حجتالاسلام نخاولی، در این قسمت از برنامه «توحیدخانه»، پیرامون اشارات قرآن کریم دربارۀ ایرانیان و نقش آنها در جهانی شدن اسلام، به ایراد سخن پرداخت.
خطر بزرگ یهود برای بشریت
حجتالاسلام نخاولی ابتدا، با بیان اینکه قرآن، کتاب هدایت است و کتاب اقوام و امور جزئی نیست گفت: اگر قرآن از قوم یهود، آن هم، با تمرکز، تأکید و اصرار یاد کرده، نشان میدهد که این قوم، اولاً ویژگیهای خاصی دارند، دوم اینکه همواره توطئههایی پنهانی انجام میدهند و سوم اینکه در آینده، خطر بزرگی برای بشریت، ارزشهای انسانی و اسلام خواهند بود.
نقش یهود و ایرانیان در آخرالزمان
نخاولی با اشاره به اینکه وقتی پیامبر (ص) دین اسلام را آورد، خداوند وعدۀ ماندگاری و جهانی شدن آن را داد، اظهار داشت: هدف بعثت، که همان غلبۀ اسلام در کل زمین بود، در زمان پیامبر(ص) اتفاق نیفتاد. یازده راهنمای پاک بعد از پیامبر (ص) آمدند، تا بشر به بالاترین مرتبۀ کمال خود برسد، اما بشر ظرفیت آنرا نداشت و محروم شد و به غیبت کبری رسید که این معنای دوم آخرالزمان است؛ روایاتی هم که دربارۀ مشکلات آخرالزمان آمده، مربوط به همین زمان است که ما الان در آن قرار داریم.
وی افزود: معنای سوم آخرالزمان، مربوط به حقایق متصل به زمان ظهور و پس از ظهور است که آیۀ «لیظهره علی الدین کله» این دوره را شامل میشود که در آن یهود نقشی جدی بازی میکند و البته نقش ایرانیان نیز در این زمان دارای اهمیت است.
اخبار غیبی قرآن دربارۀ ایرانیان
این کارشناس قرآنی، با تأکید بر اینکه که قرآن از اقوام یاد نمیکند اما حدود ۱۱ مورد به ایرانیان اشاره کرده است، افزود: خداوند ایرانیان را مدح کرده است و جالب است که این آیات، زمانی نازل شده که ایرانیان هنوز مسلمان نشده بودند.
وی تاکید کرد: این آیات، جزو آیات اعجازی قرآن است و چند خبر غیبی میدهد؛ خبر غیبی اول این است که ایرانیان مسلمان و دوم اینکه مسلمان مورد رضایت خدا؛ یعنی شیعه میشوند.
این استاد حوزه و دانشگاه، براساس آیۀ «الیوم اکملت لکم دینکم و اتمم علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً»، مسلمان مورد رضایت خدا را پرچمدار قرآن و اهل بیت(ع) عنوان کرد و اظهار داشت: سومین خبر غیبی قرآن دربارۀ ایرانیها، نقش آنها در آخرالزمان است. آیۀ ۲ سورۀ مبارکه «جمعه»، دربارۀ بعثت میفرماید:ُ «هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین» سپس در آیۀ ۳ به کسانی اشاره میکند که در آینده مسلمان میشوند: «وآخرین منهم لما یلحقوا بهم و هو العزیز الحکیم».
وی تاکید کرد: قرآن در این آیات، از ایمان آوردن افرادی یاد میکند که در تحقق هدف بعثت، یعنی «لیظهره علی الدین کله» و جهانی شدن اسلام، دخیل هستند.
نقش ایرانیان در جهانی شدن اسلام
حجتالاسلام نخاولی، دو صفت «عزیز» و «حکیم» را پایان این آیه، به عنوان سند معنای آیه ذکر کرد و افزود: منظور از «عزیز»، غلبۀ دین خدا و مراد از «حکیم»، رسیدن دین به هدفش یعنی جهانی شدن اسلام است؛ بنابراین آیه مذکور میخواهد بگوید: این دیگرانی که بعداً خواهد آمد در غلبۀ دین خدا و حکمت و هدف دین که حاکمیت بر همۀ انسانهاست، نقش دارند و طبق بیان پیامبر (ص) این افراد همان قوم سلمان فارسی هستند.
این کارشناس دینی در ادامه با اشاره به آیات پایانی سورۀ «محمد» و آیۀ قبل از «آیۀ ولایت»، خاطرنشان کرد: مرجع ضمیر در «ولیّکم» به آیۀ قبل از ولایت بازمیگردد که مردمانی را توصیف میکند با این صفات که خدا عاشق آنها و آنها عاشق خدا هستند و ... این افراد دین خدا را یاری میکنند و لیاقت ولایت ولی خدا را دارند. پیامبر (ص) نیز آنها را قوم سلمان عنوان کردهاند.
یادآور میشود: ویژه برنامۀ تلویزیونی «توحیدخانه» در ۷ قسمت تهیه شده و ساعت ۱۱ هر روز، از شبکۀ یک سیما به روی آنتن میرود.
نظر شما