به گزارش قدس آنلاین، چهارشنبه هفته آینده، درهای یکی از بزرگترین و مهمترین نمایشگاههای کتاب ایران در مصلی امام خمینی(ره) باز خواهد شد و شاهد جشنوارهای بزرگ از کلمات، داستانها و دنیای نویسندگان خواهیم بود. نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، همواره فرصتی است برای آشنایی با دنیای تازهای از آثار و نویسندگان که در هر دوره، چیزی جدید برای ارائه دارند.
در دوره سیوششمین نمایشگاه کتاب تهران، نامهای بزرگ ادبیات ایران در کنار آثار جدیدشان حضور خواهند داشت. محمود دولتآبادی با کتاب «حکایات بوالفضل»، که بخشهایی از «تاریخ بیهقی» را در قالبی نو و داستانی روایت میکند، دوباره با قلمش به دنیای خوانندگان وارد میشود. نسیم مرعشی نیز با «آذرباد»، روایتهایی از خانواده مهاجر ایرانی در پاریس نوشته. در کنار اینها، سجاد افشاریان که در دنیای تئاتر درخشیده، اینبار با اثر «بک تو بلک» به دنیای کتابها قدم میگذارد و احوالات پیچیده و عمیق انسانها را از نگاه خاص خود به تصویر میکشد. این تنها شروع ماجراست! در نمایشگاه امسال، نشرهایی چون چشمه، سوره مهر، نی، مرکز، ثالث و.... هم با کتابهای جدیدشان حضور دارند و تلاش کردند تا فضایی متفاوت از ادبیات معاصر را برای کتابدوستان فراهم کنند. اردیبهشت که از راه میرسد، نمایشگاه کتاب هم آماده است تا به ما فرصت دهد نویسندگان مورد علاقهمان را ملاقات کنیم، کتابهای تازه را در دست بگیریم و در میان صفحات پر از کلمات، داستانها و یادداشتها غرق شویم.
نویسندهها
حکایات بوالفضل
محمود دولتآبادی
اگر دوست دارید تاریخ را نه فقط در قالب وقایع خشک، بلکه به شکلی زنده، انسانی و پرجزئیات بخوانید، کتاب «حکایات بوالفضل» دقیقاً همان چیزی است که باید سراغش بروید. این اثر تازه که به انتخاب و مقدمه محمود دولتآبادی و با تصویرگری فرشید پارسیکیا بهزودی منتشر میشود، منتخبی خواندنی از «تاریخ بیهقی» است؛ یکی از شاهکارهای نثر فارسی که هنوز هم بعد از قرنها، نفس تازهای دارد. «تاریخ بیهقی» نوشته ابوالفضل بیهقی، فقط یک کتاب تاریخی نیست؛ روایتی است از زندگی، سیاست، روابط انسانی، قدرت و ضعف آدمها در دوره پادشاهی مسعود غزنوی. حالا «حکایات بوالفضل» آمده تا بهترین و تأثیرگذارترین بخشهای این اثر سترگ را در قالبی جمعوجورتر و در دسترستر، در اختیار خواننده امروز قرار دهد.
بیهقی با چنان دقت و ظرافتی جزئیات وقایع را ثبت کرده که گاهی احساس میکنید در دل ماجرا ایستادهاید. نثر او، ترکیبی است از حقیقتگویی و هنر داستانپردازی. وقتی این ویژگیها را در کنار انتخاب و مقدمه محمود دولتآبادی، نویسنده بزرگ معاصر قرار دهید، نتیجه کتابی است که هم اعتبار ادبی دارد، هم جذابیت روایی، و هم ارزش تاریخی. اگر تا امروز سراغ تاریخ بیهقی نرفتهاید یا همیشه دلتان میخواست نسخهای سادهتر و منتخبی از آن را بخوانید، «حکایات بوالفضل» فرصت خوبی است برای شروع. این کتاب نه فقط برای علاقهمندان به تاریخ، بلکه برای هر کسی که به نثر فاخر فارسی و قصههای پرکشش علاقه دارد، یک پیشنهاد جدی است. پیشنهاد میکنم منتظر انتشارش بمانید و حتما آن را بخوانید.
آذرباد
نسیم مرعشی
از رمان تازه نسیم مرعشی با عنوان آذرباد هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست جز اینکه این رمان روایت خانواده مهاجر ایرانی در پاریس است. اما همین بیخبری شاید برای مخاطبانی که با آثار قبلی او آشنا هستند، کافی باشد تا کنجکاوانه در انتظار انتشار آن بنشینند. مرعشی نویسندهای است که در نوشتن، دغدغه روایت زیستن را دارد؛ نه از آن نوع زندگیهای شستهرفته داستانی، بلکه زیستنِ واقعی، با همه اضطرابها، شکستها، تردیدها و زخمهایی که جا میمانند. مرعشی نویسندهای است که احساسات را بدون سانتیمانتالیسم در روایتش جاری میکند. زبان او روان و بیتکلف است، اما در عمق جملههایش دقت و مهارتی موج میزند که خواننده را ناخودآگاه با خود همراه میکند. شخصیتهایش زندهاند، واقعیاند و دغدغههایشان از دل همین روزهای ما بیرون آمدهاند؛ از زخم جنگ تا گرههای خانوادگی و بلاتکلیفیهای نسلی که همیشه میان ماندن و رفتن در نوسان است. تا زمانی که آذرباد از راه برسد، خواندن آثار قبلی او مثل پاییز فصل آخر سال است یا هرس میتواند برای آشنایی با این سبک ملموس و انسانی، نقطه شروع خوبی باشد. اگر به دنبال داستانهایی هستید که هم ساده باشند و هم بمانند، مرعشی را از دست ندهید.
بک تو بلک
سجاد افشاریان
نمایش «بک تو بلک» به نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان، اولین بار زمستان ۱۴۰۰ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت و با فروش شش میلیاردی، به پرفروشترین و پربینندهترین اجرای سال تبدیل شد. داستان آن درباره علی، یک زندانی سیاسی است که در بند انفرادی بهسر میبرد و در دل همان تنهایی، از طریق تلفن زندان با یک معلم آواز آشنا میشود و عاشق او میگردد؛ روایتی که همزمان تلخ، عاشقانه، و سرشار از حس انسانی است.
حالا این اثر موفق، راهش را به دنیای کتاب باز کرده و قرار است تجربهای تازه و متفاوت از «بک تو بلک» را به خوانندهها هدیه دهد. کتاب «بک تو بلک» فقط بازنویسی یک نمایشنامه نیست؛ سفری است به درون ذهن و قلب شخصیتها، با نثری که از دل تئاتر میآید اما از فضای کلمات بهره میگیرد تا عمق احساسات را با ظرافت بیشتری منتقل کند. افشاریان در این کتاب نیز همان صداقت و حسگرایی صحنه را حفظ کرده، اما با استفاده از ظرفیتهای نوشتار، فرصتی فراهم آورده تا مخاطب با دقت و مکث بیشتری درگیر شخصیتها شود. اگر از آندسته خوانندگانی هستید که به داستانهای انسانی، عاشقانههای متفاوت و روایتهایی از دل تنهایی و مقاومت علاقه دارید، کتاب «بک تو بلک» انتخابی است که هم ذهنتان را درگیر میکند و هم دلتان را. چه آن نمایش را دیده باشید، چه نه؛ این کتاب چیزی برای گفتن به شما دارد.
مردگان عمارت بیست و پنجم
سیامک گلشیری
رمان «مردگان عمارت بیست و پنجم» اثر سیامک گلشیری، داستانی است که در آن، خونآشامی با دیدن زخمی کوچک یا بوی خون، به موجودی درنده تبدیل میشود. گلشیری در این اثر، تلفیقی از وحشت و عشق را به تصویر میکشد و قصه مردی را روایت میکند که نفرین نسلهای گذشته، او را در افسردگی از دست دادن همسرش گرفتار کرده است. او در این وضعیت، امیدی به زندگی ندارد تا اینکه ناگهان زنی مرموز سر راهش سبز میشود و او را به جهانی میبرد که در بدترین کابوسهایش نیز ندیده است. با خواندن «مردگان عمارت بیست و پنجم»، مخاطب در حالی که در گرگومیش اضطراب و هیجان قرار دارد، به تدریج به نشانههایی از رهایی و امید دل میبندد. اما هرگاه که دست دراز میکند، جلوتر چیزی انتظارش را نمیکشد. خونآشام، با وجود تمام غرابت فانتزیگونهاش، یادآور انسان امروز و غرایز و امیال اوست که در چنبره قیدوبندهای عرفی و اخلاقی دستوپا میزند و هر لحظه که بتواند از آن بیرون میجهد. با این حال، همچنان سرخورده و پشیمان، ناگزیر به جهان تاریکی برمیگردد.
بخشی از متن کتاب: «تصمیم دارم بروم به جایی که چشمم به هیچ انسانی نیفتد. جایی که انسانها از دستم در امان باشند. شنیدهام در شمال جنگلی هست که هنوز پای هیچ انسانی به آن نرسیده. هرطور شده خودم را میرسانم آنجا...» این رمان با فضاسازیهای خاص و شخصیتپردازیهای عمیق، مخاطب را به دنیایی میبرد که در آن، مرز میان واقعیت و فانتزی بهطور ماهرانهای محو شده است. اگر به داستانهایی با تمهای روانشناختی، ترسناک و فلسفی علاقهمندید، «مردگان عمارت بیست و پنجم» میتواند انتخاب مناسبی باشد.
آدمهای زندگی قبلی
فریبا وفی
شاید برای بسیاری از ما، زندگی مثل رشتهای از لحظهها و آشناییهای گذراست که گاهی ردِ محوی از خود بهجا میگذارند و گاهی تا همیشه با ما میمانند. کتاب «آدمهای زندگی قبل» نوشته فریبا وفی، انگار دعوتی است برای مرور همین لحظهها؛ برای ایستادن، نگاه کردن به پشت سر و فکر کردن به آدمهایی که بیصدا یا با هیاهو، روزی بخشی از دنیامان بودهاند. فریبا وفی، نویسندهای که از نوجوانی با قصه نفس کشیده، در این اثر هم مانند همیشه با زبانی آرام، دقیق و انسانی، به جهان درونی شخصیتهایش سرک میکشد. اگر با رمان موفق او، «پرنده من» آشنا باشید، حتما میدانید که قلم وفی نه فریاد میزند، نه اغراق میکند؛ بلکه با نگاهی موشکافانه و زبانی ساده، آنچنان زیر پوست زندگی میخزد که تا مدتها بعد از خواندن، ذهنتان درگیر باقی میماند. هرچند اطلاعات زیادی درباره محتوای «آدمهای زندگی قبلی» در دست نیست، اما وقتی نویسندهای چون فریبا وفی آن را نوشته، میتوان تاحدی مطمئن شد که با قصههایی طرف هستیم که صادقانه، بیادا و بهشدت قابل لمساند. تجربههایی که ممکن است خود ما هم، کموبیش در زندگیمان با آنها روبهرو شده باشیم.
محمدرضا بایرامی
اگر بهدنبال داستانهایی هستید که هم دلنشین و خواندنی باشند، هم شما را با گوشههایی از تاریخ، فرهنگ و رنجهای مردم این سرزمین آشنا کنند، آثار محمدرضا بایرامی را نباید از دست بدهید. بایرامی نویسندهای است که با نثری ساده اما تأثیرگذار، به ژرفای تجربههای انسانی میپردازد. او اهل اردبیل است و ریشه در منطقه سبلان دارد؛ جایی که الهامبخش بسیاری از داستانهایش بوده است. یکی از مهمترین آثارش، «کوه مرا صدا زد»، داستانی است از دل همین منطقه. قصه پسر نوجوانی به نام جلال که بعد از مرگ پدر، بار زندگی خانوادهاش را بر دوش میکشد. این کتاب بخشی از سهگانه «قصههای سبلان» است که دنیایی از درد، تلاش، ایمان و کشمکشهای انسان با طبیعت و سرنوشت را با زبانی صمیمی و تصویری پررنگ از زندگی روستایی به تصویر میکشد. «کوه مرا صدا زد» فقط یک داستان نیست؛ تلنگری است به ما که چقدر از فرهنگ، باورها و ارتباطمان با طبیعت فاصله گرفتهایم. همین روایت ساده و انسانی باعث شده که این کتاب جوایز معتبری مثل خرس طلایی برن، کبرای آبی سوئیس و کتاب سال آن کشور را از آن خود کند.
اما بایرامی فقط نویسنده قصههای بومی نیست. در رمان تاریخی - اجتماعی «مردگان باغ سبز» به واقعهای کمتر شنیدهشده از دوران سقوط حزب دموکرات آذربایجان میپردازد؛ داستانی که از خاطرهای قدیمی و روایت مادر نویسنده آغاز شده و با پژوهشی تاریخی و چاشنی تخیل، به رمانی خواندنی و تأملبرانگیز تبدیل شده است. این رمان هم موفق به دریافت جایزه اوراسیا شده و یکی از آثار منتخب نمایشگاه کتاب مسکو بوده است. اگر علاقهمند به ادبیات دفاع مقدس هستید، رمان «لم یزرع» بایرامی را از دست ندهید؛ روایتی متفاوت از جنگ، این بار از زاویه دید یک سرباز جوان عراقی. در این اثر، بایرامی تصویری انسانی و دردناک از شیعیان عراقی بهدست میدهد؛ کسانی که نه در جبهه و نه در خانه جایی برای زندگی نداشتند. «لم یزرع» تنها رمانی است که در این زمینه توانسته جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دریافت کند. کتابهای بایرامی با اینکه جوایز بسیاری در ایران و خارج از کشور کسب کردهاند، ویژگی اصلیشان چیز دیگری است: آنقدر صادقانه و ملموس روایت شدهاند که حس میکنید با شخصیتها زندگی میکنید. اگر بهدنبال داستانهایی هستید که هم دلتان را بلرزاند و هم ذهنتان را درگیر کند، وقت آن است که یکی از کتابهای محمدرضا بایرامی را در دست بگیرید.
شب ملخ
جواد مجابی
رمان «شب ملخ» نوشته جواد مجابی یکی از آثار جدید منتشر شده است که تجربهای متفاوت و جذاب در ادبیات فارسی به شمار میرود. این کتاب با نگاهی طنزآمیز و ساختاری سینمایی، به ترسها و ویرانیهای دوران جنگ پرداخته و دنیای پیچیدهای از احساسات انسانها را به تصویر میکشد. داستان رمان در تهران دوران موشکبارانها روایت میشود، جایی که ترس از مرگ به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده است. اما «شب ملخ» تنها روایت وقایع جنگ نیست، بلکه بازتابی از دنیای درونی انسانهایی است که در میان ترس و بیثباتی، به زندگی خود ادامه میدهند. جواد مجابی در مقدمه کتاب خود تأکید کرده که هدفش ثبت احساسات و تصاویری از آن دوران است، نه فقط بازگویی رویدادها. جواد مجابی، نویسندهای معتبر که در شش دهه فعالیت فرهنگی خود حضوری مستمر و تأثیرگذار داشته، در این اثر توانسته ترکیبی از طنز، واقعیت و تخیل را به زیبایی ارائه دهد.
