بهگزارش قدس آنلاین، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس امروز خبر داد که با مصوبۀ سران قوا ارز واردات خودرو مجدداً به ۳ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.
وی افزود: درحالیکه سالانه ۹ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو هزینه میشود، کاهش ارز واردات خودرو دلار قابلقبول نبود.
پیش از این و در اواخر آبان ماه سال گذشته که دو خودروساز دولتی بهبهانه افزایش زیان انباشته و همچنین گران نشدن نرخ خودروهای داخلی، اقدام بهافزایش ۳۰ درصدی در قیمت محصولات خود کردند؛ نمایندگان مجلس هم واکنش نشان داده و اعلام کردند که برای حمایت از مصرف کننده، میکوشند تا میزان تعرفه واردات خودرو را کاهش و میزان ارز تخصیص یافته برای واردات خودرو در بودجه سال آینده را افزایش دهند.
مجلس همان زمان در پاسخ بهاین اقدام دولت و همچنین بهدلیل نداشتن نوآوری در خودروسازان داخلی علیرغم حمایتهای زیاد؛ افزایش ارز واردات خودرو تا ۳.۳ میلیارد یورو را در دستور کار خود قرار داد؛ اقدامی که بسیاری در همان دوره اعلام کردند که تحققاش دور از ذهن است.
این تحلیلگران بر این باور بودند که دولت باوجود اینکه برای سال ۱۴۰۳ اعلام کرده بود که یک میلیارد یورو برای واردات خودرو ارز اختصاص خواهد داد؛ اما حدود ۸۰۰ میلیون دلار از این میزان محقق شد. همین رویه باعث شده که کارشناسان براین باور باشند تامین ارز اختصاصی تا ۲ میلیارد یورو برای سال آینده توسط دولت هم نامحتمل است چه برسد به۳.۳ میلیارد یورو.
با گذشت زمان و تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۴ به مجلس مشخص شد که دولت میزان ارز اختصاصی برای واردات خودرو را تا ۲ میلیارد دلار در نظر گرفته که همین اتفاق انتقادات بسیاری را بهدنبال داشت و باعث شد نمایندگان در این مدت در تقابل با دولت بر اختصاص ارز ۳.۳ میلیارد دلاری تاکید کنند؛ تااینکه امروز قالیباف خبر از مصوبۀ سران قوا مبنی بر افزایش ارز واردات خودرو مجدداً به ۳ میلیارد دلار خبر داد.
اما پرسش این است که آیا با توجه بهاینکه منابع ارزی دولت محدود است و دولت بارها بهاین موضوع اذعان کرده و از آنجا که اساسا دولت مخالف اختصاص این میزان ارز است؛ مبلغ اعلام شده محقق میشود؟
آنچه در این میان حائز اهمیت است اینکه سیاست واردات خودرو بهدلیل انحصار در داخل اتخاذ شد و قرار بود با واردات خودرو شاهد کاهش قیمتِ نهتنها خودروهای خارجی در داخل باشیم که حتی بر قیمت تولیدات داخلی هم اثر بگذارد و فضای رقابتی ایجاد شود؛ اما آنچه که در نهایت مشاهده کردیم نائل نشدن بهاین هدف بود؛ بهطوری که قیمت هم خودروهای داخلی و هم خارجی روزبهروز افزایش یافت و دست مردم در رسیدن بهخودرو کوتاهتر؛ که علت این امر هم بهتعداد خودروهای وارداتی بازمیگردد.
طبق آخرین آمار چیزی حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو از ابتدای آزاد شدن واردات، وارد کشور شده است و همانگونه که مشاهده میکنید این میزان نتوانسته تاثیری بر بازار داخل بگذارد. اصولا واردات این تعداد خودرو که احتمالا قیمت نهایی آن ها برای مصرف کننده به بیش از ۲ میلیارد تومان هم برسد؛ بهویژه اینکه در ماههای اخیر با نوسانات شدید در بازار دلار مواجه هستیم، نتواند اثر مشهودی بر کاهش قیمتها در بازار خودرو و رقابتی کردن این بازار بگذارد.
نظر شما