به گزارش قدس آنلاین، موسیقی آیینی در ایران، ریشههای عمیقی در فرهنگ و تاریخ این سرزمین دارد و همواره نقش پررنگی در بیان ارادتها و باورهای مذهبی ایفا کرده است. این نوع موسیقی همچنین گنجینهای ارزشمند و ریشهدار در فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم است. از نوحهخوانیهای سنتی در ایام محرم و صفر گرفته تا موسیقیهای مقامی و عرفانی که در تکیهها و حسینیهها طنینانداز میشوند، این گونه از موسیقی همواره بستر مناسبی برای انتقال مفاهیم دینی و اشاعه فرهنگ عاشورایی بوده است.
این ژانر که همواره نقش حیاتی در انتقال مفاهیم عمیق دینی و اشاعه فرهنگ غنی عاشورایی ایفا کرده است، با گذر زمان و تغییر ذائقه موسیقایی جامعه، بهویژه در میان نسل جوان، ضرورت بازنگری و ارائه قالبهای نوینی برای حفظ پویایی و نفوذ این سبک بیش از پیش احساس میشود. پدیدهای که در سالهای اخیر شاهد آن بودهایم، یعنی تلفیق هوشمندانه موسیقی پاپ با مضامین آیینی و محرمی، دقیقاً در پاسخ به همین نیاز شکل گرفته است.
با گذشت زمان و ورود سبکهای موسیقی جدید به ایران، این ژانر نیز دستخوش تغییر و تحول شده است، به طوری که امروزه و در سالهای اخیر شاهد رویکردهای نوینی و پدیدهای نوظهور در خلق آثار آیینی در این عرصه هستیم که با تلفیق عناصر مدرن موسیقی، به ویژه سبک پاپ، سعی در جذب نسل جوانتر و ایجاد پلی میان سنت و مدرنیته دارند. البته این رویکرد، نه تنها توانسته است گستره مخاطبان موسیقی آیینی را به طرز چشمگیری افزایش دهد، بلکه با ایجاد پلی میان سنت و مدرنیته، راهی نو برای برقراری ارتباط عمیقتر با نسل جوان باز کرده است و این سبک جدید از موسیقی، با تلفیق اشعار مذهبی و مضامین عاشورایی با ملودیها و تنظیمهای مدرن پاپ، رویکردی نوین را در ارائه مفاهیم دینی به مخاطبان ارائه میدهد. این آثار، با بهرهگیری از تنظیمهای مدرن و ملودیهای جذاب سبک پاپ در کنار اشعار مذهبی و مضامین عاشورایی نه تنها در هیئتها و مجالس مذهبی، بلکه توانستهاند در دل هیئتها، مجالس مذهبی، فضاهای عمومی و رسانههای آنلاین جای خود را باز کنند و به طور گستردهای هم شنیده میشوند.
هنرمندانی در خط مقدم این جریان
بسیاری از خوانندگان نامآشنای کشور به این جریان پیوستهاند و آثاری ماندگار در این حوزه خلق کردهاند. از جمله این هنرمندان میتوان به محسن چاوشی با قطعاتی چون «آواز خون» و «راه کربلا»، میثم ابراهیمی با «مشک بی آب»، و علی عبدالمالکی با آهنگهایی نظیر «دو تا داداش» و «عمو عباس» اشاره کرد.
امیر عباس گلاب (با آثاری مانند «ارباب» و «گهواره»)، حامد زمانی (با قطعاتی چون «سرانجام» و «آقای من»)، و محمد اصفهانی (با آهنگهایی مانند «فتح قریب» و «همدم») نیز از دیگر هنرمندانی هستند که در این زمینه فعالیتهای چشمگیری داشتهاند.
این لیست تنها بخشی از تولیدات در این حوزه است و هنرمندان دیگری چون بنیامین بهادری و سهراب پاکزاد (با «موج محرم»)، پویا بیاتی (با «سلطان» و «جان جهان»)، علی زند وکیلی و محمد زند وکیلی (با «باب الحوائج»)، احسان خواجهامیری (با «من عاشق»)، رضا صادقی (با «قرص ماه خونی»)، راغب (با «گره گشا»)، محمد علیزاده (با «حلالم کن»)، محسن ابراهیمزاده (با «شاه منی» و «ارباب عاشقی»)، افشین آذری (با «امان امان») و علیرضا طلیسچی (با «من علمدارم علمدار») نیز به غنای این ژانر افزودهاند.
این تنوع در آثار و هنرمندان، نشاندهنده استقبال گسترده از این نوع موسیقی و پتانسیل آن برای برقراری ارتباط عمیقتر با مخاطبان جوانتر است. انتظار میرود با ادامه این روند، شاهد تولیدات بیشتر و نوآورانهتری در این عرصه باشیم. البته قابل ذکر است که تا زمانی که این تلفیق به اصول و محتوای اصلی مفاهیم آیینی و مذهبی آسیب نرساند و صرفاً به عنوان ابزاری برای انتقال پیامهای عمیق دینی به شیوهای جذابتر و قابل دسترستر به کار گرفته شود، نه تنها جای نگرانی ندارد بلکه امری ضروری و مثبت تلقی میشود. این رویکرد میتواند به حفظ پویایی و زنده نگاه داشتن سنتهای مذهبی در عصر حاضر کمک شایانی کند. ادامه و گسترش این روند، با رعایت چارچوبها و حفظ اصالت محتوایی، میتواند افقهای جدیدی را در عرصه موسیقی آیینی ایران بگشاید و به غنای فرهنگی و مذهبی کشور بیفزاید. این مسیر، مسیری است که باید با دقت و حمایت ادامه یابد تا بتوانیم میراث گرانبهای آیینی خود را در قالبی نوین به نسلهای آینده منتقل کنیم.
نظر شما