به گزارش گروه فرهنگی قدس، بهمن فرمانآرا به تازگی پیش تولیدفیلم سینمایی «چشمهایش» با اقتباس از رمان بزرگ علوی را در شهرک سینمایی غزالی کلید زده است. این پروژه در حال حاضر در مرحله پیشتولید قرار دارد و در سالگرد هفتادمین چاپ این اثر مجوز فیلمنامه گرفته است.
بهمن فرمانآرا و شادمهر راستین به طور مشترک بهعنوان نویسنده فیلمنامه این اقتباس را گرد هم آورده اند. از جمله چهرههای پشت صحنه میتوان به عبدالله اسکندری (طراح گریم)، عباس گنجوی (تدوینگر)، علی قاضی (مدیر فیلمبرداری)، امیرحسین قدسی (طراح صحنه)، ندا نصر (طراح لباس)، و فرید فصیحی (طراح جلوههای ویژه بصری) اشاره کرد. همچنین حسن صفری در جایگاه مدیر تولید، مانفرد اسماعیلی در سمت دستیار اول کارگردان و برنامهریز از دیگر اعضای کلیدی این پروژه هستند.
فرمانآرا یکی از مهمترین فیلمسازان مؤلف سینمای ایران است و با اینکه در طول دوران فعالیت حرفهای خود فیلمهای کمی ساخته اما اغلب آثارش جزو فیلمهای مهم و اثرگذار سینمای ایران هستند. او پیش از انقلاب سه فیلم «خانه قمر خانم»، «شازده احتجاب» و «سایههای بلند باد» را ساخت که فیلمنامه دو تای آخری براساس رمان و داستانی از هوشنگ گلشیری نوشته شد. «سایههای بلند باد» پیش از انقلاب و پس از آن به یک سرنوشت دچار و توقیف شد و این سرآغازی بود برای توقف فیلمسازی فرمانآرا در داخل ایران.
فرمانآرا پس از انقلاب به کانادا مهاجرت کرد و دور از وطن همچنان به فعالیت سینمایی و سرمایهگذاری و پخش فیلم مشغول بود. او اواخر دهه شصت به تهران بازگشت و در سالهای پایانی دهه هفتاد فیلمسازی را از سر گرفت. او در فاصله پنج سال، سه گانه معروف خود یعنی «بوی کافور عطر یاس»، «خانهای روی آب» و «یه بوس کوچولو» را ساخت که به سه گانه مرگ شهرت پیدا کردند. این سه فیلم جزو آثار مهم او و محبوب منتقدان بود. پس از آن «خاک آشنا» را ساخت که دو سال توقیف بود و سرانجام در تابستان سال ۱۳۸۸ اکران شد. «دلم میخواد» نام دیگر فیلم اوست که پس از پنج سال از زمان ساخت راهی پردههای سینما شد و به گفته خودش فیلمی درباره زندگی است؛ «حکایت دریا» نیز آخرین فیلم به نمایش درآمده این فیلمساز برجسته است.
فیلمهای فرمانآرا واجد ویژگیهای مشخصی است که امضای این کارگردان محسوب میشوند؛ علاقه او به ادبیات معاصر غیرقابل انکار است؛ برخی کاراکترهای اصلی فیلمهای او شخصیتهای فرهنگی و هنری هستند یا دست کم ردپا و نامی از بزرگان ادبیات و فرهنگ در فیلمهای او وجود دارد و بسیاری از شخصیتهای فیلمهایش ما به ازای واقعی دارند. استفاده از المانها و نشانههایی که به کرات در آثار او دیده میشود از ویژگیهای آثار فرمانآراست، از تابلوی نقاشان مشهور گرفته تا کتابهای نویسندگان نامدار ایرانی. از دیگر ویژگیهای فیلمسازی او میتوان به درونمایههای فلسفی و عرفانی اشاره کرد که در کنار ارجاعات صریح سیاسی و مضامین اجتماعی و پرداخت آشکار به آنها، همیشه جای خود را دارند و رنگ و بویی خاص به آثار این فیلمساز صاحب سبک دادهاند.
فرمانآرابه تازگی و در گفتوگویی از هیجان و علاقهاش برای ساخت فیلم جدیدش صحبت کرده و به یکی از لذتهای چند ماه اخیرش اشاره کرده که انتخاب بازیگران مختلف برای نقشهای فیلمش است. او در فیلم تازهاش سراغ یکی از مهمترین آثار نویسندگان ادبیات معاصر ایران رفته است؛ بزرگ علوی. رمان «چشمهایش» که در سال ۱۳۳۱ منتشر شد، داستانی پر رمز و راز از زندگی و مبارزههای یک نقاش انقلابی و روایت عاشقانهای در دل یک فضای سیاسی-اجتماعی را به تصویر میکشد. حالا این فیلمساز ۸۳ ساله قرار است تصویری تازه از یک رمان را خلق کند.
نظر شما