به گزارش قدس خراسان، علیرضا کاظمی چهارشنبه شب گذشته در جمع اعضای شورای آموزش و پرورش شهرستانهای شمال و غرب خراسان رضوی در چناران، از آغاز تحولی بنیادین در نظام آموزشی کشور خبر داد.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: با حمایت شخص رئیسجمهور، آموزش و پرورش از رویکرد صرفاً حافظهمحور فاصله گرفته و به سوی برنامه درسی تربیتی یکپارچه در تمامی ابعاد گام برمیدارد.
کاظمی افزود: برای تحقق این هدف برنامه درسی و تربیتی یکپارچهای تدوین شده و برای نخستین بار تمامی معلمان تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، تحت آموزش ارتقای کیفیت آموزشی قرار میگیرند.
وی با اشاره به پیگیری مجدانه رئیسجمهور برای ارتقای کیفیت آموزشی، ابراز امیدواری کرد که این توجه، به رشد چشمگیر شاخصهای آموزشی منجر شود.
وزیر آموزش و پرورش همچنین از تدوین برنامههای راهبردی برای تحول بنیادین آموزشی خبر داد و تصریح کرد: برای تحقق این مهم، محتوای کتب درسی نیز باید در راستای برنامههای درسی جدید دانشآموزان تعریف شود.
کاظمی با بیان اینکه مسئله آموزش و پرورش اولویت نخست و راهبردی دولت سیزدهم است، به برگزاری ۴۰ جلسه با محوریت این موضوع با حضور رئیسجمهور اشاره کرد و دستاوردهای قابل توجهی همچون اخذ ۸۵ هزار ردیف استخدامی و نداشتن بدهی به معلمان را از نتایج این پیگیریها دانست.
وی تأکید کرد: با حمایت ریاستجمهوری، نهضت توسعه عدالت آموزشی به یک جریان فرهنگی و مردمی بدل شده است.
وزیر آموزش و پرورش همچنین از آغاز ساخت ۷ هزار و ۲۰۰ مدرسه در سراسر کشور برای سال جاری خبر داد و درباره جزئیات این پروژهها گفت: یک هزار مدرسه توسط بنیاد مستضعفان، یک هزار مدرسه توسط ستاد اجرایی فرامین امام و ۵۰۰ مدرسه توسط سپاه پاسداران در حال ساخت است.
کاظمی بر توسعه مهارتها و طراحی برنامه «هر دانشآموز یک مهارت» در راستای تحول بنیادین آموزشی تأکید کرد و به تهیه اطلس آسیبهای اجتماعی در استانها و شهرستانها در حوزه دانشآموزی اشاره کرد و از ائمه جمعه، امامان جماعت و مسئولان استانی و شهرستانی خواست تا برای کاهش این آسیبها ورود جدی داشته باشند.
فرماندار چناران در این جلسه بر اهمیت بیبدیل آموزش و پرورش در انسجام اجتماعی و پیشرفت همهجانبه جامعه تاکید کرد.
حسین غریب با اشاره به اینکه در شورای آموزش و پرورش چناران، توسعه شهرستان بدون توجه به مقوله آموزش و پرورش در ابعاد سختافزاری و نرمافزاری، بیفایده قلمداد میشود، عنوان کرد: تأمین مدارس مناسب و در شأن دانشآموزان و فرهنگیان، در کنار ارتقای بخش نرمافزاری برای دانشآموزان و معلمان، لازمه اصلی توسعه پایدار است.
وی با گلایه از سرانه فضای آموزشی در این شهرستان که کمتر از میانگین کشوری و استانی است، افزود: در حالی که میانگین کشوری ۵.۴ مترمربع و خراسان رضوی ۴.۲۹ مترمربع را نشان میدهد، این سرانه در چناران تنها ۴.۱۴ مترمربع است.
فرماندار چناران از برگزاری ۱۲ جلسه شورای آموزش و پرورش با ۶۸ مصوبه طی ۱۲ ماه گذشته خبر داد و با اشاره به احصای ۱۲ رشته صنعتی در چناران و جایگاه سوم این شهرستان در استان از نظر توانمندی صنعتی با ۳۸۸ واحد فعال، ادامه داد: اولین هنرستان وابسته به صنعت در شهرستان راهاندازی میشود و تلاش میکنیم امسال در این هنرستان دانشآموز بپذیریم تا گامی بلند در راستای تربیت نیروی کار ماهر و تأمین نیازهای صنایع برداریم.
غریب با بیان اینکه برای رسیدن به سرانه کشوری، ۱.۳ مترمربع کمبود فضای آموزشی برای هر دانشآموز وجود دارد، از افتتاح ۱۰ واحد آموزشی در سال گذشته و احداث ۷ واحد آموزشی جدید در سال جاری خبر داد.
وی همچنین وعده داد که تنها مدرسه سنگی شهرستان در روستای بقمچ تخریب و بازسازی شده و استخر آموزش و پرورش نیز به سرانجام برسد.
فرماندار چناران با اشاره به اینکه ۱۳۵ کلاس درسی در شهرستان بالای نرم استاندارد هستند و در متوسطه دوم، تراکم ۴۳ نفر در هر کلاس مشاهده میشود، ابراز امیدواری کرد که با کمکهای بیشتر، مشکلات پیش رو مرتفع شوند.
غریب خاطرنشان کرد: با مشارکت مردم چناران در پویش «با من توانستیم» و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک خیرین برای فضای آموزشی روستای اخلمد جمعآوری شد.
گفتنی است؛ همزمان با سفر وزیر آموزش و پرورش به شهرستان چناران، دو فضای آموزشی و پرورشی شامل دبستان ۹ کلاسه هانیه غفوریان و دارالقرآن امام علی(ع) به بهرهبرداری رسید. دبستان هانیه غفوریان با زیربنای ۷۲۵ مترمربع و اعتبار ۱۱ میلیارد تومان، به همت بانوی نیکوکار، خانم صدیقه اسلامی و به یاد فرزند مرحومشان، هانیه غفوریان ساخته شده است. همچنین دارالقرآن امام علی(ع) با زیربنای ۷۰۰ مترمربع و اعتبار ۱۰ میلیارد تومان به طور کامل از محل اعتبارات دولتی احداث و تجهیز شده است.
نظر شما