نیست
فاضل نظری
اگر از طرفداران شعر فاضل نظری هستید، مجموعه تازهاش با عنوان «نیست» را نباید از دست بدهید. این هشتمین کتاب شعر اوست و تغییرات قابل توجهی در سبک و محتوای اشعارش دارد. پس از دو دهه فعالیت در دنیای شعر، فاضل نظری همچنان در دل مخاطبان خود جا دارد و آثارش با استقبال زیادی روبهرو میشود. مجموعه «نیست» علاوه بر اشعار عاشقانه، با غزلهایی اجتماعی، حکمی و عارفانه نیز همراه است که نشاندهنده گسترش دنیای ذهنی و شاعرانه اوست. در این کتاب، لحن فاضل نظری متفاوت از گذشته است، بهویژه در اشعار عاشقانهای مانند «جادوچراغ» و «پذیرفتن»، که با احساسی تازه نوشته شدهاند.
یکی از نکات جالب کتاب، حضور اشعاری انتقادی و هجویهای است که نقد اجتماعی و سیاسی را به شیوهای منحصر به فرد به تصویر میکشد. مثلاً در غزل «فرمانبر»، فاضل نظری با بیانی تند و گزنده به نقد مسائلی میپردازد که در اشعار قبلیاش کمتر دیده میشد.
در یکی از غزلهای زیبای این مجموعه، فاضل نظری سروده است:
اوقات تلخ و وضع خراب و هوا پس است
من تاب قهر یار ندارم بگو بس است
رعنا بتی که آب و گل آفرینشش
از چشمهای مبارک و خاکی مقدس است
ای جان بر لب آمده لبهای دوست را
آرامتر ببوس که این غنچه نورس است
آشفته خاطرش مکن ای پیک و بازگرد
حتی مگو که نامه به خط فلان کس است
زندانی امیدم و میدانم این قفس
هر قدر هم بزرگ شود باز محبس است
لازم نبود نام خودت را بیاوری
فاضل همین که شعر تو را بشنود بس است
سه نشر
نشر نی
دختران خاک
جواد خاوری
اگر به دنبال داستانی هستید که شما را با دنیای پیچیده و پر از تضادهای اجتماعی و انسانی آشنا کند، «دختران خاک» نوشته جواد خاوری میتواند همان کتابی باشد که به دنبالش هستید. این رمان، داستان زندگی دخترانی را روایت میکند که در جامعهای زندگی میکنند که همهچیز در آن بهگونهای است که به نظر میرسد هیچکس نمیخواهد خوشبخت باشد. جامعهای که در آن دختر بودن تنها یک سرنوشت شوم است و دختری که به دنیا میآید، هیچ ارزشی ندارد و حتی بهعنوان انسانی مستقل و با اختیار به حساب نمیآید. در دنیای «دختران خاک»، وقتی دختری متولد میشود، آن را نه بهعنوان یک موجود زنده و توانمند، بلکه بهعنوان تهدیدی برای آینده میبینند. برای والدین، تولد یک دختر همچون یک زلزله است که همه چیز را ویران میکند. اما این داستان به همین جا ختم نمیشود. آنچه که «دختران خاک» را از سایر رمانها متفاوت میکند، داستان زندگی دخترانی است که پس از مرگ، ناگهان از دنیای دیگر بازمیگردند. این بازگشت، برای خانوادهها از مرگ بدتر است. حالا، آنها با دخترانی روبهرو هستند که دیگر هیچ چیزی از قبل ندارند و در دنیای پر از ابهام و معما به سر میبرند. این رمان با قلمی ساده و جذاب، مسائلی عمیق را مطرح میکند که در زندگی واقعی بسیاری از مردم وجود دارد. جواد خاوری، نویسنده این اثر، با بهرهگیری از نمادها و المانهای فرهنگی، ما را به درون دنیای پیچیده یک جامعه میبرد که در آن، هرگز نمیتوان از ترس و مرگ رهایی یافت. در بخشی از کتاب آمده است: «این خیالپلوها را فراموش کن! زندگی بازی کودکانه نیست. زندگی حقیقتی تلخ و کشنده است. همه میخواهند فارغ از ترس و مرگ زندگی کنند، اما ترس و مرگ دست از سر آدم برنمیدارد.»
شاهزاده خانم
گیتا مهتا
رمان تاریخی «شاهزاده خانم» داستانی جذاب و متفاوت است که شما را به دنیای هندوستان در دوران حکومت بریتانیا میبرد. این کتاب به روایت چگونگی پایان یافتن سیستم ملوکالطوایفی در هندوستان و بازگشت امیرنشینها به سرزمین مادریشان پرداخته است. اگر علاقهمند به تاریخ و داستانهای عمیق فرهنگی هستید، «شاهزاده خانم» میتواند شما را ساعتها غرق در دنیای خودش کند. داستان در هند بریتانیا، از ۱۸۵۸ تا ۱۹۴۷ رخ میدهد؛ زمانی که شبهقاره هند تحت تصرف بریتانیا بود و مهاراجهها و امیران محلی تحت سلطه نایبالسلطنه انگلستان اداره میشدند. در این فضای تاریخی، داستان «شاهزاده خانم» در منطقه راجپوتان آغاز میشود و در سواحل رود برهماپوترا در بنگلادش به پایان میرسد. این رمان نهتنها یک داستان تاریخی است، بلکه شما را با زندگی افراد و روابط پیچیده اجتماعی در این دوره آشنا میکند.
نویسنده کتاب، گیتا مهتا، که خود روزنامهنگار، کارگردان و نویسندهای برجسته است، با آثارش در زمینه فرهنگ و فلسفه شناخته میشود. «شاهزاده خانم»، که در زبانهای مختلفی به چاپ رسیده، تنها یکی از آثار معتبر اوست. این کتاب در قالب یک داستان جذاب، به شما این فرصت را میدهد که تاریخ هند را از زاویهای انسانی و نزدیک بشناسید. در بخشی از کتاب میخوانیم: «مهارانی از آموزشهای جایا دلخور بود؛ با کوکیبای و دیگر پردهنشینان درددل کرد: دختران تحصیلکرده شوهر گیر نمیآورند. کدام مرد از زنی که فهمش بیشتر باشد خوشش میآید؟ شوهر هم اگر بخواهد کسوکار شوهر نخواهند پذیرفت.»
نشر مرکز
آقای برشت و موفقیت
مترجم: اصغر نوری
اگر به دنبال داستانهایی با چاشنی خیال و دنیای پیچیده انسانی هستید، باید به ترجمههای جدید اصغر نوری توجه کنید. او که یکی از مترجمان برجسته در دنیای ادبیات است، اخیراً خبر از انتشار مجموعه داستان محله آقایان نوشته گونسالو مانائول تاوارس، نویسنده مشهور پرتغالی داده است. این مجموعه که شامل داستانهایی با شخصیتهای مختلف است، بهزودی در ۱۰ جلد توسط نشر گره منتشر خواهد شد.
اولین جلد این مجموعه که «آقای برشت و موفقیت» نام دارد، به زندگی روزمره و حتی قصههای نمادین با شخصیتهایی در قالب حیوانات پرداخته است. عنوان این داستان بهطور خاص از نام برتولت برشت، نمایشنامهنویس معروف آلمانی، الهام گرفته شده است. در سایر جلدهای این مجموعه هم شخصیتهای معروفی چون «آقای والری و منطق»، «آقای هنری و دایرهالمعارف»، و «آقای الیوت و کنفرانسها» حضور دارند. در هر کدام از این داستانها، نویسنده نگاهی خاص به شخصیتهای موردنظر دارد که با مطالعه آنها میتوانید بینشی متفاوت نسبت به زندگی روزمره و مفاهیم مختلف پیدا کنید.
علاوه بر این، اصغر نوری بهتازگی ترجمه رمان «نرمانس» اثر لوئی فردینان سلین را به پایان رسانده است. این کتاب بهزودی توسط نشر مرکز منتشر خواهد شد و داستانی درباره تجربیات نویسنده در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم است. این رمان دنبالهای بر کتاب قبلی سلین به نام «افسانه برای زمانی دیگر» است.
اگر میخواهید در دنیای ادبیات با نگاههای تازه و متفاوتی به مسائل انسانی روبهرو شوید، این آثار انتخابهای بینظیری هستند. «آقای برشت و موفقیت» و «نرمانس» قطعاً شما را به دنیای دیگری خواهند برد که در آن با هر داستان، به تفکر و تأمل عمیقتری خواهید رسید.
تردید
اوژن حقیقی
اگر به دنبال داستانهایی تازه، جذاب و متفاوت هستید، کتاب «تردید» حتماً شما را به دنیای جدیدی خواهد برد. این کتاب مجموعهای از ۱۰ داستان برگزیده است که در ششمین دوره جایزه ارغوان انتخاب شدهاند. این جایزه خصوصی، هرساله داستانهای چاپنشده را مورد داوری قرار میدهد و امسال نیز با مشارکت بیش از ۵۰۰ داستان، هیئت داوران به انتخاب نهایی رسیدهاند.
«تردید» به همت اوژن حقیقی، دبیر جایزه ارغوان، منتشر شده و شامل آثار نویسندگانی چون محدثه نوروزی قلعهتکی، علی ملاصالحی، آیدا رشدی بنام، زهرا شاهحسینی، پریا دوستی، هانیه رئیسی، زینب محمدبیگی، نجیبه فیروزی، یلدا یزدانی و فاطمه عسگری است. هر یک از این داستانها با قلمی خاص و دیدگاهی نو، شما را با دنیای متفاوتی از احساسات، تضادها و پیچیدگیهای زندگی آشنا میکنند.
در بخشی از کتاب میخوانیم: «ما هزاران بار قهوه نوشیدهایم و فنجان را به سمت قلبمان زیروبالا کردهایم، کارتهای تاروت را بر زدهایم و در جستوجوی رازی بزرگ به کف دستهایمان خیره شدهایم اما آینده پیشبینی نشد؛ شاید چون توقع زیادی از آینده داریم.» این جملات نشاندهنده عمق تفکر و دقت در داستانهای این کتاب است. اگر دوست دارید در دنیای پیچیده و جذاب داستانهای مدرن غرق شوید، «تردید» میتواند یکی از انتخابهای شما باشد.
نشر نزدیکتر
اگر به دنیای شعر علاقهمندید، باید حتماً سری به نمایشگاه کتاب تهران بزنید و از تازهترین آثار نشر نزدیکتر بازدید کنید. این نشر امسال با بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب، از جمله ۵۰ مجموعه شعر جدید، در سی و ششمین نمایشگاه کتاب حضور دارد. این تعداد کتاب جدید در کنار آثار پیشین این انتشارات، فرصت مناسبی برای آشنایی با بهترین شاعران معاصر کشور به شمار میرود. امیرعلی سلیمانی، مدیر نشر نزدیکتر، در گفتوگو با مهر اعلام کرده است که این نشر با مجموعههایی از شاعران جوان به نمایشگاه آمده است. مجموعههایی چون «اقیانوس کمعمق» سروده سیدسعید صاحب علم، «دف» سروده سجاد حیدری قیری، «زیستن بر لبه» سروده ریحانه رسولزاده و «سوال بوسه» اثر فیضی دکنی، تنها بخشی از این مجموعههای جدید هستند. این آثار با سبکها و نگرشهای متفاوت، دنیای جدیدی از شعر معاصر را پیش روی شما قرار میدهند. همچنین اگر به دنبال تجدیدچاپ کتابهای محبوب و پرفروش هستید، مجموعههایی چون «بدبیاری» اثر محمدحسین ملکیان، «میراث» سروده سعید صاحب علم، «دهاندره» اثر علی ارجمند و «فاتحه» سروده امیر تیموری، در این نمایشگاه عرضه خواهند شد.
انتشارات نیماژ
آداب جنایت
مصطفی سلیمانی
رمان «آداب جنایت» نخستین اثر مصطفی سلیمانی، نویسندهای جوان و پرانرژی، داستانی عاشقانه و جنایی است که شما را در دنیایی پر از حوادث هیجانانگیز و پیچیده غرق میکند. این کتاب روایتگر زندگی جوانی است که در یک تصادف مرگبار حافظهاش را از دست میدهد و ناگزیر باید فصل جدیدی از زندگیاش را آغاز کند. قهرمان داستان، با آشفتگیهای ذهنی و درگیر مفاهیمی چون «قضا و قدر»، «قسمت» و حتی «معجزه»، مسیری پرچالش را برای بازگشت به زندگی عادی طی میکند.
رمان «آداب جنایت» به شکلی آزاد از شخصیت برجسته «ژانوالژان» در رمان «بینوایان» ویکتور هوگو اقتباس شده است. در این اثر، مخاطب با چالشهای روانشناختی، اخلاقی و حقوقی یک شخصیت پیچیده مواجه میشود و در هر مرحله از داستان، با تحولی غیرمنتظره روبهرو خواهد شد. شخصیتها و حوادث این داستان به گونهای پیش میروند که خواننده هیچگاه از دنیای پر از تنش و پیچیدگیهای آن جدا نمیشود.
اگر شما هم به داستانهای پرکشش و هیجانانگیز علاقه دارید که در کنار معماهای جنایی، مفاهیم عمیق انسانی و فلسفی را نیز در خود جای دادهاند، شاید «آداب جنایت» بتواند یکی از گزینههای انتخاب شما قرار بگیرد.
نجوای سایهها
هرتا مولر
مترجم: احسان قبادی
اگر دلتان میخواهد بدانید زندگی زیر سایه سرکوب و ترس چه شکلی دارد، «نجوای سایهها» میتواند پنجرهای باشد به جهانی که نه فقط پر از رنج، بلکه پر از ایستادگی و بقاست. هرتا مولر، نویسنده آلمانیتبار اهل رومانی، کسی است که زندگیاش با تار و پود سیاست و سرکوب گره خورده. او از همان ابتدا، با تجربه تبعیض، سانسور، و خفقان بزرگ شد. پدرش از اعضای سابق گروه اساس، مادرش قربانی اردوگاههای کار اجباری شوروی، و خودش زنی که بهخاطر نپیوستن به پلیس مخفی، شغلش را از دست داد. با چنین پسزمینهای، طبیعی است که نوشتههایش بیپرده، گزنده و درعینحال انسانی باشند.
هرتا مولر با زبان شاعرانه اما دقیقش، در «نجوای سایهها» از انسانهایی مینویسد که زندگیشان مصادره شده، از صداهایی که دیگر اجازه شنیدهشدن ندارند، اما هنوز نجوا میکنند؛ نجواهایی از زیر پوست ظلم، سانسور و بیعدالتی. این کتاب، فقط داستان نیست؛ تجربه است. تجربه زندگی در جایی که حتی فکر کردن هم جرم است. اما مولر با نگاهی انسانی و با نثری ساده و شاعرانه، این تجربه تلخ را طوری روایت میکند که نه فقط دردناک، بلکه ضروری به نظر میرسد.
کیک خرگوشی
آنی هارتنت
مترجم: نوشین سلیمانی
رمان «کیک خرگوش» نوشته «آنی هارتنت» یکی از آن کتابهاست که از همان ابتدا شما را به دنیای خود میکشد؛ دنیایی که با طنز تلخ و تراژدیهای انسانی در هم آمیخته است. این اثر، به شکلی روانشناسانه، داستان یک خانواده را روایت میکند که پس از از دست دادن مادر، درگیر درد و آسیبهای روانی میشوند. اما آنچه این رمان را خاص میکند، نحوه مواجهه شخصیتها با این مصیبت است. الویس، دختر یازدهسالهای که خود را در مرکز این خانواده حس میکند، روایتگر داستان است. او دختری کنجکاو و زیرک است که بهتازگی از مرگ مادرش مطلع شده و در تلاش است تا با فقدان مادرش کنار بیاید. اما در این میان، هرکدام از اعضای خانواده به نحوی با این غم مواجه میشوند؛ پدر در تلاش است با خاطرات و اشیای یادگاری مادر خود را تسکین دهد، خواهر بزرگترش لیزی در حال ساختن کیک خرگوشی است که مادر همیشه در مراسمها درست میکرد، و الویس نیز به ادامه پژوهشهای نیمهتمام مادر در جانورشناسی میپردازد.
این خانواده که هرکدام به شکلی خاص عزاداری میکنند، در دنیایی از فقدان و فقدانهای جدید گرفتار شدهاند. اما در عین حال، فضای سنگین غم با شیوههای کودکانه و جسورانه الویس، به کمدی سیاه تبدیل میشود. این داستان، در عین اینکه راویاش یک نوجوان است، بیشتر از آن برای بزرگسالانی نوشته شده که فقدان را درک کردهاند و شاید هنوز در دل خود آن را مرور میکنند. آنی هارتنت با قلمی ظریف و عمیق، موضوعات پیچیدهای چون فقدان، نقش افراد در یک خانواده و تعادل در روابط انسانی را با طنزی خاص به تصویر میکشد. اگر شما هم به دنبال داستانی هستید که در آن حزن و شادی در هم تنیده شدهاند و میخواهید با دنیای یک خانواده در حال تغییر روبهرو شوید، «کیک خرگوش» میتواند کتابی جذاب برای شما باشد.
نشر چشمه
وطن
فرناندو آرامبورو
مترجم: مرتضی علیشاهی
رمان «وطن» نوشته فرناندو آرامبورو، اثری است که از همان صفحات نخست، مخاطب را به دل یکی از حساسترین و پیچیدهترین مقاطع تاریخ معاصر اروپا میبرد؛ اما نه با شعار و تحلیلهای خشک، بلکه با یک روایت انسانی و ملموس از زندگی. «وطن» داستان دو خانواده همسایه در سرزمین باسک اسپانیاست؛ خانوادههایی که روزگاری نزدیک و صمیمی بودهاند، اما در دل سالها خشونت سیاسی، جداییطلبی و تروریسم، حالا از هم دور افتادهاند. نقطه عطف داستان، پیوستن یکی از پسران به گروه ETA و قتل پسر خانواده دیگر است؛ حادثهای که همهچیز را برای همیشه تغییر میدهد. اما آنچه این کتاب را از یک روایت سیاسی صرف متمایز میکند، تمرکز آن بر آدمها و روابط انسانی است؛ نه فقط ایدئولوژیها و درگیریها. شخصیتهای رمان، درگیر با حوادث بیرونی هستند، اما اسیر آن نیستند. آنها آدمهایی واقعیاند با ضعفها، زخمها و امیدهایی که فراتر از جبههگیریهای سیاسی معنا پیدا میکنند.
این اثر، فقط درباره باسک نیست. «وطن» درواقع آینهای است از جوامعی که خشونت، اختلافنظر و افراطگرایی، بافت انسانیشان را ازهمگسسته و زخمهایی گذاشته که سالها بعد هم قابل لمسند. آرامبورو، با نثری روان، بیآنکه به ورطه قضاوت یا شعارزدگی بیفتد، ما را با تجربهای جهانی روبهرو میکند: تجربه رنج و آشتی، فاصله و بازگشت. اگر به رمانهایی علاقهمندید که در دل تاریخ، قصه آدمها را روایت میکنند و پیچیدگی روابط انسانی را بدون اغراق و شعار نشان میدهند، «وطن» از آن کتابهایی است که نباید از دست داد. این کتاب، با نگاهی انسانی و روایتی نفسگیر، یکی از مهمترین آثار ادبیاتمعاصر اروپا به شمار میرود؛ اثری که هم ذهن را درگیر میکند و هم دل را.
شهرزاد
سیدعلی کاشفیخوانساری
کتاب «شهرزاد» مجموعهای است خواندنی و پرمایه برای همه کسانی که دل در گرو قصه دارند؛ چه آنها که اهل روایتند و چه آنان که مشتاق شنیدن و اندیشیدن به قدرت بیانتها و پنهان داستان. «شهرزاد» تنها نام یک شخصیت اسطورهای در هزارویکشب نیست، بلکه نماد زنی است که با نیروی قصه، زندگی را به تعلیق درمیآورد، مرگ را به تعویق میاندازد و ذهنها را بیدار میکند. این کتاب با گردآوری مقالاتی از پنجاه پژوهشگر از 10 فرهنگ گوناگون، در حقیقت سفری است به قلب سنت قصهگویی؛ سفری که هم ساختار داستان را میکاود، هم کاربردهای آن را در تربیت، درمان، فرهنگ و حتی سیاست بررسی میکند. در این مجموعه، قصه نه صرفاً بهعنوان یک سرگرمی، بلکه بهعنوان پدیدهای میانرشتهای با اهمیت انسانی، اجتماعی و روانی تحلیل میشود. از تاثیرات شفابخش قصهها گرفته تا بررسی قصه بهعنوان زبان مشترک فرهنگها، هر مقاله بعدی تازه از این هنر کهن را پیش روی مخاطب میگذارد. نویسنده و گردآورنده این اثر، سیدعلی کاشفیخوانساری، چهرهای شناختهشده در ادبیات کودکونوجوان است که با نگاهی عمیق و جامع، «شهرزاد» را تبدیل به اثری مرجع و درعینحال خواندنی کرده است. اگر به دنبال کتابی هستید که هم نگاهتان را به قصه تغییر دهد و هم شما را به تأمل در نقش آن در زندگی امروز و دیروز بشر وادارد، «شهرزاد» انتخابی دقیق و پربار است. قصهها ما را میسازند، ما را آرام میکنند، تربیت میکنند و گاه نجات میدهند. این کتاب، دریچهای است به درک ژرفتر همین حقیقت.
اعترافباز
شهلا زرلکی
اگر بخواهید به ذهن یک نویسنده سرک بکشید، بیواسطه، بیپرده، درست در لحظهای که چیزی برای پنهان کردن ندارد، باید اعترافاتش را بخوانید. کتاب «اعتراف باز» نوشته شهلا زرلکی، چیزی فراتر از خاطرهنویسی یا روایت زندگینامهایست. این کتاب 18 فصل دارد؛ 18 لحظه ناب، گاه خشن، گاه لطیف که در آنها نویسنده بدون رعایت تقدموتأخر زمانی، بیهیچ نظم مرسوم و خطی، دست میگذارد روی تجربههایی که معمولاً گفته نمیشوند. این اعترافات نه برای طلب بخشش است، نه برای تأثیرگذاری، بلکه شکلی است از مواجهه صادقانه با خویشتن؛ آنهم در فرهنگی که حرف زدن از خود، بهخصوص برای یک زن، هنوز کار سادهای نیست. شهلا زرلکی با بیپروایی در روایت، مرز میان داستان و واقعیت را کمرنگ میکند و رمانش را تبدیل میکند به آینهای تکهتکه که هر تکهاش بخشی از زیستن، زن بودن، نوشتن و حتی سکوت کردن را بازتاب میدهد. آنچه این کتاب را متمایز میکند، نه فقط صراحت آن است، بلکه لحنی است که همزمان هم گرم است و هم هوشمندانه. نویسنده اینجا در مقام راوی، با خوانندهاش حرف میزند؛ نه از بالا، نه از پشت نقاب نویسندگی، بلکه درست روبهرو، چنان صمیمی که گویی دوست قدیمیاش نشسته و دارد درددل میکند. اعتراف باز بیش از آنکه فقط کتابی در ژانر اعتراف باشد، تجربهای است شخصی و ادبی که بیهیچ ادعایی، از دل زندگی سر بر میآورد و بهجای آنکه فقط درباره نویسندهاش باشد، میتواند برای خیلیها، آینهای از خودشان هم بشود.
یک روز از زندگی عابد سلامه
ناتان ترال
مترجم: ناهید صفایی، ماه فرید منصوریان
اگر به دنبال کتابی هستید که با روایتی انسانی و ملموس، واقعیتهای پیچیده و دردناک زندگی در سرزمینهای اشغالی فلسطین را به تصویر بکشد، «یک روز از زندگی عابد سلامه» نوشته ناتان ترال انتخابی شایسته است. این کتاب که در سال ۲۰۲۴ برنده جایزه پولیتزر در بخش غیرداستانی شد، داستان پدری فلسطینی به نام عابد سلامه را روایت میکند که درپی یافتن پسر پنجسالهاش، میلاد، پس از یک تصادف دلخراش اتوبوس مدرسه در حومه اورشلیم است. ترال بادقت و همدلی، این حادثه را بهانهای قرار میدهد تا ساختارهای تبعیضآمیز و نابرابریهای سیستماتیک حاکم بر زندگی فلسطینیان را بررسی کند.
ناتان ترال، نویسنده و روزنامهنگار آمریکایی ساکن اورشلیم، باسابقهای درخشان در تحلیل مسائل خاورمیانه، در این اثر توانسته با نثری روان و مستند، پیچیدگیهای سیاسی و اجتماعی منطقه را از دریچهای انسانی و شخصی به خواننده منتقل کند. او پیشتر نیز با کتاب «تنها زبانی که آنها میفهمند» به بررسی راهکارهای ممکن برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین پرداخته بود. «یک روز از زندگی عابد سلامه» نهتنها تصویری واقعی و بیپرده از زندگی تحت اشغال ارائه میدهد، بلکه با روایت داستانی پرکشش و تأثیرگذار، خواننده را به تفکر و همدلی وامیدارد. این کتاب، با ترجمه به بیش از 20 زبان و انتخاب بهعنوان یکی از بهترین کتابهای سال توسط نشریاتی چون نیویورکر، تایم و اکونومیست، جایگاه ویژهای در ادبیاتمعاصر دارد. اگر به دنبال اثری هستید که فراتر از آمار و اخبار، تجربه زیسته انسانهایی را که درگیر یکی از پیچیدهترین مناقشات جهانند، به تصویر بکشد این کتاب شاید به کارتان بیاید.
همیشه راهی برای رفتن هست
علی چنگیزی
علی چنگیزی، نویسندهای است که در آثارش به کاوش در لایههای پنهان زندگی انسانها میپردازد و با بهرهگیری از فضاهای بومی و تجربیات شخصی، داستانهایی خلق میکند که در عین سادگی، عمق و تأملبرانگیز هستند. او در مجموعه داستان «همیشه راهی برای رفتن هست»، به روایت پنج داستان میپردازد که همگی حول محور فقدان و تنهایی شکل گرفتهاند. شخصیتهای این داستانها، از مردی عزلتنشین در شهرکی قدیمی گرفته تا کودکی درگیر با واقعیتهای هولناک جنگ، همگی در جهانی گریزپا و پر از ترس و تردید زندگی میکنند. چنگیزی در آثار پیشین خود نیز به موضوعاتی چون تنهایی، ترس، مرگ و مواجهه با واقعیتهای تلخ زندگی پرداخته است. برای مثال، در رمان «پنجاه درجه بالای صفر»، داستانی در فضای کویری روایت میشود که به بررسی روان انسان در شرایط سخت میپردازد، همچنین مجموعه داستان «کاجهای مورب» که برنده جایزه هوشنگ گلشیری شده است، به بررسی روابط انسانی و تأثیرات متقابل آنها میپردازد.
چنگیزی در مصاحبهای بیان کرده نوشتن برای او تلاشی است برای شناخت خود و مواجهه با ترسها و ضعفهایش. او معتقد است زندگی در کویر و تجربههای شخصیاش تأثیر زیادی بر فضای داستانهایش داشتهاند. علی چنگیزی با نگاهی دقیق و انسانی به زندگی و مسائل آن، داستانهایی مینویسد که مخاطب را به تفکر و تأمل وامیدارد و او را درگیر دنیای شخصیتهایش میکند.
گوگرد
عطیه عطارزاده
اگر بهدنبال رمانی هستید که هم متفاوت باشد و هم شما را به سفری عجیب در دل تاریخ، بدن، خیال و واقعیت ببرد، تازهترین رمان عطیه عطارزاده با نام «گوگرد» را از دست ندهید؛ کتابی که بهتازگی توسط نشر چشمه منتشر شده است. داستان از دل قحطی و ویرانی آغاز میشود. سگی در خندقی در تهران به دنیا میآید؛ اما نه یک سگ معمولی، بلکه سگی نامیرا. او تنها شاهد ماجرایی رازآلود و شگفتانگیز میشود: مردی سیاهپوش در زیرزمین یکی از اولین دواخانههای تهران، رازی خونین و گوگردآلود را با پادوی یتیمی در میان میگذارد. اما شنیدن چنین رازی، شامهای خاص میخواهد. باید سگ بود و مگر هرکسی توان سگ بودن را دارد؟ آنهم وقتی تاوانش زندگی سگی است و پاداشش جاودانگی. بوی گوگرد، همان بوی آشنا و ماندگار تاریخ معاصر ایران است؛ بویی که در پس انفجار و مرگ، گاه ردی از آزادی و رهایی نیز در خود دارد، بهشرط آنکه خوب بو بکشی. عطیه عطارزاده در «گوگرد» تاریخ را نه به شکل تقویم و روایتهای رسمی، بلکه از لابهلای بوها، زخمها، تنها و تکهپارههای پنهان زندگی روایت میکند؛ خواننده را به جهانی فراتر از زمان و مکان میبرد، به دنیایی سرشار از مزه و بو، رنگ و لمس؛ دنیایی که در آن، ماده و خیال به هم تنیدهاند. اگر میخواهید رمانی بخوانید که با هیچکدام از آثار پیشین شباهتی ندارد و از مسیرهای تازهای شما را به فکر و حس میبرد، «گوگرد» میتواند انتخاب درستی باشد.
درختان جنگل مسموم
سروش قرایی
اگر دنبال یک داستان نفسگیر، غیرقابلپیشبینی و البته متفاوت از فضای معمول رمانهای جنایی هستید، «درختان جنگل مسموم» نوشته سروش قرایی را از دست ندهید؛ رمانی که توسط نشر چشمه و در مجموعه قفسه آبی منتشر شده است. همهچیز با یک اتفاق تکاندهنده در یکی از پارکهای جنوب تهران شروع میشود: چهار فرد مسلح، سرهنگی از اداره مبارزه با مواد مخدر را به قتل میرسانند. اما ماجرا به همینجا ختم نمیشود؛ چراکه بلافاصله بعد از این اتفاق، فردی ناشناس از دل جمعیت برخاسته و با دستان خالی، یکییکی ضاربان را به شکلی بیرحمانه از پا درمیآورد. رمان، داستان گسترش یک کارتل مواد مخدر در تهران را روایت میکند؛ داستانی که میان دوستی، انتقام، رهایی و سقوط در نوسان است. شخصیتها، انگار خوابزدههایی هستند که روی مرز باریکی بین واقعیت و کابوس قدم برمیدارند. قهرمانانی که نهتنها با دشمنان بیرونی، بلکه با ترسها، زخمها و انتخابهای درونی خود درگیرند. «درختان جنگل مسموم» در 9 فصل و با پنج راوی مختلف روایت میشود؛ برخی چنان مرموز و رازآلود که به افسانههای تیره میمانند، و برخی دیگر، آدمهایی معمولیاند که زیر فشار واقعیت روزمره درحال خرد شدنند. برخلاف انتظار از یک رمان جنایی کلاسیک، اینجا راویها بهجای قهرمانبازی و نجات دادن دیگران، درگیر موقعیتهایی انسانی، خاکستری و ملموس میشوند؛ موقعیتهایی که گاهی مرز میان حقیقت و خیال را در هم میریزند. این اثر، نخستین رمان سروش قرایی است؛ نویسندهای که پیشتر در زمینه ترجمه متون جامعهشناسی و علمی فعال بوده و حالا با این اثر داستانی، نوید ظهور یک صدای تازه، پخته و قابلتوجه در ادبیات امروز فارسی را میدهد. اگر بهدنبال داستانی متفاوت و چندلایه هستید که شما را درگیر کند، شاید بتوانید روی کتاب «درختان جنگل مسموم» حساب کنید.
نشر ثالث
برادران کارامازوف
فئودور داستایفسکی
مترجم: میترا نظریان
اگر دنبال یک رمان سنگین اما عمیق و درگیرکننده میگردید که نهفقط داستان بگوید، بلکه ذهنتان را تا روزها به فکر فرو ببرد، «برادران کارامازوف» همان کتابی است که نباید از دست بدهید. آخرین و شاید پختهترین اثر فئودور داستایفسکی، چیزی فراتر از یک داستان خانوادگی است. این رمان، مثل آیینهای چندوجهی، ما را با مفاهیم بزرگی مثل ایمان و شک، اخلاق، آزادی و مسئولیت روبهرو میکند؛ نه در قالب بحثهای خشک فلسفی، بلکه در دل یک ماجرای پرتنش و انسانی. شخصیتهای داستان، هرکدام یک دنیای مستقلاند. دیمیتری پرشور و بیقرار، ایوان خردگرا و مردد، آلیوشای آرام و متعهد، و اسمردیاکوف مرموز و بیمار؛ همهشان در تقابل با پدری خودخواه و بیاخلاق بهنوعی درگیر سرنوشت پیچیدهای میشوند که پای قتل هم وسط است.
اما نباید این اثر را فقط یک رمان جنایی یا خانوادگی دانست. برادران کارامازوف کتابی است که بزرگان فلسفه و روانشناسی مثل فروید، هایدگر، کافکا و انیشتین دربارهاش حرف زدهاند و آن را یکی از شاهکارهای ادبیات جهان دانستهاند. حالا این شاهکار، با ترجمه دقیق و روان میترا نظریان، مستقیماً از زبان روسی به فارسی ترجمه شده؛ ترجمهای که هم به متن وفادار مانده و هم خواندنش لذتبخش است. اگر اهل خواندن رمانهای پرمغز هستید که تا مدتها ذهنتان را مشغول کند، این دو جلد ۱۴۰۰صفحهای میتواند تجربهای فراموشنشدنی برایتان رقم بزند.
شینتو
آیدان رانگین
مترجم: محمود قلی پور
هزاران سال پیش از آنکه داستایفسکی از «دروننگری» بگوید و فروید از ناخودآگاه پرده بردارد، پیروان آیین شینتو در سرزمین آفتاب تابان، راهی دیگر اما همجهت را انتخاب کرده بودند؛ در معابدشان به جای تندیس یا کتاب مقدس، تنها یک آینه قرار میدادند. نه برای زینت، بلکه برای تأمل. برای آنکه انسان خود را ببیند، بیواسطه و بیداوری. این آیین، که از کهنترین باورهای زنده جهان به شمار میرود، هیچگاه نسخهای تجویزی برای رسیدن به کمال ارائه نکرده است؛ آنچه دارد، بر اندیشه استوار است، نه دستورالعمل.
کتاب پیشِرو ما را با همین نگاه متفاوت آشنا میکند. با جهانی که در آن، تنها با نگاهکردن به خود، میتوان مسیری برای رشد و رهایی یافت. شینتوییسم، بر این باور است که خدایان بیشمارند و هر انسانی که اهل دیدن و فهمیدن باشد، میتواند به «کامی» بدل شود؛ همان مفهوم مقدسی که نزد آنان بهمعنای «خدای زنده» است. مطالعه این کتاب نهتنها پنجرهای به یکی از رمزآلودترین آیینهای شرقی باز میکند، بلکه ما را وا میدارد به پرسشی ساده اما عمیق: «آخرین باری که با خودتان صادقانه چشم در چشم شدید، کی بود؟»
در دنیایی که پر از هیاهو و تصویرهای تحریفشده است، این کتاب دعوتی است برای بازگشت به آینه. به سکوت، به اندیشیدن، به دیدن خویش. و واقعاً در این زمانه، آینهدار کم نیست، اما نگاهِ راستگو، چرا.
عشق و آشغال
ایوان کلیما
مترجم: فروغ پوریاوری
اگر اهل داستانهای عمیق و پُر از لایههای فلسفی هستید، رمان «عشق و زباله» اثر ایوان کلیما قطعاً شما را جذب خواهد کرد. این کتاب در نقدها اغلب با یکی از شاهکارهای میلان کوندرا، یعنی «سبکی تحملناپذیر هستی»، مقایسه شده است. البته این مقایسه از جنبههای عشق، سیاست و تنهایی انسان مدرن درست است، اما چیزی که «عشق و زباله» را ویژه میکند، نگاه خاص و منحصربهفرد کلیما به این مفاهیم است. او در این رمان نهتنها به عشق و مسائل سیاسی و اجتماعی پرداخته، بلکه با زبان تیز و گزندهاش، دنیای درونی شخصیتها را به شکلی شگفتانگیز بازتاب میدهد. یکی از نکات جالب در مورد کلیما این است که در بسیاری از آثارش، به وضوح دلبستگیاش به فرانتس کافکا و جهان پیچیده و پر از تناقض او را میبینیم. «عشق و زباله» نیز از این قاعده مستثنی نیست. شخصیت اصلی رمان، همچنان که در دنیای پر از سردرگمی و ناکامی زندگی میکند، با تلاشها و دردهای خود دستوپنجه نرم میکند، دنیایی که در آن هیچ راهی برای برقراری ارتباط و گفتوگو باقی نمانده است. ناکامی و ناتوانی در رسیدن به چیزی که شخصیت اصلی میخواهد، عنصر اصلی داستان است. این ناکامی در عشق و روابط شخصی، او را از آنچه دوست دارد دور میکند و این فاصله تا آخر داستان ادامه پیدا میکند، چراکه او همچنان در حال دستوپنجه نرم کردن با ناتوانیهای خود است. کلیما در «عشق و زباله» با تکیه بر واقعیت انسانی و اجتماعی، روح و گرمایی انسانی را به داستان میآورد که حتی در رمانهای کافکایی هم به ندرت دیده میشود. این رمان میتواند شما را به دنیای پیچیده و پر از درد و اندوه شخصیتهایش ببرد و شما را با خود همراه کند تا به عمق مفاهیمی چون عشق، تنهایی و ناکامی پی ببرید.
سوره مهر
ناخلف
حسام آبنوس
رمان «ناخلف» به قلم حسام آبنوس از آن کتابهایی است که اگر به داستانهایی با پسزمینه تاریخی و اجتماعی علاقه دارید، نباید از دست بدهید. این رمان که بهتازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، قصهای است در دل سالهای پرتنش پیش از انقلاب ۵۷؛ اما نه فقط یک روایت صرف از وقایع آن دوران، بلکه سفری است به درونیات شخصیتهایی که در میانه دگرگونیهای اجتماعی، مسیر زندگیشان تغییر میکند. قهرمان داستان، مردی است که در دستگاه نظامی فعالیت دارد و در جریان ماجراهایی که برایش پیش میآید، از مسیر همیشگی خود خارج میشود. «ناخلف» با زبانی ساده و صمیمی، تصویری زنده از تهران آن سالها پیش چشم مخاطب میگذارد؛ تهرانی که در آن آدمها میان خواستهای شخصی و فشارهای محیطی، درگیر انتخابهایی سرنوشتساز میشوند.
این رمان اولین اثر مستقل حسام آبنوس است، اما چنان با مهارت و جزئینگری روایت شده که حس پختگی و تجربه در آن موج میزند. قصه آدمهایی است که تصمیم میگیرند پا جای پای پدر نگذارند، راه خودشان را بروند، اما درست همانجا، روایت از کلیشهها فاصله میگیرد و به مسیری واقعی و قابل لمس میافتد. اگر دنبال کتابی هستید که هم قصهگو باشد، هم شما را ببرد به دل یک برهه حساس تاریخی و در عین حال نگاهی انسانی و ملموس به شخصیتها داشته باشد، «ناخلف» میتواند انتخابی درست برای شما باشد. مخصوصاً اگر دوست دارید ببینید یک تصمیم ساده چطور میتواند زندگی یک نفر را زیر و رو کند. پیشنهاد میکنم این کتاب را دست بگیرید؛ شاید از آن رمانهایی شود که بعد از تمام شدنش، هنوز درگیرش بمانید.
دوازده صفر سه
محمدصادق علیزاده
کتاب «دوازده صفر سه» از آن دست آثاری است که نه میتوان آن را یک سفرنامه صرف دانست و نه یک تحلیل خشک سیاسی. این کتاب حاصل ترکیبی است از دیدهها، شنیدهها و دریافتهای نویسنده از اقامتش در لبنان، آن هم در بستر زمانی و مکانی خاصی که با مراسم تشییع، فضای عمومی کشور و تحولات منطقه گره خورده است. نویسنده که برای پوشش رسانهای این مراسم به لبنان سفر کرده، برخلاف گزارشهای لحظهای و کوتاهمدت برخی همکاران، با اقامت طولانیتر، فرصت بیشتری برای مشاهده، گفتوگو و تجربه زندگی روزمره مردم پیدا کرده است. همین حضور طولانی، شناخت پیشین او از منطقه و مواجهه مستقیم با فضاهای اجتماعی و سیاسی لبنان، زمینهساز نگارش کتابی شده که در آن تنها روایت رخدادها نیست، بلکه تلاش شده تا با نگاهی تحلیلی و تأملبرانگیز پیوندی میان واقعیتهای عینی، زمینههای تاریخی و جغرافیایی و برداشتهای ذهنی شکل بگیرد.
«دوازده صفر سه» اثری است که میان روایتگری و تحلیل، میان گزارش و تأمل، تعادل برقرار کرده و همین ویژگی آن را از آثار مشابه متمایز میکند. متن نه دچار پیچیدگیهای تحلیلی است که مخاطب غیرمتخصص را خسته کند و نه آنقدر سادهسازی شده که چیزی برای تأمل باقی نگذارد. هدف، خلق اثری بوده که برای مخاطب در عین برخورداری از غنای فکری و محتوایی جذاب و خواندنی باشد. اگر به دنبال کتابی هستید که لبنان را نه فقط از پنجره اخبار و سیاست، بلکه از زاویه نگاه انسانی، فرهنگی و اجتماعی تجربه کرده باشد، «دوازده صفر سه» میتواند انتخاب مناسبی باشد؛ روایتی شخصینشده اما تجربهمحور که سعی دارد تصویری زنده و چندلایه از یکی از مهمترین نقاط ژئوپلیتیک منطقه ترسیم کند.
دیدار با دبیرکل
فائزه طاووسی
کتاب «دیدار با دبیرکل» نه فقط مجموعهای از روایتهاست، بلکه پنجرهای است به بخشی کمتردیدهشده از چهره انسانی و صمیمی یکی از شخصیتهای پرنفوذ دنیای مقاومت، شهید سیدحسن نصرالله. این کتاب که به کوشش فائزه طاووسی گردآوری شده، شامل ۲۰ روایت از دیدارهای فرهنگیان، فعالان رسانهای و خانوادههای شهدای مقاومت با دبیرکل حزبالله لبنان است؛ روایتهایی گاه احساسی، گاه تحلیلی، اما در همه آنها یک نکته مشترک است؛ تصویر واقعی، فروتن و متفاوت از شخصیتی که عموماً در قاب اخبار و تحلیلها میبینیم. برخلاف بسیاری از نوشتههایی که صرفاً به وجه سیاسی یا نظامی شخصیتها میپردازند، در این کتاب با روایاتی مواجه میشویم که چهرهای انسانی، مهربان، سادهزیست اما مقتدر از سیدحسن نصرالله را به تصویر میکشند. روایتهایی که برخیشان با زبان خود راوی نوشته شدهاند و برخی دیگر به روایت راوی و قلم دیگران، اما همه با نگاهی صادقانه و بیواسطه.
از دیدارهایی در کوچهپسکوچههای ضاحیه تا لحظاتی ناگهانی که راویان را با روی گشاده دبیرکل مواجه میکند، از شوک شیرین شنیدن فارسی روان از زبان سید تا آن لحظه نمادین که یکی از راویان قلم را سلاح خود میداند و او دستور میدهد «اسلحه آقا رو بیارین!» اینها فقط چند نمونه از لحظاتیاند که کتاب را از یک مجموعه روایت ساده فراتر میبرند. «دیدار با دبیرکل» کتابی است برای آنان که میخواهند فراتر از تیترها و تحلیلها، نگاهی نزدیکتر و بیپیرایهتر به شخصیتی بزرگ بیندازند؛ کتابی که نه فقط تصویری از یک فرد، بلکه بخشی از فرهنگ و روح مقاومت را روایت میکند. اگر به دنبال متنی هستید که هم دلنشین باشد و هم ماندگار این کتاب را از دست ندهید.
دشواری مبارک
فائزه غفارحدادی
کتاب «دشواری مبارک» نوشته فائزه غفارحدادی روایتی است جسورانه و تلخ از یکی از تکاندهندهترین فجایع معاصر در منطقه؛ انفجار همزمان بیش از ۴۰۰۰ پیجر در لبنان و سوریه در سال ۲۰۲۴. این پیجرهای کوچک که ظاهرشان هیچ شباهتی به ابزارهای مرگ نداشت، در واقع به دست موساد به بمبهایی خاموش و مرگبار تبدیل شده بودند؛ بمبهایی که جان دهها نفر را گرفتند و هزاران نفر را مجروح کردند. اما آنچه این کتاب را متفاوت و خواندنی میکند، نه فقط ابعاد جنایت است، بلکه نوع نگاه نویسنده به قربانیان و روایتهای انسانی پیرامون این فاجعه است. بیشتر راویان این کتاب زنانیاند که عزیزانشان را در این حادثه از دست دادهاند. روایتهای آنها صادقانه، سرشار از احساس و گاه با جزئیاتی روایت میشود که هنوز از عمق درد فاصله نگرفتهاند. این داستانها، فقط شرح یک فاجعه نیستند، بلکه پردهای از رنج، مقاومت، و حقیقت انسانی در برابر خشونتی برنامهریزیشدهاند.
«دشواری مبارک» از آن دسته کتابهایی است که هم ذهن را درگیر میکند و هم دل را. نه صرفاً یک متن گزارشی است و نه تنها یک اثر احساسی؛ بلکه ترکیبی است از مستندنگاری و روایتگری دردمندانه که خواننده را درگیر فاجعهای میکند که شاید کمتر دربارهاش شنیده باشد اما بهسختی میتواند فراموشش کند. اگر به دنبال کتابی هستید که نگاهی تازه به جنایات مدرن و بیصدای امروز داشته باشد و همزمان شما را به تأمل و همدلی وادارد، «دشواری مبارک» انتخابی است که ارزش خواندن دارد.
نظر شما