دکتر فاطمه بتول سایوز، در فصل هشتم برنامه تلویزیونی «توحیدخانه» که با محوریت چهارمین کنگره بینالمللی «امام رضا (ع) و علوم روز» تولید شده، درباره تاثیر آموزههای امام رضا(ع) در فرهنگ علویان ترکیه، توضیحاتی ارائه کرد.
علویان ترکیه و ذکر نام اهل بیت(ع)
دکتر سایوز با اشاره به انتخاب عنوان مقالۀ ارسالی خود به کنگره جهانی «امام رضا(ع) و علوم روز»، با محوریت آموزههای امام رضا (ع) در فرهنگ علویان ترکیه، گفت: یکی از موضوعاتی که در دورۀ تحصیلات تکمیلی، به صورت تخصصی و حتی میدانی روی آن کار کردم، علویان ترکیه بود.
علویان ترکیه در حوزۀ باورهای دینی، بهویژه در مسئلۀ امامت با شیعیان اشتراکات زیادی دارند و همین اشتراکات انگیزهای شد تا دربارۀ عقاید این دسته از مسلمانان، تحقیق کنم.
وی ادامه داد:در جریان تحقیقات میدانی، به روستاهای علوینشین سفر کردم و با بزرگان و رهبران مذهبی آنان، به گفتوگو پرداختم.
این تجربیات، زمینهساز آشنایی عمیقتر با متون و منابع دینی بهویژه آموزههای اهل بیت(ع)، از جمله امام رضا (ع) شد.
در باورهای علویان، نام دوازده امام ذکر شده و حتی بخش مهمی از آیینهای آنان، به نام امام رضا (ع) اختصاص دارد.
بازتاب آموزههای امام رضا (ع) در سبک زندگی علویان
سایوز در پاسخ به سؤال کارشناس برنامه پیرامون مهمترین ابعاد تأثیرپذیری علویان ترکیه از آموزههای امام رضا (ع)، خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت میدانی تحقیق، در اخلاق و آداب و رسوم علویان، بسیاری از مفاهیم موجود در کلام و سیره حضرت رضا (ع)، مانند مهربانی و رأفت، قابل مشاهده است.
از فلسفه تا عرفان
وی در توضیح انگیزۀ خود برای انتخاب رشتۀ ادیان و عرفان تأکید کرد: با توجّه به اینکه در مقطع کارشناسی در رشته فلسفه و کلام اسلامی تحصیل کردم، به تدریج با معارف اهل بیت (ع) آشنا شدم و به این باور رسیدم که برای رسیدن به بلوغ فکری و تعقلی، فراگیری فلسفه و منطق، امری ضروری است، اما پس از چهار سال تحصیل در این حوزه، دریافتم که انسان تنها موجودی عقلمدار نیست، بلکه از بُعد روحی و معنوی نیز برخوردار است، در نتیجه، احساس کردم، برای دستیابی به تعادل میان عقل و روح، باید رشتۀ عرفان را، دنبال کنم.
رواج معنویتهای نوظهور در ترکیه
دکتر سایوز، در خصوص وضعیت معنویت در کشور ترکیه، یادآور شد: معنویتهای نوظهور نظیر معنویتهای سکولار، رواندرمانیهای مدرن، یوگا و مانند آن، در حال حاضر در ترکیه، رواج زیادی دارد. این نوع معنویتها، گرچه ممکن است به صورت سطحی پاسخگوی نیاز روانی انسان باشد، اما در واقع، نوعی معنویت مصنوعی است که نمیتواند روح انسان را التیام ببخشد، بلکه گاه موجب بیماری بیشتر آن، میشود.
راهکار مقابله با بحران معنویت در جهان
دکتر سایوز درادامه، برای پاسخ به عطش معنوی بشر راهکارهایی ارائه داد و تاکید کرد: باید با توجه به آموزههای اهل بیت(ع) از جمله آموزههای رضوی، اسلام حقیقی را به جهان نشان دهیم و تصویری را که از اسلام در ذهن بسیاری از مردم شکل گرفته، اصلاح کنیم.
این پژوهشگر علوم اسلامی اهل ترکیه، با اشاره به گروههایی چون وهابیت که چهرۀ اسلام را مخدوش کردهاند، تصریح کرد: اگر بتوانیم اسلام را به عنوان کاملترین دین به جهانیان معرفی کنیم که به همۀ ابعاد زندگی انسان، اعم از جسمی، روحی و روانی پرداخته و حتی به علوم مدرن مانند پزشکی و نجوم نیز توجه کرده، نگاه مردم دنیا نسبت به اسلام، تغییر خواهد کرد.
دکتر سایوز، در پایان، خاطر نشان کرد: اسلام حامل معنویتی اصیل است که انسان را به فطرت حقیقیاش بازمیگرداند و او را به سوی کمال، هدایت میکند.
نظر شما