به گزارش قدس آنلاین، با وجود اینکه آثار اجتماعی در دهه اخیر، روند سینوسی رکورد و رکود را در نمودار فروش داشتند اما برخی از آنها توانستند تاحدودی بیش از انتظار ظاهر شوند و حتی بیشتر از کمدی های پرستاره آن سالها بفروشند و گیشه را تسخیر کنند اما برخی دیگر هم برخلاف پیشبینیها، ناکام ماندند و نتوانستند طبق آنچه که ازشان انتظار میرفت، ظاهر شوند.
مسئله مهم حفظ تنوع در سبد اکران است که در چند سال اخیر، کفه ترازوی فروش را به سمت کمدی ها سنگین کرده است به طوریکه بسیاری از فیلمسازان شناخته شده برای اینکه پول فیلم بعدی شان را در بیاورند، تن به ساخت یک کمدی پولساز داده اند، کمدی هایی که فرمول تقریبا یکسانی در فروش دارند، فقط کافیست از بازیگران پرفروش در این ژانر استفاده کنند، شوخی های کلامی اروتیک داشته باشند و از فضای کلیشه ای و دستمالی شده دهه ۶۰ بهره ببرند. آنقدر این فرمول کمدی سازی در این سالها تکرار شده که مخاطبان را از تماشای اثری بامزه با قصه و نگاهی نوآورانه به کمدی، دلسرد کرده است.
در کفه دیگر، درام های اجتماعی قرار دارند که اتفافا نگاه های نوآورانه در میان شان کم نیست. به نظر می رسد سینمای ۱۴۰۴ احتمالا سال خوبی برای درامهای اجتماعی باشد. فارغ از تعدد آثار این گونه که بخشی از آنها در جشنواره فیلم فجر پارسال به اکران درآمدند، حداقل ۳ فیلم اکران امسال میتوانند کفه گیشه را به سمت آثار اجتماعی سنگین کرده و چیدمان اکران و استقبال مخاطب را با تغییراتی همراه کند.
«پیرپسر» پشت در سینماها
یکی از این آثار«پیرپسر» ساخته اکتای براهنی است. این فیلم نخستینبار در بخش ویژه جشنواره چهلوسوم فجر نمایش داده شد و مورد استقبال گسترده منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفت. فیلمی ۱۹۰ دقیقهای با بازی حسن پورشیرازی، حامد بهداد، لیلا حاتمی و محمد ولیزادگان که ۴ سال پس از تولید، امسال روی پرده می رود و احتمالا یکی از شگفتیهای اکران ۱۴۰۴ خواهد بود.
پخشکننده فیلم سینمایی «پیرپسر» گفته است که پس از پایان اکران «رها» فیلم دیگری جایگزین میشود و بعد از آن نوبت به اکران «پیرپسر» خواهد رسید. به گفته ابراهیم عامریان، «پیر پسر» پروانه نمایش دارد و برای اکران هیچ حذفیات و ممیزی نخواهد داشت.
به نظر میرسد امسال پس از تعطیلات نیمه خردادماه و یا پس از دهه اول محرم فیلمهای سومین بسته اکران، به روی پرده برود.
در انتظار اکران
«رکسانا» هم یکی از بحث برانگیزترین آثار چند ماه اخیر سینمای ایران است که پس از انصراف از اکران به دلیل ممیزیهای بسیار در سال گذشته و همچنین خارج شدن از جشنواره فیلم فجر، بالاخره توانست با موافقت سازمان سینمایی مجوز اکران بدون اعمال اصلاحات را دریافت کند.
قرار بود فیلم سینمایی «رکسانا» آبان ماه پارسال در سینماهای سراسر کشور اکران شود که اصلاحات و ممیزیها، مانع از این اتفاق شد. سال گذشته مسعود ردایی و پرویز شهبازی، تهیه کننده و کارگردان آن با بیان اینکه اکران «رکسانا» به دلیل ممیزی و اصلاحات بالا امکانپذیر نیست، از اکران این فیلم انصراف دادند.
البته در جشنواره فیلم فجر چهل و سوم نیز این فیلم در کنار «پیرپسر» در بخش اکران ویژه، برای اهالی رسانه به نمایش درآمد اما اکران «قاتل و وحشی» لغو شد. این فیلم ساخته حمید نعمت الله با بازی لیلا حاتمی است که بعید است اکران آن به سادگی انجام شود و مشکلات رفع توقیفش به سهولت انجام پذیرد. به نظر می رسد این فیلم، به این زودی رنگ پرده را به خود نبیند و دلیل اصلی اش، نوع گریم و پوشش لیلا حاتمی است که نقش اصلی را بازی می کند.
سرنوشت خانواده روستایی
فیلم «غریزه» ساخته سیاووش اسعدی هم که در جشنواره فیلم فجر چهلم به دلیل مخالفت سازندگان از اصلاحات و ممیزی اثر، در جشنواره آن سال حضور نداشت به اکران های ویژه اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر پارسال رسید و با توجه به سیاستی که سازمان سینمایی و شورای صدور پروانه نمایش در مواجهه با «پیرپسر» و «رکسانا» داشتند بعید به نظر می رسد که روی فیلم «غریزه» هم اصلاحاتی اعمال شود.
در میان آثار اجتماعی جنجالی امسال، فیلم «زن و بچه» ساخته سعید روستایی که با «ابد و یک روز» خود، معادلات فروش درام اجتماعی را در سینمای ایران تغییر داد، یکی از احتمالات بعید اکران امسال است چرا که فیلم قبلی او یعنی «برادران لیلا» به دلیل تخطی از قوانین اکران، سه سال پیش بدون کسب پروانهٔ نمایش در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و توسط سازمان سینمایی توقیف شد. نهایتا با قاچاق و انتشار غیرقانونی فیلم در فضای مجازی، «برادران لیلا» به بدترین سرنوشتی که می توان برای یک فیلم متصور بود، دچار شد. به نظر می رسد فیلم جدید روستایی که در کن ۲۰۲۵ حضور یافته نیز امید چندانی به اکران داخلی نداشته باشد، کما اینکه اکران آن نیز دور از ذهن نیست.
نظر شما