این پیام که از سوی ایشان به عنوان «بلاغ مبین» حوزه خوانده شد، اساتید و طلاب را به بازتعریف نقش تاریخی خود در طراحی نظامات اداره جامعه فراخواند.
آنچه در ادامه میخوانید، مرور دیدگاههای حجتالاسلام والمسلمین حسین رفیعی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه کشور است که این پیام را سند هویتی حوزه معاصر خواند و استاد شکریان، استاد سطوح عالی حوزههای علمیه که بر ضرورت تبدیل این رهنمودها به برنامههای عملیاتی تأکید دارد:
منشور نورانی حوزه، حلقه وصل سنت و اجتهاد پویا
حجتالاسلام و المسلمین حسین رفیعی، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه کشور
پیام ملکوتی و حکیمانه حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظله العالی) را باید منشور نورانی حوزههای علمیه در عصر حاضر دانست؛ سندی بیبدیل که چونان حلقهای زرین، امتداد شکوهمند سنت جاری روحانیت شیعه از عصر ائمه اطهار (علیهمالسلام) تا امروز را ترسیم مینماید. این منشور آسمانی، در حقیقت تجلّی ولایت فقیه در عرصۀ علم و اجتهاد است که با جامعیت و حکمت بیمانند، در تمامی ابعادِ سلوک علمی، تربیتی و اجتماعیِ طلاب و فضلا، راهگشا و راهبر است.
ایشان با تدبیر حکیمانه و دوراندیشیِ الهی خویش، نه تنها مسائل مبتلابه حوزه را به نیکویی تشریح فرمودند، بلکه با ترسیم سیاستهای کلان و ارائۀ راهکارهای عملی، چراغ فروزان هدایتی را بر فراز افقهای آیندۀ حوزۀ علمیه قم افروختند. این پیامِ تحوّلآفرین، چونان نقشهای راهبردی، مسیر نوآوری، بالندگی و تمدنسازی اسلامی را برای جامعۀ حوزوی روشن ساخته و هویت انقلابی و روحیۀ مجاهدت علمی را در کالبد طلّاب روحانی دمیده است.
اما عمل به این رهنمودهای حیاتبخش، توفیق الهی میطلبد. باید با توکل بر ذات اقدس ربوبی، همت کنیم تا حوزه موجود را از حصار روزمرگی به ساحت حوزه پیشرو و سرآمد رهنمون شویم؛ حوزهای که هم مهذّب به اخلاق قرآن است و هم مسلّح به سلاح اجتهاد پویا، هم پرچمدار پاسخگویی به مسائل نوپدید است و هم طراح نظامات ادارۀ جامعه بر پایۀ معارف ناب محمدی(ص).
این جان نثاری که حضرت آیتالله خامنهای بر دوش ما نهادهاند، تکلیفی است سنگینتر از کوهها. ما هنوز در ابتدای راه هضم این پیام ملکوتیایم؛ چه رسد به اجرا! پس باید دست نیاز به سوی حضرت حق بلند کنیم و زمزمه نماییم: یا مُعِینُ یا مُیَسِّرُ! تا به برکت عنایاتش، نهال این منشور را در بوستان حوزه بارور سازیم.
باشد که با استعانت از الطاف ولیّ عصر(ارواحنا فداه)، در محضر قرآن و عترت، برنامهریزی دقیق و عالمانه نموده و با روحیهای انقلابی و عزمی استوار، گام در مسیر بلاغ مبین و تمدنسازی نوین اسلامی نهیم. «وَ مَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنِیبُ.»
مسئولیت جریان انقلابی در عملیاتیسازی منشور رهبری
استاد شکریان، استاد سطوح عالی حوزه علمیه
در آستانه یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم، مراسمی معنوی در مدرسه امام کاظم (علیهالسلام) برگزار شد که با قرائت پیام تاریخی مقام معظّم رهبری، حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدظله العالی)، به نقطه اوج خود رسید. این مراسم، که با شکوهی خاص و حضور اندیشمندان حوزوی همراه بود، بر محوریتِ ابلاغ منشور راهبردیِ حوزههای علمیه قرار داشت؛ سندی که بیتردید نقشه راهی برای تحول علمی، بازسازی ساختاری و تداوم هویت انقلابی در حوزههای علمیه خواهد بود.
این پیامِ حکیمانه، که از آن میتوان به عنوان چارچوبی کلیدی برای حرکت آینده حوزه یاد کرد، هم در عرصه پیشرفتهای دانشبنیان و هم در تقویت روحیه جهادیِ طلاب و اساتید، راهگشاست. تأکید بر لزوم اجتهاد پویا، پاسخگویی به مسائل نوین و ترسیم نظامات اداره جامعه، از جمله محورهای درخشان این منشور است که حوزه را به سمت الگوی پیشروی تمدن اسلامی هدایت میکند.
اما آنچه این پیام را به فراخوانی همگانی تبدیل میکند، مسئولیت خطیر جریان انقلابی حوزه در تحقق عملی آن است. نیروهای وفادار به انقلاب، بهویژه طلاب و اساتید، باید با تعهدی عمیق و همتی مضاعف، این رهنمودها را به برنامههای عملیاتی تبدیل کنند؛ از بازنگری در شیوههای آموزشی تا نهادینهسازی اخلاق حوزوی و تقویت پیوند حوزه با مسائل روز جامعه.
بیگمان، این منشور تنها با عزم جمعی و همراهی نهادهای حوزوی به ثمر مینشیند. باشد که با توکل بر خدای متعال و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(علیهمالسلام)، گامهای استواری در مسیر بلاغ مبین و تمدنسازی اسلامی برداریم. «إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ»
نظر شما