به گزارش قدس خراسان به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری در همایش «نهضت توسعه فضاهای آموزش و پرورش خراسان رضوی» افزود: رئیس جمهور محترم بارها اعلام کردهاند که اولویت یک کشور، آموزشوپرورش است و طبعاً باید همه امکانات ملی و استانی برای تحقق این اولویت مهم بسیج شود. برنامهریزی دقیق، ورود همه مدیران و همافزایی مردمی رکن اصلی پیشرفت در این حوزه است.
وی با اشاره به الگوی هیئتامنایی مدرسهسازی با مشارکت جمعی، افزود: تشکیل ۷۲۵ هیئتامنای مدرسهساز در استان، به منزله مشارکت واقعی و نقشآفرینی مردم در توسعه فضاهای آموزشی است. باید بپذیریم که هر هیئتامنا پروژه مدرسه را برای محل زندگی خود میسازد و مهمترین مسئولیت ما، خلق فضای مشارکت و استفاده از همه ظرفیتهای دولتی و مردمی در استان است.
مظفری تاکید کرد: حتی اگر یک نفر از خیرین تنها یک مدرسه یا چند کلاس بسازند، همین هنر جذب و هدایت ظرفیت مردمی بخش عمدهای از موفقیت طرح است.
استاندار خراسان رضوی گفت: دولت در حال حاضر توانسته است حدود ۵۰ درصد اعتبارات مورد نیاز را تأمین کند و باقی منابع باید با خلاقیت و جلب مشارکت خیران، نهادها، و حتی عموم مردم تأمین شود. تجربه موفق ساخت مدرسه میدان چمنی مشهد در کمتر از ۲۴ ساعت نشان داد که با باور و همدلی، هیچ قلهای دستنیافتنی نیست.
وی ادامه داد: کار مدرسهسازی با ساختار مشارکتی پیچیدگیهای خاص خود را دارد و نیازمند خلاقیت، همفکری و مدیریت نوآورانه است. هر پروژه مشارکتی باید طوری مدیریت شود که همه احساس مسئولیت و تعلق خاطر کنند؛ گویی برای خانه خود مدرسه میسازند.
مظفری با اشاره به برنامهریزیهای صورت گرفته برای اجرای نهضت توسعه عدالت فضاهای آموزشی، گفت: از این پس باید وارد مرحله رصد و پایش شویم و با سرعت، به سمت ساخت ۷۲۵ مدرسه هیئت امنایی که هدفگذاری شده، حرکت کنیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه فلسفه وجودی این طرح، مبتنی بر مشارکت مردمی است، گفت: هیئت امنا باید محور این نهضت قرار گیرند و به سراغ جلب مشارکتهای مردمی بروند.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: اکنون فضای همراه و مساعدی برای ساخت فضاهای آموزشی در استان بهوجود آمده است. مدیران و فرمانداران باید نقش محوری خود را در شهرستانهای تحت مدیریت ایفا کنند و در کنار مجموعه آموزش و پرورش باشند. این فرصت، توفیقی برای ماست و باید با سرعت از مرحله ساخت عبور کنیم و پس از آن، تمرکز را بر ارتقاء کیفیت آموزشی قرار دهیم.
مظفری همچنین گفت: پس از ساخت فضاهای آموزشی، باید به سراغ مقوله کیفیت آموزشی برویم. البته بهدلیل ساختار متمرکز کشور، سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای کلان در تهران انجام میشود، اما ما ۸ درصد جمعیت کشور را در استان داریم و باید نقش ملی خود را ایفا کنیم. میتوانیم باری از دوش کشور برداریم.
وی تصریح کرد: باید تحلیل واقعی از شرایط فعلی خود داشته باشیم. در زمینه تربیت نسل، با آرمانهای خود فاصله زیادی داریم. باید ببینیم چقدر توانستهایم به اهداف مدنظر نظام آموزشی دست یابیم. ضرورت دارد که بر بحثهای کیفی آموزش و پرورش تمرکز کنیم، چرا که در این حوزه همچنان فاصله بسیاری با اهداف داریم. وقتی مسئولیت را پذیرفتهایم، باید با تمام توان و وجود کار کنیم.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: آموزش و پرورش نیاز جدی جامعه برای رسیدن به توسعه پایدار است. توسعه پایدار نیازمند افرادی است که بهدرستی پرورش یافته باشند. از اینرو باید مطالعات تطبیقی با تجربیات کشورهای دیگر انجام شود. میتوان در این راستا نهضتی برای مطالعات تطبیقی و پژوهشهای کاربردی راهاندازی کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان: ۴۷۰۰ کلاس آموزشی مورد نیاز استان است
در بخش دیگری از این همایش، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: این جلسه آموزشی-تبیینی که امروز برگزار شده، نخستین جلسه از مجموعه پنجگانهای است که در سطح استان برنامهریزی شده است. چهار جلسه دیگر در شهرستانهای سبزوار، نیشابور، تربتحیدریه، تربتجام و کاشمر برگزار خواهد شد.
مصطفی اسدی با اشاره به وضعیت پروژههای عمرانی آموزش و پرورش در استان ادامه داد: در سطح استان خراسان رضوی تاکنون ۷۲۵ پروژه شناسایی شده است و در این جلسه، ۱۷ شهرستان از سه قطب شهید هاشمینژاد، شهید کاوه و شهید کلاهدوز حضور دارند. ما در این سه قطب، ۳۴ مدرسه کانکسی و ۳۴ مدرسه سنگی داریم که امیدواریم این ۷۰ مدرسه تا پایان امسال به سرانجام برسند و عملیات مدرسهسازی در آنها انجام شود.
وی افزود: مدارس با تراکم بالای ۳۵ نفر نیز شامل ۳۱۲ کلاس میشود که این عدد به ۷۰ پروژه قبلی افزوده میشود. همچنین، کلاسهایی با سرانه فضای آموزشی کمتر از سه متر نیز در سطح استان ۱۶۶۸ کلاس را شامل میشود که لازم است این عدد به میانگین استانی ارتقا یابد و میانگین استانی نیز به سطح میانگین کشوری برسد.
مدیر کل آموزش و پروش خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر، میانگین سرانه فضای آموزشی در استان ۴.۵ متر مربع و میانگین کشوری ۵.۵ متر مربع است، بنابراین باید تلاش کنیم این فاصله جبران شود.
اسدی در ادامه اظهار کرد: مدارس بحرانی که نیازمند تخریب و بازسازی هستند، ۱۲۳ مدرسهاند که در مجموع شامل ۸۰۳ کلاس میشوند. افزون بر آن، پروژههای نیمهتمام نیز شامل ۱۶۹۵ کلاس است و در مجموع، به حدود ۴۷۰۰ کلاس آموزشی نیاز داریم. با کمک و تلاش همکاران، امیدواریم بتوانیم به این عدد مورد نیاز برسیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: نهضت توسعه عدالت آموزشی که در سطح استان و کشور آغاز شده، بتواند در سایر ابعاد نیز به حل مسائل آموزش و پرورش کمک کند و امیدواریم ابعاد دیگر این حوزه نیز در قالب همین نهضت به پیش برود.
شایان ذکر است، در پایان این مراسم، با حضور استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولین استانی و کشوری، از بوم مشارکت مردمی جهاد مدرسهسازی بهصورت رسمی رونمایی شد.
نظر شما