رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در آیین افتتاحیه چهارمین کنگره بین‌المللی حضرت رضا (ع) به تبیین شاخصه‌های تربیتی سیره رضوی پرداخت و بر ضرورت تحقق آن در جامعه اسلامی تاکید کرد.

ضرورت بهره مندی جامعه از الگوی تربیتی سیره رضوی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دکترعبدالحمید طالبی، در آیین افتتاحیه چهارمین کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) که با موضوع «امام رضا (ع) و علوم تربیتی و خانواده دینی» صبح امروز چهارشنبه هفتم خردادماه همزمان با سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و با حضور پژوهشگران، اندیشمندان و نخبگانی از کشورهای مختلف در سالن همایش‌های شهید فخری زاده واحد برادران دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد، ضمن تمجید از تلاش‌های دانشگاه، به‌واسطه برگزاری کنگره بین‌المللی امام رضا (ع) و علوم روز گفت: امیدواریم فعالیت‌های علمی پژوهشی در این کنگره بتواند زمینه و بستری برای ارائه در کنگره جهانی حضرت رضا (ع) باشد.

حکمرانی تعلیم و تربیت، یکی از رسالت های پیامبران

وی با اشاره به مسئله مهم «حکمرانی تعلیم و تربیت»، آن را در طول تاریخ رسالت پیامبران دانست و به استناد به آیه ١٦٤ سوره مبارکه آل عمران «لَقَدْ مَنَّ اللهُ عَلَی الْمُوْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولا مِنْ اَنْفُسِهِمْ یَتْلُواعَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ» به اصول تربیتی در رسالت پیامبران اشاره کرد.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تربیت فرزند را امری پیچیده دانست که اگر به شکل صحیح و در زمان مناسب آن انجام نشود، آسیب‌های فراوانی را به‌دنبال خواهد داشت و ابراز کرد: تحقق درست تربیت فرزند، منجر به سلامت بهداشت و روان کودک خواهد شد؛ در تعلیم و تربیت یک طرف مربی و در طرف دیگر متربی است.
دکتر طالبی با بیان این‌که خداوند متعال انسان را از خاک خلق نمود و مانند دیگر جانداران حب خویش و غریزه‌ها را در وی به ودیعت نهاد تا در زمین خاکی توان ماندگاری و تکثیر نسل را داشته باشد، اظهار کرد: از سوی دیگر روحی در او نهاد تا از این زمین خاکی روزی پرکشد و بنابراین در خلقت انسان توجه به همه ابعاد و ساحت‌ها مدنظر است.

تاکید معصومین(ع) به تربیت تدریجی

وی با اشاره به ١٠ شاخصه در تربیت از منظر احادیث معصومین (ع)، اولین مورد را تربیت تدریجی دانست و گفت: از مهمترین دستورات معصومین (ع)، تدریجی بودن امر تربیت است؛ همه ما در تربیت فرزندان و دانشجویان باید تدریجی بودن را رعایت و ظرفیت‌سنجی کنیم؛ همانگونه که ائمه معصومین (ع) ظرفیت دانشی مخاطب را ملاک می‌دانستند.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، بر اهمیت تربیت تدریجی و سنجیده با درنظرگرفتن ظرفیت مخاطبان تاکید و ابراز کرد: باید با نسل نوجوان و جوان متناسب با ظرفیت آنان سخن گفت و سعه‌صدر داشت.
دکتر طالبی همچنین با اشاره به اهمیت ارائه الگوی مناسب به‌عنوان یکی از اصول مهم تربیتی اسلام، عنوان کرد: ارائه محسوس و نامحسوس الگو، از سخنرانی جاذبه بیشتری دارد و باید تلاش شود صاحبان اخلاق و رفتار اسلامی را الگوی نسل جوان قرار داد و آنان را به قناعت و استفاده از لذت‌های حلال و سبک زندگی سالم دعوت کرد.

شاخصه تربیت از منظر معصومین (ع)

وی پرهیز از نصحیت بیش‌ازحد، رعایت احترام و پرهیز از تحقیر را ازجمله دیگر شاخصه‌های تربیت از منظر احادیث معصومین (ع) برشمرد و با بیان این‌که باید تلاش شود شخصیت فرزندان در بنیان خانواده و یا دانشجویان در نهاد دانشگاه مورد عزت و احترام قرار گیرند و احترام مورد تاکید در سیره رضوی پیاده شود، گفت: باید به دانشجو شخصیت داد و برای او احترام و عزت قائل شد تا شخصیت و منش او شکل بگیرد.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ضمن توصیه به مربیان بر استفاده از واژه‌های شایسته در برخورد با مخاطب و لطافت لحن، تصریح کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند زبانت را با نرمی گفتار بگشا و بنابراین تاثیر بیان لطیف همراه باادب بیشتر از آن است که با بیان غیر لطیف برخورد شود.
دکتر طالبی در تبیین الگوی مفهوم تربیتی، بر لزوم پایبندی به وقار و متانت در راستای جذب حداکثری تاکید کرد و ضمن اشاره به اهمیت «قول لین»، پنج اصل اساسی در این الگو را خدامحوری، ارتقای روحیه و انگیزه، توجه به سلامت جسم و روح، اخلاق‌مداری مبتنی بر دعوت مردم به دانش، اخلاق نیکو و تعامل موثر با جامعه دانست.
این استاد دانشگاه همچنین به روش و سلوک تربیتی حضرت رضا (ع) اشاره کرد که شامل شناخت زندگی سعادتمندانه و هدفمند، مبتنی بر درک اهمیت سلامت جسم و روان و نهادینه‌سازی فضائل اخلاقی است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha