«گردشگری تعالی بخش» یا گردشگری معنویت الزاما مقصدش راهیان نور یا یک مرکز معنوی نیست، بلکه میتواند یک تور تاریخی، تجاری، صله رحم یا حتی گردشگری از کاخ یک ظالم با عبرتآموزی باشد.
اگرچه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد قرار گرفتن سفرهای زیارتی و سیاحتی در سبد خانوارها هستیم ولی جاذبههای گردشگری معنوی و هدایت گردشگری با رویکرد تعالیبخش به ایران سرازیر نشده است.
ایران هراسی
در کشور ما با وجود اینکه همزیستی ادیان و مذاهب مختلف به بهترین وجه ممکن در جریان است اما این همزیستی ادیانی در جهان شناخته شده نیست لذا مهمترین وظیفه ما اصلاح تصویر ذهنی مردم جهان از ایران است زیرا اگر این جنبه به جهان شناسانده شود، به یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری دنیا تبدیل می شویم.
به طور مثال «تورادیان هند» یکی از تورهای پر طرفدار در زمره گردشگری معنویت و یا تعالی بخش است که بر پایه بازدید از اماکن مقدس ادیان مختلف در کشور ۷۲ مذهب سال هاست به مرحله اجرا در می آید.
درکشور هند تبلیغ ادیان صورت نمی پذیرد ولی در عین حال به صورت غیر مستقیم شاهد تبلیغات مذهبی هستیم به این گونه که بازدید از معبد هندوها در بخش پایانی تور قرار می گیرد زیرا از همه جا تمیزتر و با برخورد بهتری انجام می شود تا ناخودگاه به بازدیدکنندگان القا شود که «هندوئیسم» از سایر ادیان بهتر است.
توجه به گردشگری معنویت یا تعالی بخش در زمانی که دشمن با تصویرسازی وارونه سعی دارد تا ایرانهراسی و شیعههراسی را به جهانیان القا کند نسخه قابل قبولی برای خنثی سازی توطئه دشمنان است.
جاذبه محرم
دراین بین محرم و واقعه عاشورا به قدری جاذبه دارد که اگر به خوبی معرفی شود میتواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند. این رویداد با اینکه در بسیاری از کشورها اجرا میشود اما خاستگاه و اصالت مذهبی آن و گستردگی که در ایران دارد میتواند کشوررا به قطب «گردشگری تعالیبخش» تبدیل کند.
یکی از انواع گردشگری که در دنیا به آن پرداخته میشود «گردشگری معنویت» است که ما کمتر به آن پرداختیم اگر چه در حوزه گردشگری زیارت به عنوان یکی از بخشهای گردشگری معنویت یا گردشگری تعالی بخش تجارب بسیار خوبی داریم اما هنوز به قطب گردشگری در دنیا تبدیل نشدیم.
زیارت حرمهای مطهر، رویدادهای مذهبی، ماه محرم و رمضان تنها بخشهای کوچکی از ظرفیت عظیم گردشگری معنویت یا گردشگری تعالی بخش کشور است.
یکی از نمونه های موفق و اثر بخش مراکز دینی به این نوع گردشگری، تشکیل گردشگری معنوی در استان یزد است که به دلیل برپایی مراسم سنتی عزاداری تورهای محرم را به اجرا در آورده و توانسته گردشگران خارجی را جذب کند.
دسته حسینیه اعظم زنجان نیز ازمهمترین الگو ها و ظرفیت های حوزه گردشگری تعالی بخش محسوب می شود که نام و نشان پر آوازه ای دارد و جدا از عزاداری پر سوز و گداز به دلیل حجم زیاد قربانیهای نذری می توان از آن به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا نام برد.
برای بهره مندی از این ظرفیت ها لزوم تغییر سیاست گذاری ها، توسعه زیرساخت ها و ارایه تسهیلات ضروری به نظر می رسد تا ایران به مقصد گردشگرانی تبدیل شود که به دنبال تجربه واقعیت های فرهنگی و معنوی هستند.
نظر شما