۱۷ تیر ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۰۷۹۹۲۳

پیامبر اکرم(ص) برای رساندن مفاهیم قرآنی، از روش «تفسیر زنده» بهره می‌بردند که اوج آن در کربلا و در وجود یاران امام حسین(ع) متجلی شد. در ادامه، دومین یادداشت را می‌خوانید که به این شیوه بی‌نظیر تفسیری می‌پردازد.

کربلا؛ تفسیر زنده قرآن
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

از شیوه‌های برجسته پیامبر اکرم(ص) در بیان حقایق عالی قرآن، بهره‌گیری از نمادهای انسانی بود. زیرا جامعه آن روز، به‌ویژه در میان قبایل عرب، هنوز آمادگی پذیرش مستقیم آموزه‌های فراگیر اسلام – فراتر از مرزها و نژادها – را نداشت. پیامبر(ص) می‌کوشید مفاهیمی چون توحید و انسان کامل را، که از قومیت و جغرافیا فراتر می‌روند، به دل‌ها نزدیک کند، اما با موانع روانی و فرهنگی فراوانی روبرو بود؛ مهم‌ترین آن‌ها، تعصب نژادی اعراب نسبت به غیرعرب‌ها بود.

از این رو، وقتی آیاتی با مفاهیم جهانی نازل می‌شد – مانند این آیه: «فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ»؛ (پس به‌زودی خدا قومی را خواهد آورد که آنان را دوست دارد و آنان نیز او را دوست دارند) – پیامبر(ص) برای پرهیز از برانگیختن حساسیت‌های قومی، به جای تفسیر مستقیم، شخصیتی را معرفی می‌کرد که مظهر محتوای آن آیه باشد. چنان‌که در مورد سلمان فارسی، دست بر شانه‌اش نهاد و فرمود: «این است و قوم او.»

این شیوه، تفسیری زنده و ژرف است، که آیه را از سطح کلمات به عرصه واقعیت می‌کشاند؛ انسان، خود آیینه معنای قرآن می‌شود، و حقیقت، از طریق او لمس‌پذیر می‌گردد.

اوج این شیوه تفسیری را در کربلا می‌توان دید؛ جایی که گرد امام حسین علیه‌السلام، گروهی از یاران برگزیده‌اش گرد آمدند، که هر یک تجسمی زنده از مفاهیم قرآنی بودند:

برخی، آیات صبر و پایداری را به ظهور رساندند،

برخی دیگر، مظهر ایثار و جهاد شدند،

گروهی تجلی رضا و تسلیم بودند،

و کسانی چون علی‌اکبر علیه‌السلام، جلوه آیه‌ی وراثت ایمان بودند؛ چنان‌که در قرآن آمده:
«الَّذِینَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّیَّتُهُم...»
(آنان که ایمان آوردند، و فرزندان‌شان نیز در ایمان پیروی کردند...)

هر یک از یاران حسین، آیینه‌ای بودند که نور آیات را منعکس می‌کرد؛ آنان، پرتوی زنده از خورشید قرآن بودند.

و این چیزی بود که نه در بدر پدید آمد و نه در احد؛ چرا که در آن‌ها، تردید و نفاق هم وجود داشت. اما در کربلا، تنها برگزیدگان خدا گرد آمدند؛ و از این‌رو گفته‌اند:
کربلا، تفسیر عینی قرآن بود.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha