قائم‌ مقام تولیت آستان قدس رضوی، در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، اولویت نخست این آستان مقدس را تکریم زائران و صیانت از نیت واقفین عنوان کرد.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی: تکریم زائران و صیانت از نیات واقفین، اولویت نخست ماست
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مصطفی فیضی، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه 19 اردیبهشت، مصادف با سالروز میلاد سراسر نور حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) که در رواق امام خمینی(ره)، ضمن تبریک این میلاد فرخنده، به ارائه گزارشی از خدمات گسترده آستان قدس رضوی، برنامه‌های عمرانی و فرهنگی، و اولویت‌های مهم مدیریتی در این آستان مقدس پرداخت.
وی در آغاز سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای خدمت به ویژه شهید آیت‌الله رئیسی، اظهار کرد: بر اساس نیات واقفین، تمامی نذورات، دارای نیت‌های مشخص هستند و اولین و اصلی‌ترین وظیفه ما عمل به نیت واقف است. ما مجاز نیستیم این دارایی‌ها را به میل خود هزینه کنیم، بلکه موظف به اجرای دقیق خواسته‌های واقفین از جمله ساخت مدرسه، درمانگاه و خدمات به محرومان و غیره هستیم.
وی افزود: در دوره اخیر، انضباط و انتظام‌بخشی خوبی در حوزه املاک آستان قدس انجام شده و بخش زیادی از املاکی که مورد تعرض یا تصرف قرار گرفته بود، با اقدام حقوقی و شفاف‌سازی به آستان بازگشتند. در این مدت تلاش شد کمتر از دارایی‌های وقفی برای امور جاری استفاده شود و بیشتر از محل درآمدهای خود آستان این مدیریت انجام گیرد.

اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی
وی در ادامه با اشاره به اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی در حرم مطهر رضوی گفت: در همین مکان شریف که در آن حضور دارید، پروژه‌ای در زیر سطح زمین در حال احداث است که تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین مکان جدیدی با نام رواق حضرت امیرالمؤمنین (ع) در صحن جمهوری در دست احداث است که گنجایش آن با رواق امام خمینی (ره) برابری می‌کند و در صورت امکان، از پشت‌بام آن نیز منظری برای سلام به گنبد مطهر فراهم خواهد شد.
فیضی با بیان اینکه این شهر متعلق به امام رضا (ع) بوده و شایسته بهترین خدمات است، تصریح کرد: تمامی خدمات ما حاصل نذورات، وقف‌ها، تلاش کارکنان و خادمان این بارگاه مقدس است.
وی افزود: ما در زمینه‌هایی مانند پارکینگ، تردد به حرم و اسکان عمومی زائران، شرمنده عزیزان هستیم. بالغ بر ۶۵ درصد از زائرین با خودروی شخصی، ۱۰ درصد با اتوبوس و قطار و تعداد کمتری با هواپیما به مشهد مشرف می‌شوند. این حجم، نیازمند زیرساخت‌هایی است که خارج از توان آستان است و نیاز به عزم و کمک دولت دارد.
قائم‌ مقام تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: ما از زائرین عزیز بابت کمبودها پوزش می‌طلبیم، اما یقین بدانید که در هیچ لحظه‌ای، کوتاهی یا غفلت از سوی خادمان رخ نداده و نخواهد داد. تأکید همیشگی تولیت این بوده که هر آنچه در اختیار داریم، در طبق اخلاص و در خدمت زائر قرار گیرد.
فیضی، گسترش فرهنگ زیارت، حضور زیارت‌اولی‌ها، دعوت از جاماندگان و تسهیل زیارت، را از اولویت‌های این آستان مقدس ذکر کرد و گفت: امیدواریم این بارگاه نورانی همواره پناهگاه ملت ایران، مسلمانان جهان و حتی بشریت در طول تاریخ باقی بماند.

میزبانی میلیونی حرم رضوی در ایام کرامت
وی در ادامه با اشاره به تلاقی مناسبت‌های ملی و مذهبی در ابتدای سال جاری گفت: از سوم شعبان تا کنون، آستان قدس رضوی افتخار میزبانی میلیونی زائران را داشته است؛ تنها در دو روز اخیر، بیش از یک میلیون تشرف به حرم مطهر ثبت شده است که بی‌سابقه است.
وی با اشاره به خدمات فرهنگی مستمر در حرم مطهر افزود: تمام اهتمام و تاکید تولیت محترم ارتقای سطح خدمت، ارتقای فرهنگ زیارت و تسهیل آن است و فعالیت‌های معرفتی، برنامه‌های قرآنی و خدمت‌رسانی شبانه‌روزی در دستور کار قرار دارد.
فیضی همچنین از طرح موفق مهدالرضا(ع) برای آموزش کودکان پیش‌دبستانی به‌عنوان یکی از دستاوردهای فرهنگی آستان یاد کرد که اکنون در سطح کشور و حتی برخی کشورهای دیگر نیز گسترش یافته است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha