به گزارش قدس خراسان، قطع برق چراغهای راهنمایی و رانندگی یکی از مشکلات اخیر مدیریت ترافیک در شهر مشهد است که میتواند تأثیرات منفی فراوانی بر امنیت و روانی ترافیک داشته باشد. این مشکل که تقریباً از آبان سال گذشته شروع شده، اغلب ناشی از ناترازی است. با این حال، اهمیت چراغهای راهنمایی و رانندگی به عنوان ابزاری کلیدی برای نظمدهی به ترافیک و حفظ امنیت خیابانها بر هیچ کس پوشیده نیست. یکشنبه این هفته ساعت ۱۰ تا ۱۲ ظهر، چراغهای راهور محدوده میدان فردوسی تا میدان شهدا دچار اختلال شد که با پیگیری از فرماندار، شرکت برق، پلیس راهور و مرکز کنترل ترافیک، جویای علت این وضعیت شدیم. البته در تماس با فرماندار، وی اعلام کرد با شرکت برق تماس بگیرید. با مدیر شرکت برق مشهد نیز تماس گرفتیم که تلفن وی روی شماره دفتر دایورت بود و رئیس دفترش اعلام کرد مدیر شرکت برق مأموریت است با قائممقام او تماس بگیرید که پس از تماس با آقای نوربخش نیز با این پاسخ که با روابط عمومی تماس بگیرید، مواجه شدیم. تماسهای مکرر با روابط عمومی شرکت برق نیز به جواب خاصی نرسید غیر از یک جواب کوتاه مبنی بر اینکه قطعیها طبق برنامه و با اطلاع قبلی است و همگی روی سایت شرکت برق قرار دارد!
قطع برق انحراف ۳۰درصدی دارد
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که آیا درباره برنامه قطع برق چراغهای راهنمایی و رانندگی در همه مناطق اطلاعات دارند، گفت: برنامه قطعی برق به راهور داده شده؛ اما تقریباً ۳۰ درصد در این برنامه انحراف وجود دارد به این معنی که برای محلی در یک محدوده قطع برق را مشخص میکنند؛ اما ممکن است یک فضای پیرامونی بیشتری را در بر بگیرد که معمولاً حدود ۳۰درصد قطعی برق در تقاطع به این شکل و بدون اطلاع پلیس است و پس از اینکه قطع میشود، ما متوجه میشویم.
هادی امیدوار درباره نیروی انسانی جایگزین در مدیریت هنگام قطع برق چراغهای راهنمایی و رانندگی ادامه داد: برای مواردی که اطلاع داریم، از قبل برنامهریزی کرده و با نیروی انسانی پوشش میدهیم مگر اینکه اطلاع نداشته باشیم و بدون هماهنگی قطع شود که برای چنین مواردی نیز با فاصله حداکثر نیمساعت مأمور پلیس اعزام میشود.
وی با بیان اینکه تجهیز، تأمین و نگهداری این چراغها با سازمان ترافیک شهرداری است، افزود: ما مدیریت و بهرهبرداری از آن را بر عهده داریم. مسئله زیرساخت و سختافزارش به عهده شهرداری است. مشهد افزون بر ۲۵۰ تقاطع دارد که ما نمیتوانیم برای همه آنها مأمور بگذاریم. دلیل وجود چراغ راهنمایی نیز همین است که نیروی انسانی نباشد. پس ما باید بدانیم چه زمانهایی قطع برق انجام میشود تا نیروی انسانی را بفرستیم.
قطع برق خارج از برنامه چراغهای راهور ۱۰ تا ۱۵درصد است
رئیس مرکز کنترل ترافیک شهرداری مشهد در گفتوگو با قدس خراسان، درباره برنامه قطع برق چراغهای راهور گفت: تمامی خاموشیهای کنونی چراغهای راهنمایی و رانندگی پیش از این از طریق شرکت برق اطلاعرسانی شده و با نماینده پلیس راهور نیز برای حضور افسر پلیس در تقاطعهای مهم هماهنگ میکنیم تا خللی در ایمنی عبور و ترافیک ایجاد نشود.
سروش شباهنگ افزود: وقتی شرکت برق باید طبق دیسپاچینگ ملی در شرایط اضطرار به عنوان مثال در ساعتی مشخص ۱۰۰ مگاوات را از شبکه خارج کند، این مسئله از اختیار مشهد خارج است؛ اما در هر صورت این امر خارج از برنامه ۱۰ تا ۱۵درصد است، ۳۰درصد نیست.
کلیدزنیهای پیدرپی، عامل ایجاد مشکل چراغ تقاطعها
وی درباره علت خاموشیهای روز یکشنبه در محدوده میدان شهدا تا فردوسی نیز اظهار کرد: تجهیزات ما در کار دائمی به صورت هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانهروز است و فقط در زمان نگهداری، تجهیز را از مدار خارج میکنیم. متأسفانه این کلیدزنیهایی که باید به واسطه خاموش و روشنکردن دوباره انجام شود، چراغهای تقاطع را دچار مشکل کرده بود.
رئیس مرکز کنترل ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه کلیدزنیها موجب افزایش نرخ فرسودگی تجهیزات کنترل ترافیک شده است، ادامه داد: در راستای حذف این آسیب، شهرداری مشهد با اختصاص اعتباری حدود ۸ میلیارد تومان در حال تجهیز تقاطع و افزایش ظرفیت باتری سیستمهای برق پشتیبان (یوپیاس) تقاطعهاست تا مدت زمان تابآوری و عملکردن باتریها هنگام قطعی برق به بالای دو ساعت برسد و در صورت قطع برق منبع اصلی شهری، تقاطع روشن بماند.
تقاطع پیروزی-خاقانی منبع برق خورشیدی دارد
به گفته شباهنگ، در تکمیل این فعالیت نیز به صورت همزمان استفاده از سایر منابع انرژی پاک مانند انرژی خورشیدی برای چراغهای سطح شهر در مرحله تست بوده و به صورت آزمایشی در تقاطع پیروزی-خاقانی این کار در حال انجام است تا بتوانند به مرور چراغها را از منبع برق شهری جدا کنند و منبع دومی برای چنین قطعیهایی وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه این اتفاق با همکاری شرکتهای دانشبنیان در زمینه انرژی خورشیدی در حال انجام است، افزود: قرار است این طرح به سه تقاطع در نقاط مختلف مشهد افزایش پیدا کند.
تجهیز ۷۰درصد تقاطعهای مشهد به سیستم برق پشتیبان
رئیس مرکز کنترل ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه حدود ۷۰درصد تقاطعهای دارای اولویت یک و دو به سیستم برق پشتیبان (یوپیاس) مجهز است، بیان کرد: پیشبینی این سیستمها از ۱۰ سال پیش صورت گرفته، این مسئله در مرکز کنترل مانیتورینگ میشود و ما میدانیم یوپیاس کدام تقاطع قطع شده است.
شباهنگ با بیان اینکه مرکز فرماندهی کنترل ترافیک ۲۸۹ تقاطع دارد، گفت: چراغهای بیش از ۲۰۰ تقاطعِ دارای اولویت، به این سیستمها مجهز است که البته باید ظرفیت باتری آنها افزایش یابد تا در زمان خاموشی دوام بیاورند و قابلیت اطمینان بالایی داشته باشند.
نیاز به افزایش ظرفیت باتری چراغهای راهور
قطع برق چراغهای راهور نهتنها موجب افزایش خطر تصادفات و بینظمی در ترافیک میشود؛ بلکه میتواند به کاهش اعتماد عمومی به سیستم حمل و نقل شهری نیز منجر شود و با توجه به برنامه ناترازی برق که حالاحالاها میهمان کشور ماست، نیاز است سرعتدهی بیشتری در زمینه تأمین انرژی، نگهداری و تعمیرات تجهیزات ترافیکی انجام شود. طبق اعلام مدیر مرکز کنترل ترافیک، ۸۰درصد چراغها به سیستم برق پشتیبان مجهزند که ظرفیت باتری آنها نیز باید افزایش یابد.
نظر شما