روزنامه ایران در گفتوگو با سامان احتشامی درمورد حس و حال حضور او در سریال «پایتخت» نوشت: سامان احتشامی حضورش در این مجموعه را به واسطه دعوت از سوی محسن تنابنده، هومن حاج عبداللهی و ریما رامینفر معرفی کرد. او در این باره گفت: «من و هومن سالها قبل همکلاسی بودیم و شاید دعوت برای همکاری به دلیل آشنایی با حرفه و تواناییهای من بوده است. حدود ۵ ماه قبل با من تماس گرفتند و ابتدا تصور میکردند این پیشنهاد کاری را قبول نکنم. داستان سریال را توضیح دادند که قطعهای توسط داماد نقی معمولی اجرا میشود که همه را به وجد میآورد و من هم پذیرفتم و فردای آن روز به گروه پیوستم. عاشقانه و خالصانه این سکانس را اجرا کردیم. اگر بار دیگر فرصتی در سینما یا تئاتر و حتی سریالها به وجود آید دریغ نخواهم کرد. پیش از این سابقه بدلکاری در حرفهام را نداشتهام.»
او درباره ناآشنایی مخاطبان با سازهای ایرانی گفت: «من به عنوان موزیسین و آهنگساز نمیدانم قیچک، ترومبون، توبا یا چگور به چه شکلی هستند. سالها قبل از یکی از نوازندگان بزرگ ساز نی، این ساز را به عنوان هدیه دریافت کردم و در دفتر کارم گذاشتم. دوستی تحصیلکرده آمد و پرسید این فلوت به چه قیمت است؟ وقتی قشر تحصیلکرده مملکت سازها را نمیشناسند، جای تأسف دارد. امیدوارم وزارت آموزش و پرورش کتابی درخصوص آموزش موسیقی در مدارس تعریف کند. در دوران مدرسه زنگ هنر بدون کلاس و معلم میگذشت و همچنان هم ادامه دارد.»
او افزود: «مردم مقصر این ناآگاهی نیستند، چرا که با سازهای بومی آشنا نیستند و تاکنون آنها را در رسانه ملی ندیدهاند.» احتشامی با اشاره به حضورش در تلویزیون گفت: «من اولین نوازندهای هستم که در دهه ۹۰ در صداوسیما پیانو نواختم. آن زمان حالت دستانم را نشان ندادند اما همین که پیانو در برنامه «دورهمی» نشان داده شد، بسیار جای خرسندی داشت. رسانه ملی اکنون متوجه شده این ابزار دلانگیز را به سمع و نظر بینندگان برساند. چرا مردم کشور ما با دوتار خراسان و کمانچه ملی ایران آشنا نیستند؟ اگر صدای نیانبان به گوش مردم رسیده، به واسطه هنرنمایی محسن شریفیان در برنامه «صداتو» بوده است. دیگر سازهای ما هم هویت دارند و باید معرفی شوند. اگر این اتفاق بیفتد، شاید دیگر به سمت موسیقیهای هجو نروند. متأسفانه این موسیقیهای اصیل در دسترس نیستند و آنچه به گوش مردم میرسد، موسیقیهای مصرفی و غیرماندگار است.»
او گفت: «در سریال قطعهای از بتهوون نواخته میشود تا نشان دهند داماد نقی معمولی فردی باسواد است. البته قطعات ایرانی هم نواختهام. وقتی دستانم را در صفحه تلویزیون دیدم، بسیار گریستم. موسیقی مانند لباس سلیقهای است. باید به همه سلایق احترام گذاشت. موسیقی از صدای طبیعت آمده است. سالنهای کنسرت آکوستیک استاندارد ندارند. با ۴۰ سال سابقه به صدابرداری تجربی رسیدهام. زندهیاد آیدین الفت مهندسی صدا را به دانشگاه آورد. نوازندگی من در «پایتخت» چنان اثرگذار بود که ظرف یک هفته ۲۰ هزار نفر به فالوئرهایم افزوده شد. اگر رسانه ملی در اختیار هنرمندان بود، به سراغ فضای مجازی نمیرفتند.»
نظر شما