دیدن ویدئوی پاره کردن کتاب های درسی توسط دانش آموزان در فضای مجازی هشداری برای مدیران نظام آموزشی است که نشان می دهد دانش آموزان خسته از کتاب های حفظی و تکراری هستند که در آن نه از آموزش مهارت ها خبری هست و نه از سبک زندگی.

آتش به جان کتاب ها / دانش آموزان از کتاب‌های تکراری خسته شده اند
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

معاون اسبق مرکز بین الملل آموزش و پرورش با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: امروز از شمیرانات گرفته تا انتهای استان سیستان و بلوچستان و حتی مدارس ما در خارج از کشور کتاب های یکسان تدریس می شود.

ناصر کوهستانی می افزاید: این مدل تدریس به هیچ وجه منطقی نیست چراکه ۳۲ استان با این پراکندگی و تنوع فرهنگ باید دارای تنوع آموزشی اقلیمی بومی باشد نه اینکه در همه جا کتاب های یک دست تدریس شود.

مشکل بزرگ نظام آموزشی

در سند تحول بنیادین چهارچوب مشخص شده که تدریس در چه حوزه هایی باشد و در تمام ۶ ساعت حضور در مدرسه، دانش آموز از اول ابتدایی تا پایان سال دوازدهم تمامی آن حوزه ها را باید یاد بگیرد.

مشکل بزرگ نظام آموزشی ما این است که یادگیری برای مهارت نیست و دانش آموزان یاد نمی گیرند چگونه زندگی کنند و مهارت ورزی داشته باشند بلکه تنها یاد می گیرند یک مشت محفوظات را به پایان برسانند تا دیپلم بگیرند و پس از آن عده ای وارد بازار کار شوند و یا دانشگاه بروند.

این کارشناس آموزشی معتقد است: سازمان پژوهش باید اعلام کند تمرکز زدایی در تألیف کتاب های درسی کنار گذاشته شود و مطالعه تطبیقی با دیگر کشورها صورت گیرد چراکه اکنون ما در دهکده جهانی زندگی می کنیم و نمی توانیم خود را از دنیا جدا بدانیم.

در حقیقت اولین مأموریت سازمان پژوهش ایجاد تنوع در کتاب های درسی با دعوت از چندین مجموعه دولتی و خصوصی است تا تمرکز از بخش دولتی برداشته شود چراکه ۵۰درصد افرادی که کتاب های درسی را می نویسند استادان دانشگاه هستند که سر کلاس و کف مدرسه نیستند.

هرچند ایرادی بر تألیف کتاب ها توسط استادان برجسته دانشگاه نیست اما این نویسندگان چند ساعت تجربه کلاس رفتن و آشنا بودن با نیاز دانش آموزان را دارند؟

نگاه تئوریک به تألیف کتاب درسی

به عبارتی مؤلفان کتاب های درسی با یک نگاه دانشگاهی و تئوریک کتاب می نویسند. آن هم کتابی که اصلا فراخور نیازهای جوان و نوجوان امروز ما نیست.

از طرفی در نظام آموزشی جدید محتوای درسی خوبی در مطالعات اجتماعی از جمله سواد رسانه، سواد مالی، تفکر و سبک زندگی، کارآفرینی، محیط زیست و بهداشت گنجانده شده اما آیا ما متخصصانی برای تدریس این موضوعات داریم یا اصلا مدارس ما این درس ها را ارائه می کند؟

به فرض که این دروس در مدارس ارائه شود، چند معلم سواد رسانه یا کارآفرینی در کشور داریم که این درس ها را به صورت تخصصی تدریس کند؟

کوهستانی تصریح می کند: ما بخشنامه هایی داریم مبنی بر این که مثلا معلم ریاضی نباید تفکر و سبک زندگی درس بدهد و این دروس باید به متخصصان همان حوزه سپرده شود اما متأسفانه این بخشنامه ها اجرایی نمی شود و تنها در کشوی مدیر مدرسه باقی می ماند.

کوهستانی در پاسخ به این پرسش که هدف از کتاب های درسی چیست می گوید: متأسفانه نقطه هدف ما دقیقاً کنکور است. حدود یک میلیون و دویست دانش آموز کنکوری ما به قدری در طول ۱۲سال تحصیل، خسته از کتاب های درسی شده اند که بی صبرانه منتظر می مانند تا پس از آزمون کنکور کتاب ها را پاره کنند یا آتش بزنند؛ چراکه یادگیری آن ها بر اساس مهارت نیست و یادگیری تنها برای یادگیری است و نتیجه آن، اتفاقات عجیب و غریبی است که در برخی کلیپ ها در فضای مجازی نظاره گر آن هستیم.

آیا تمرکز بر کتاب های درسی منطقی است؟

در هیچ کجای دنیا تمرکز بر کتاب های درسی منطقی نیست. در کشور ژاپن بنگاه های بزرگ تألیف کتاب درسی وجود دارد که سفارش کتاب می گیرند و گاهی حتی از این حد نیز عبور کرده و اختیار را به شورای مدرسه داده اند تا تصمیم بگیرد چه چیزی را آموزش دهد.

یکی دیگر از مهم ترین نکات قابل توجه موضوع تربیت نیروی انسانی و آزمون استخدام معلمان است؛ از آبان و آذر صحبت از آزمون استخدامی معلمان می شود اما هنوز خبری از آزمون نیست. این آزمون باید در ۶ ماه پیش از شروع مدارس برگزار و نتیجه آن اعلام شود تا فرصتی برای گذراندن دوره های ضمن خدمت، مهارت آموزی و توانمندسازی معلمان وجود داشته باشد نه اینکه بلافاصله پس از آزمون، نیروی انسانی را سر کلاس بفرستند.

بنابراین باید یک چرخش بنیادین در نظام آموزشی صورت گیرد و یادگیری را به سوی مهارت محوری ببریم تا دانش آموز هنگامی که فارغ از تحصیل شد مانند بسیاری از کشورهای دنیا یک یا دو مهارت را آموزش دیده باشد و آچار به دست وارد اجتماع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کسرا ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۴
    40 5
    ببینید چه آموزش پرورش افتضاحی ساختن که کتاب زبان مادری رو آتیش میزنن ننگ بر شما
  • زهرا ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۵
    30 3
    بله دقیقا بچه ها به دلیل قلمبه بودن مطالب درسی واقعا دیگه خسته شدن کاش آموزش و پرورش کمی کتابارو آسون تالیف کنه
  • ناشناس ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۶
    12 15
    به دلیل شغل پدرم در چند شهر و استان و نزدیک به ۱۲ مدرسه مختلف بخاطر اجاره نشینی درس خواندم. هرگز ندیدم کسی فارسی ، ریاضی ، فیزیک ، شیمی رو اتیش بزنه چون اکثرا برای سال بعد میزاتش که بخونن و به قولی درصد اور بود یا نیاز بود برگردی سال قبل رو بخونی .
  • روانشناس ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۷
    12 24
    هرچقدر اموزش و پرورش مقصر باشه ، صد برابرش خانواده مقصره، بچه باید فرهنگ کتاب و کنابخوانی رو از خانواده یاد بگیره باید بلد باشه به کتاب احترام بزاره متاسفانه همش شده گوشی.همیشه دیگران رو مقصر ندونیم، شاید همه برن تو چاه ایا به بچتون یاد دادید که نره تو چاه ؟؟؟ این یه مثال ساده هست.
    • ناشناس ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۸
      24 0
      همش گوشی؟ اسم خودتو گذاشتی روانشناس! باید بفهمی که این خانواده اس که بچه بیچاره رو زیر فشار درس قرار میده بچه رو بزور وادار خوندن درس میکنن بچه هم برای اینکه از فشارش در امون باشه پناه میبره به گوشی
    • ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۹
      26 1
      به فرهنگ کتاب خوانی ربط نداره. به حجم زیاد دروس و خسته کننده بودن اون ربط داره . مدارس فنلاند و دیگر کشورها رو دیدید؟
    • ؟! ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۹
      13 0
      چه تفکر احمقانه ای! اگر اینطور بود دانش آموزان مدارس دیگر کشور ها هم باید اینطور رفتار می‌کردند!
  • ... ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۸
    20 2
    واقعا توقع بیشتری نمیشه از آموزش و پرورش داشت
  • ابراهیم ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۸
    8 6
    قرار نیست که هر کتاب را چند سال بخوانند تا تکراری شود ، هرسال تنوع دارد. در همه جای جهان ، دانش آموزان از درس فراری هستند.
  • ؟! ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۹
    6 1
    وقتی مدرسه تفکر غیر خلاقانه یاد دهد این مشکلات جدی هم پیش می آید
  • ماندانا محمدسلطانی ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۹
    1 6
    سلام.دانش آموزی که به هردلیل کتاب راازبین می بردبه همه ی ارزشهای فرهنگی وملی واعتقادی وبه همه ی افرادی که در تدوین و نشرکتاب زحمت کشیده اند،خواسته یاناخواسته توهین کرده است حتی به والدین خودهم که هزینه ی این کتابهاراپرداخته اند.این کاریک فاجعه ی فرهنگی وتربیتی است.درپایان سال درازای اعلام نتیجه وکارنامه،کتابهاازدانش اموزان گرفته شده ومبلغ کتاب به انهاپرداخت شود.ازسال آینده هم به جای کتاب،cdآموزشی وجزوه به انهاداده شودوکتابهادرمدارس نگه داشته شوند.دانش اموزبایدفرهنگ بخشش کتاب به دوستان نیازمندخودرایادبگیردنه اینکه ان راازبین ببرد.
  • رهگذر ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۲۰
    3 0
    من کلاس. نهم ام حتی رهبر عزیزمون هم گفته:(کتاب ها دیگر هیچ جذابیتی برای دانش‌آموزان ندارد) یعنی اینکه سریع باید کتاب های حدید جایگزین بشن و هرکسی بخاد مانع حرف رهبر باشه باید با جدیت تمام مجازات بشن.