۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۱۰۶۵۷۷۹

مدیرعامل شرکت آرایه‌های معماری رضوی، از جزئیات اجرای پروژه مرمت و موزون‌سازی جداره‌های کاشی‌کاری شده در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی می‌گوید؛ پروژه‌ای که با نظارت سازمان عمران و نگهداری حرم و به همت هنرمندان و استادکاران ایرانی، به سرانجام رسید.

احیای نقوش اسلامی در صحن انقلاب به همت مرمتگران ایرانی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مصطفی جعفریانی، مدیرعامل شرکت آرایه‌های معماری رضوی، در این باره گفت: در پروژه‌ای دقیق و تخصصی، دهانه‌ای در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی که با آسیب‌های ساختاری و ظاهری متعددی مواجه بود، تحت مرمت و موزون‌سازی قرار گرفت؛ اقداماتی که به بازگشت جلوه‌های تاریخی و زیبایی معماری اسلامی در این بخش، انجامید.

گزارش مرمت شرکت آرایه‌های معماری رضوی

جعفریانی افزود: شرکت آرایه‌های معماری رضوی به‌عنوان یکی از مجریان تخصصی مرمت آثار تاریخی آستان قدس رضوی، با بهره‌گیری از نیروهای مجرب، روش‌های اصولی و مواد مرمتی استاندارد، مأموریت مرمت، تثبیت و بازسازی کاشی‌های تاریخی در صحن‌های مختلف حرم مطهر را بر عهده دارد.
در پروژه اخیر، دهانه‌ای در صحن عتیق مورد توجه این شرکت قرار گرفت.

پایش و پاک‌سازی اولیه

جعفریانی، بیان کرد: پس از بررسی دقیق و مستندسازی آسیب‌ها، تمامی سطح کاشی‌ها با محلول آب و الکل و پارچه تنظیف، پاک‌سازی شد. لایه‌های ناشی ازگچ‌کاری‌های غیرمجاز نیز با تیغ بیستوری برداشته شد تازمینه آشکارسازی عیوب وآماده‌سازی برای مراحل بعدی، فراهم شود.

تشخیص و جداسازی کاشی‌های آسیب‌دیده
وی ادامه داد: در بخش‌های گسترده‌ای از جداره، کاشی‌ها به دلیل طبله‌گی یا فرسودگی ملات از بستر جدا شده بودند.
پس از شماره‌گذاری، این کاشی‌ها با دقت جدا و به کارگاه منتقل شدند.
در نقاطی که کاشی‌ها بدون طبله اما با خلا پشت‌کار مواجه بودند، از روش‌های دوغاب‌ریزی و تزریق با سرنگ، برای تثبیت، استفاده شد.

آماده‌سازی زیرکار و زیرسازی مجدد
جعفریانی، با اشاره به مرحله زیرسازی، گفت: پس از برداشتن مصالح فرسوده تا رسیدن به آجر، فضای بین آجرها خندان شد، سپس با شست‌وشوی سطح و آماده‌سازی مجدد، کاشی‌ها دوباره نصب شدند.
در حاشیه‌ها و برجستگی‌ها نیز به دلیل نبود حمیل و دوال، نمونه‌های جدید مطابق با الگوی اولیه ساخته و در محل، کاشته شد.

بندکشی و موزون‌سازی رنگی
وی ادامه داد: پس از استقرار مجدد کاشی‌ها، بندکشی اصولی با مواد هم‌رنگ انجام شد.
در نواحی دارای پریدگی لعاب یا ریختگی، نمونه‌برداری از قسمت‌های سالم صورت گرفت و رنگ مشابه ساخته شد تا با اجرای موزون‌سازی رنگی، هماهنگی بصری سطح، حفظ شود.

اصلاح گچ‌کاری و تثبیت پوشش‌ها
جعفریانی گفت: لایه‌های گچی غیرمجاز پاک‌سازی و مطابق با اصول مرمتی، گچ‌کاری جدید انجام شد.
پس از سنباده‌کاری، محلول رقیق‌شدهٔ «پلکسی‌تول» برای تثبیت و آماده‌سازی بستر رنگ‌آمیزی نهایی، اعمال شد.

مرمت پنجره چوبی
وی همچنین اشاره کرد: در ادامه، رنگ‌های ناسازگار از سطح چوبی پنجره با سنباده نرم حذف شد، قسمت‌های آسیب‌دیده ترمیم، و سطح نهایی با روغن بزرک چندمرحله‌ای پرداخت شد تا هم محافظت شود و هم جلوه طبیعی چوب، حفظ شود.

پایان موفق پروژه و بازگشت جلوه اصالت
مدیرعامل شرکت آرایه‌های معماری رضوی، در پایان، خاطرنشان کرد: با پایان موفقیت‌آمیز این پروژه، استحکام و دوام سازه‌ای این بخش از صحن انقلاب، بازیابی شد.
همچنین هماهنگی رنگی، الگوی تاریخی و زیبایی تزیینات کاشی‌کاری، احیا شد که گامی مؤثر، در حفظ هویت معماری اسلامی حرم مطهر رضوی است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha