۳۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۱۰۵۶۳۲۵

حکمت ابهام شب قدر؛ از نزول قرآن تا امضای تقدیر در سایه‌ ولایت

آیت‌الله حسین گنجی اشتهاردی، استاد برجسته حوزه علمیه

شب قدر، فرصتی است برای شکستن قالب‌های عادی زندگی و غوطه‌ور شدن در دریای رحمت الهی. قدردانی از این موهبت، تنها با احیای سه شب، راز و نیاز با قرآن و توسل به اهل بیت(ع) محقق می‌شود.

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

خداوند متعال در قرآن کریم شب قدر را شبی پر برکت معرفی می‌کند که قرآن در آن نازل شد، اما به صراحت، زمان دقیق آن را مشخص نکرده است. این ابهام، نه از سر بی‌توجهی، بلکه نشان‌دهنده حکمتی عمیق است که به گفته بزرگان اشیای ارزشمند را اگر دقیقاً بیان کنند، قدردانی نمی‌کنیم. اگر شب نوزدهم، بیست و یکم یا بیست و سوم به طور قطعی اعلام می‌شد، بسیاری تنها به یک شب بسنده می‌کردند و فرصت عبادت در دو شب دیگر را از دست می‌دادند. در حالی که احیای هر سه شب، انسان را در مسیر آمادگی روحی و معنوی قرار می‌دهد و احتمال درک لحظات ناب این شب بی‌نظیر را افزایش می‌دهد.

آیت‌الله حسین گنجی اشتهاردی: حکمت ابهام شب قدر؛ از نزول قرآن تا امضای تقدیر در سایه‌ ولایت

شب بیست‌وسوم و نشانه‌های ویژه

با وجود تأکید بر اهمیت هر سه شب، روایات و اعمال مخصوص شب بیست و سوم، مانند تلاوت سوره‌های دخان، روم و عنکبوت حاکی از جایگاه ویژه این شب است. آیات سوره دخان «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ مُبَارَکَةٍ» و سوره قدر «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» پیوندی ناگسستنی با هم دارند و گویای این حقیقت‌اند که تقدیرات سالانه بندگان، با اذن خداوند، توسط حجت خدا امام زمان(عج) امضا می‌شود. حتی حضرت فاطمه زهرا(س) نیز در این شب، فرزندانش را با بیدار نگه داشتن و عبادت، برای درک این لحظات الهی آماده می‌کردند.

جذبه معنوی؛ کلید درک شب قدر

نمونه‌هایی مانند مرحوم حاج هادی ابحری که در جذبه عبادت، زمان و خستگی را فراموش می‌کرد، نشان می‌دهد «جذبه بندگی» تنها راه تجربه حقیقت شب قدر است. همان‌گونه که علاقه‌مندان به امور دنیوی (مانند تماشای مسابقات) ساعت‌های طولانی را بدون خستگی سپری می‌کنند، مؤمنان نیز با انس گرفتن با قرآن، دعا و مناجات می‌توانند به این حالت روحی دست یابند. امام سجاد(ع) در شب بیست و سوم با دعای «اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَّةِ» پیوندی ناگسستنی با امام عصر(عج) برقرار می‌کرد و این، الگویی برای همگان است تا با تمرکز بر فرج امام زمان(عج)، تقدیرات الهی را به نیکی رقم زنند.

ولایت؛ شرط قبولی عبادات

تأکید بر جایگاه امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت(ع) در تفسیر آیات قرآن مانند «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» یادآور این اصل است که عبادت بدون ولایت، پوچ و بی‌ثمر است. رحمت «رحمان» همگانی است، اما رحمت «رحیم» ویژه مؤمنانی است که در مسیر ولایت گام برمی‌دارند. همان‌گونه که آیت‌الله بهاءالدینی فرمودند: «باءِ بِسْمِ الله، باءِ استعانت به ولایت است» و بدون تمسک به امامان معصوم(ع)، نمی‌توان به حقیقت عبادت دست یافت.

در نهایت در نظر داشته باشیم که شب قدر، فرصتی است برای شکستن قالب‌های عادی زندگی و غوطه‌ور شدن در دریای رحمت الهی. قدردانی از این موهبت، تنها با احیای سه شب، راز و نیاز با قرآن و توسل به اهل بیت(ع) محقق می‌شود. همان‌گونه که امام خمینی(ره) فرمودند: «شب قدر، شب نزول قرآن و عروج روح مؤمن است». پس باید این شب‌ها را نه با عجله برای پایان کار، بلکه با آرامش و اخلاص، به استقبال تقدیری الهی رفت که با دستان مبارک حجت خدا رقم می‌خورد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha