۸ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۴:۲۲
کد خبر: ۱۰۸۵۱۷۶

بمباران با طعم برندهای آمریکایی!

محمد ولیان‌پور، روزنامه‌نگار

بیش از یک سال ‌و نیم از فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی و قطع ارتباطات سیاسی و اقتصادی با این رژیم برای جلوگیری از کمک به آن می‌گذرد.

بمباران با طعم برندهای آمریکایی!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در این مدت تنها یمن بوده که چنین راهی را در پیش گرفته و مسیر ترانزیتی باب‌المندب را به روی شناورهای مرتبط با اسرائیل بسته است. تعدادی از کشورها به ‌ویژه در آمریکای جنوبی نیز مبادلات اقتصادی خود با رژیم را کاهش داده‌اند؛ اما کشورهای مسلمانی که پیش از این به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل حرکت کرده بودند، همچنان با تداوم روابط سیاسی ‌اقتصادی خود با رژیم، عملاً به تجاوزها و جنایت‌های او کمک می‌کنند.
با وجود آنکه مردم ما به‌ درستی از رویکرد ترکیه، جمهوری آذربایجان و برخی کشورهای عربی در روابط اقتصادی با صهیونیست‌ها ناراضی هستند، ولی در کمال تعجب نسبت به حضور برندهای تجاری حامی اسرائیل در کشورمان بی‌تفاوت هستیم! تاکنون بارها اسناد ارتباط مالی برخی شرکت‌های ایرانی با برندهای آمریکایی منتشر شده و از سوی دیگر اسناد غیر قابل انکاری نیز از حمایت این برند آمریکایی از رژیم صهیونیستی وجود دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که طبق فتوای رهبر فرزانه انقلاب و بسیاری از مراجع تقلید، تولید و مصرف این کالاها مشمول حرمت شرعی است.
هر چند میزان بهره‌وری این برندها از بازار ایران و میزان کمکش از این محل به رژیم چندان درشت نیست و تأثیر زیادی بر اقتصاد اسرائیل ندارد، ولی به تعبیر رهبر معظم انقلاب «اندک کمکی به این رژیم، جزو زشت‌ترین و بدترین گناهان است». از این گذشته اثر روانی حضور این برندها در ایران و جریان‌سازی سیاسی و اقتصادی برای آمریکا و اسرائیل به شدت اهمیت دارد و با اثرگذاری بر سایر ارکان بازار، اثر قابل توجهی بر جای خواهد گذاشت. از همین ‌رو است که با وجود تحریم‌های گسترده و جلوگیری از ورود بسیاری از محصولات به ایران، ورود چنین محصولاتی به کشور هیچ‌ گاه مشمول تحریم نمی‌شود!
با وجود تلاش‌های مؤثر جهانی که برای تحریم این کالاها در بسیاری از کشورها و حتی در قلب اروپا در جریان است، صرف وجود گسترده چنین برندهایی در ایران نه ‌تنها عادی‌سازی کمک به اسرائیل را در پی دارد، بلکه با نهادینه شدن آن‌ها در زندگی مردم، به وابستگی فرهنگی و هویت‌زدایی نیز منجر خواهد شد. مضاف بر اینکه صرفاً حمایت از اسرائیل نیست که حضور برندهای آمریکایی حامی اسرائیل را در ایران ناموجه می‌کند؛ بلکه حالا خود آمریکا هم با ما وارد جنگ شده و تأسیسات مهمی از کشور را بمباران کرده و دائماً برای ملت ایران چنگ و دندان نشان می‌دهد. در چنین فضایی چگونه می‌توان حضور برندی آمریکایی که به نماد سلطه آمریکا در جهان تبدیل شده را در ایران و آن هم در شهر مقدس مشهد تحمل کرد؟
البته تلاش برای خروج برندهای آمریکایی ‌اسرائیلی از ایران به معنای تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران آن نیست؛ بلکه با تغییر برند و استفاده از برند وطنی و البته حمایت‌های دولتی و مردمی از شرکت تولیدکننده و کارکنان آن هیچ تهدیدی متوجه اقتصاد و بازار این محصولات نخواهد شد. چنین اقدامی در اوج نفرت از اسرائیل و آمریکا حتی می‌تواند بازارهای جدیدی را در میان انبوه مردم منطقه و جهان که به پویش تحریم پیوسته‌اند، به وجود آورد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha