تولیت آستان قدس رضوی: پیاده‌روی اربعین، جلوه‌ای از زمان ظهور حضرت‌مهدی(عج) است.

همدلی و همزیستی مهربانانه در راهپیمایی اربعین جلوه‌ای از ظهور است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تولیت آستان قدس رضوی، شب گذشته در ویژه‌برنامه تلویزیونی «مخاطب خاص» که از جوار حرم مطهر سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) برای مخاطبان شبکه۳ سیما ارائه شد، ضمن عرض تسلیت ایام اربعین حسینی و ابراز امیدواری به اینکه با عنایت حضرتش همه ما جزو زائران حقیقی حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و درک‌کنندگان اربعین حسینی باشیم، خاطرنشان کرد: پیاده‌روی اربعین، جلوه‌ای از زمان ظهور حضرت‌مهدی(عج) است. چند شبانه‌روز مردم در مسیر هستند، آشامیدنی و اطعام و مکان استراحت و خدمات مختلف ارائه می‌شود و حتی اگر کسی پولی هم نداشته باشد، این خدمات به او ارائه می‌شود. هیچ زائری پولی خرج نمی‌کند و همه چیز در طبق اخلاص ریخته شده و در خدمت مردم قرار گرفته است. همدلی، مهربانی، نوع‌دوستی، به داد یکدیگر رسیدن، همزیستی مسالمت‌آمیز و... در پیاده روی اربعین جلوه‌ای از زمان ظهور است.
به گزارش قدس‌آنلاین، آیت‌الله مروی ادامه داد: امام‌خمینی(ره) در تعبیر زیبایی می‌فرمایند: «عصاره همه ادیان الهی و مکتب اسلام، همزیستی مسالمت‌آمیز بین مردم است که این با ظهور حضرت‌حجت(عج) در حد گسترده و در همه عالم صورت می‌گیرد و محقق می‌شود. چون آنجا دیگر مستکبران عالم نیستند که همزیستی مسالمت‌آمیز را بر هم بزنند. کینه و عداوت و دشمنی و جنگ و خونریزی را مستکبران به‌وجود آوردند و با ظهور حضرت، آن‌ها نابود می‌شود. آیینه کوچکی از این را در اربعین می‌بینیم.
وی افزود: بر اساس روایات، یکی از علامت‌های مؤمن، زیارت اربعین است. مؤمن به‌فرموده قرآن، سه خصوصیت دارد. با نام خدا و یاد خدا در او خوف و خشیت از عظمت و بزرگی و جلال و کبریایی خدا ایجاد می‌شود. دل او از عظمت خدا می‌لرزد. همه عالم آیات الهی است و مؤمن هرچه در عالم می‌بیند بر ایمان او به خداوند متعال افزوده می‌شود. مؤمن توکل بر خداوند دارد. یکی از نشانه‌های ایمان مؤمن با این خصوصیات، زیارت اربعین است.
وی تأکید کرد: البته مردم تصور نکنند این نشانه مؤمن مخصوص کسانی است که این توفیق را پیدا کردند که در اربعین به زیارت سیدالشهدا(ع) مشرف شوند. جمعیت قابل توجهی امکان تشرف نداشتند، اما دل آن‌ها اینجاست و در این عمل بزرگ سهیم هستند.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به روایتی از امام‌صادق(ع) درباره زیارت کربلا اشاره کرد و گفت: کسی که عارف به حق اباعبدالله(ع) با خضوع و خشوع برای زیارت ایشان حرکت کند، هزار ملک سمت راست و هزار ملک سمت چپ، او را همراهی می‌کنند. از عظمت زیارت قبر اباعبدالله(ع) باید فهمید که او نزد خدا چه مقامی دارد که زیارت او این‌قدر عظیم است.
آیت‌الله مروی در تشریح عبارت «عارفاً بحقه» در این روایت گفت: ما یک معرفت داریم و یک دانستن. این دو با هم تفاوت دارند. خیلی چیزها را انسان می‌داند ولی فهم و درک نمی‌کند. باید بدانیم حسین(ع) چه کسی بود که انبیای الهی در عرش برای او عزاداری می‌کنند. آنچه را حضرت‌ابراهیم(ع) در سینه داشت، آنچه را که سلیمان‌نبی(ع) در انگشتان خود داشت، هرچه در دست موسی‌بن‌عمران(ع) بود، هرچه در نفس عیسی‌بن‌مریم(ع) بود، هرچه در چهره پیغمبر اکرم(ص) بود، هرچه در سینه امیرالمؤمنین(ع) بود، همه را امام‌حسین(ع) داشت. در زیارت وارث می‌خوانیم «السلام علیک یا وارث آدم صفوه‌الله، السلام علیک یا وارث نوح نبی‌الله، السلام علیک یا وارث ابراهیم خلیل‌الله، السلام علیک یا وارث موسی کلیم‌الله، السلام علیک یا وارث عیسی روح‌الله، السلام علیک یا وارث محمد نبی‌الله...». امام‌حسین(ع) وارث همه انبیای الهی است.
وی افزود: در زیارت اربعین داریم که امام‌حسین(ع) خودش را فدای همه چیز کرد. جانش را در راه بهشت و کوثر و سلسبیل بذل نکرد، برای مقام و ریاست بذل نکرد، برای ذات خداوند فدا کرد. هیچ چیزی در روز قیامت در ترازوی سنجش با آن عملی که امام‌حسین(ع) انجام داد برابری نمی‌کند.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش پایانی سخنان خود گفت: ما باید با امام‌حسین(ع) و معارف آن‌حضرت زندگی کنیم و همیشه با ایشان باشیم. امام(ع) یک حقیقت زنده است که دائم به ما الهام می‌دهد، دائم ما را تربیت می‌کند، دست ما را می‌گیرد و ما را راهنمایی می‌کند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha