این نشست به همت کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث آستان قدس رضوی و با حضور دکتر حسین بلخاری قهی، استاد دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) و جمعی از مدیران و کارشناسان سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد این آستان مقدس و علاقهمندان، امروز شنبه، هفتم تیرماه، در تالار اندیشگاه رضوی کتابخانه مرکزی حرم مطهر حضرت رضا (ع)، برگزار شد.
حسین بلخاری قهی، دراین نشست، گفت: در جامعه ما، شناخت درستی نسبت به کلمه حکمت وجود ندارد، درحالیکه حکمت، یکی از مهارتهای قرآنی است و فردی که به این مهارت مجهز شود، سخنش صددرصد درست است و عملش نیز تراز، واقع خواهد شد.
این استاد دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، با اشاره به وجود تعاریف متعدد و زیبا درباره مسئله حکمت، در معرفی برخی از این تعاریف، بیان کرد: حکمت، بالاترین علم برای شناخت بالاترین معلوم است. دراینبین، خداوند، بالاترین معلوم در عالم است. بهاینترتیب، حکمت، علم خداشناسی، تعریف میشود.
سخنران نشست، افزود: همچنین حکمت، هر سخن درستی است که به فعل درستی منتهی شود. یعنی، حکمت نظری باید به حکمت عملی، ختم شود.
تکرار واژه حکمت در قرآن
بلخاری قهی در ادامه در تبیین واژه حکمت در قرآن، گفت: بررسی دقیق سورههای قرآن کریم نشان میدهد که واژه حکمت، ۲۰ بار در قرآن، تکرار شده است. بیتردید، این عدد معنای خاصی نیز دارد؛ چنانکه حکمت، دانش برتر و عدد ۲۰ نیز، جایگاه ممتازی دارد.
وی افزود: چگونگی قرارگرفتن واژه حکمت در بین سورهها و آیات قرآنی نیز جالبتوجه و اعجازآمیز است. به طور نمونه این واژه، در ۱۹ آیه (یک آیه دو بار) ذکر شده است و این عدد ۱۹ نیز از جمله اعداد اسرارآمیز قرآنی، است.
این استاد دانشگاه، همچنین بیان کرد: واژه حکمت، در ۱۲ سوره قرار دارد که در سورههای بقره، آل عمران و نساء، به ترتیب پنج، سه و دو آیه دارای این واژه است. ۹ سوره دیگر نیز، هر کدام، دارای یک آیه است.
وی، ادامه داد: اولین آیه قرآنی که واژه حکمت در آن آمده است، آیه ۱۲۹ سوره بقره است که روایت گر دعا است. دومین آیه نیز، آیه ۱۵۱ سوره بقره است که بیان گر اجابت دعاست. در مجموع، این دو آیه قرآنی بر تلاوت، علوم مختلف قرآنی و حکمت، تأکید دارد.
تبیین خطبه امام حسین (ع)
بلخاری قهی با برشمردن حکمت فردی، منزلی و مدنی، تصریح کرد: تا زمانی که افراد جامعه، حکمت قرآن را ندانند، حکمت حرکت و قیام اباعبدالله الحسین (ع) را بهطور کامل، درک نمیکنند.
وی با خوانش اشعاری نیز به تبیین ارتباط معنایی میان اقدام حضرت ابراهیم(ع) در قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع) و قیام امام حسین(ع) پرداخت و گفت: امام حسین (ع) علاوه بر جان خودش، جان فرزندانش را نیز، در راه حق نثار کرد.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه خطبه امام حسین(ع) نیز حکیمانهترین و پرنفوذترین خطبه تاریخ به شمار میآید که موجب مأیوس شدن دشمنان شد، این خطبه را قرائت و معنای آن را، تبیین کرد.
خوانش ۱۴ جمله حمد و ثنای الهی حضرت زهرا (س) که در آغاز خطبه مشهور فدک(خطبه فاطمی) آمده است و پاسخ به پرسشهای تنی چند از حاضران با محوریت اهداف قیام امام حسین(ع) و وقایع تاریخی کوفه و کربلا، از دیگر بخشهای این نشست بود.
نظر شما