کار با خراسانیها هستند و اگر ایران تا خرداد سال آینده عضو اوراسیا شود، ارتباطات خراسانرضوی با این کشور نیز افزایش خواهد یافت.
رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و قرقیزستان با اشاره به مسئله حملونقل ریلی و هوایی برای تجارت با این کشور گفت: چالش واگن در ارتباط با کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان همیشه وجود داشته و در ارتباط با کشور قرقیزستان نیز وجود دارد. در نتیجه برای افزایش سرعت تجارت با این کشور، مسئله پروازها باید سریعتر رفع شود.
صادرات خراسانرضوی به قرقیزستان در مقایسه با سایر کشورهای مقصد صادرات این استان همچون افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق و... در جایگاه مناسبی قرار ندارد و اگرچه به لحاظ ارزشی در صادرات با افزایش چشمگیری مواجه هستیم؛ اما با توجه به افزایش قیمت دلار در چند ماه اخیر، این افزایش حاکی از افزایش مبادلات نیست و مجالی برای افتخار محسوب نمیشود و ضرورت دارد مسئولان بیش از پیش به ظرفیتهای این کشور و تسهیلگری برای برقراری دوباره پروازهای مشهد-بیشکک توجه کنند.
نظر شما