به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیتالله سید احمد علمالهدی در دیدار با جمعی از مسئولین معاونت فرهنگی تبلیغی و مبلغین طرح های تبلیغی حوزه علمیه خراسان که در حسینیه دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: اصولاً روحانیت یک جریان موقوفهای هست، یعنی همانطوری که یک ملکی را برای هدفی وقف میکنند و بعد تمام درآمد آن ملک بایستی صرف و خرج موقف علیه شود، شخص روحانی نیز تمام وجودش وقف وجود مقدس امام زمان (عج) است.
وی افزود: انسان وقتی وقف موضوعی شد، دیگر در کانون فکر، ایده و آرمانش حتی خودش نیز نمی گنجد که علاقه من چه می شود و به چه موقعیتی می رسم، چون موقوفه است لذا همه ظرفیت وجودی او بایستی در اختیار مولا قرار بگیرد؛ از آن طرف مولا نیز همه چیز را برای او اعم از آبرو، حیثیت، رزق و روزی فراهم می کند؛ لذا در هیچ موقعیتی و شرایطی نیز نباید حساب مصلحت خودش را بکند.
تبلیغ؛ مهمترین محور خدمت به امام زمان(عج)
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی حرکت محوری خدمت به امام زمان (عج) در عالم روحانیت را مسئله تبلیغ دانست و ادامه داد: چون در دستگاه مولا نه علم و فقاهت و نه خیلی سیر و سلوک، عرفان و عبادت تاثیر ندارد بلکه آنچه به عنوان خدمت، مولا از ما میخواهند و در محضر ایشان محاسبه میشود، تنها تبلیغ است.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: در این عرصه امکان دارد امام زمان (عج) یک طلبه محصل پایه یک را نسبت به یک روحانی بلند پایه که نوکر به روز ایشان هستند ترجیح بدهند.
وی عنوان کرد: تبلیغ می تواند در هر شکل و قالبی باشد چه در فضای مجازی، چه عرصه خطابه و سخنرانی اما تبلیغ چهره به چهره از تمامی روش های تبلیغی موثرتر است؛ البته عرصه تبلیغ، موقعیت حساس و خطرناکی نیز هست، امکان دارد موقعیت اجتماعی، جلب توجه کردن، نفوذ در مردم و کسب درآمد در نگاه من جلوه بیشتری پیدا کند که این بسیار خطرناک است که من برای خوشایند چه کسی خدمت می کنم.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: برادران خواهران بنده یک طلبه ۸۱ ساله هستم که ۶۷ سال مشغول تبلیغ بودم، در این سالها افرادی را دیدم که علی رغم هنرمند بودن و داشتن موقعیت اجتماعی بالا به دلیل لغزش از جایگاه نوکری و خدمت به دستگاه اهل بیت(ع) افول کردند.
سفرهای زیارتی فرصتی بی نظیر برای تبلیغ است
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر کسی در فعالیت های خود تبلیغ در عرصه دین داشت، نوکر کامل و به روز امام زمان (عج) است؛ زیرا محور تمام خدمتگزاری به ساحت مقدس امام زمان (ع) مسئله تبلیغ است؛ یکی از موقعیت هایی که تبلیغ می تواند خیلی اثرگذار باشد، سفرهای زیارتی مانند زیارت کربلا و مکه است.
وی تاکید کرد: شما عزیزان در این سفری که می روید، یک ابزار قوی سازندگی به نام تبلیغ در اختیار دارید؛ این امر البته برای خواهران حوزه علمیه ضروری تر است.
نقش و اثرگذاری زنان در تبلیغ دینی و سیاسی
آیت الله علم الهدی با اشاره به نقش و اثرگذاری زنان در تبلیغ دینی و سیاسی تصریح کرد: زنان در تاریخ اسلام، بهویژه در مکتب تشیع، نقش بیبدیلی در تبلیغ، خطابه و مقاومت سیاسی ایفا کردهاند. نمونه بارز آن حضرت زینب (س) است که با سخنرانی تاریخی خود در مجلس یزید، نقشههای نظام اموی را بر آب کرد و پایهگذار سنتی شد که نشان داد صدای زن، اگر در مسیر حق و عدالت باشد، رساتر از هر منبر و رسانهای است.
وی عنوان کرد: در دورههای بعد از عاشورا، حکومتهای استبدادی مانند بنیامیه، بنیعباس و حتی حاکمان معاصر مثل صدام، با درس گرفتن از این تجربه، سعی در خاموش کردن صدای زن در عرصه سیاست و تبلیغ داشتند. آنها با استفاده از تحجر و سنتگرایی تحریفشده، زن را از میدان فعالیت سیاسی و تبلیغی کنار زدند تا دیگر زنی مانند زینب (س) در برابر ظلم قد علم نکند.
امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه ظرفیت تبلیغی و تأثیرگذاری یک زن مبلغه، چند برابر یک مرد است، اضافه کرد: زیرا زنان هم به دلایل روانشناختی و اجتماعی، و هم به دلیل همجنس بودن با دیگر زنان، میتوانند مؤثرتر پیام دین، مقاومت و آگاهی را به جامعه منتقل کنند.
محرومیت تاریخی زنان از حضور تبلیغی یک پروژه سیاسی سرکوبگرانه بود
وی خاطرنشان کرد: امروز بیش از همیشه باید راه تبلیغ را برای خواهران طلبه باز کرد؛ چرا که محرومیت تاریخی زنان از حضور تبلیغی، نه یک حکم دینی بلکه یک پروژه سیاسی سرکوبگرانه بوده است. مبلغات آگاه، فصیح، و سیاسی میتوانند مسیر تاریخی بستهشده توسط بنیامیه را بازگشایی کنند و با بازگشت به الگوی حضرت زینب (س)، نقش محوری در احیای دین و مقابله با تحجر و ظلم داشته باشند.
آیت الله علم الهدی گفت: در همین راستا بنده معتقد هستم، امروز مسئله تبلیغ در خواهران به مراتب مهمتر از مسئله تبلیغ در برادران طلبه است؛ زیرا اثرگذاری که در تبلیغ خواهران وجود دارد از طلبه مرد برنمی آید.
نظر شما