علیرضا افشار در گفتگو با ستاد خبری سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر با بیان این که سینما باید در بحث امنیت اخلاقی جامعه الگوسازی نماید، اظهار داشت: متاسفانه دراین شرایط تعدادی از فیلم ها به جای ایفای نقش در کاهش آسیب های اجتماعی، در نقد مسایل اجتماعی سیاه نمایی می کنند.وی توضیح داد: رویکرد وحدت و همبستگی ملی و نشاط اجتماعی در فیلم ها مورد توجه قرار نمی گیرد و حتی می توان ادعا کرد فیلم های سینمایی نقشی در کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردان که سلامت جامعه را تهدید کرده و لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور نیز وارد می کند، ندارند.
وی با بیان این که سینمای کشور همپای سایر عرصه ها رشد نکرده است، تصریح کرد: در محورهایی از بخش های علمی، دفاعی، اقتصادی و رسیدگی به مناطق محروم کشور، دارای پیشرفت چشمگیر و جهش و در مواردی رشد نسبی بوده ایم اما در سینما شاهد جهش و تحول مورد انتظار نیستیم.
افشار علت عدم رشد مطلوب در سینما را کمبود سرمایه گذاری معنوی در این بخش دانست و اظهار داشت: جهت کادرسازی و تولید فیلم های مطلوب با رویکرد نیازهای جامعه، برنامه ریزی مناسب صورت نگرفته است.
وی تغییر مدیریت ها و سلایق را دررشد سینما موثر دانست و گفت: هر یک از مدیران با روش خودشان، سینما را مدیریت کرده اند و تشتت و تفرقه بین هنرمندان و مدیران و نبود انسجام و وحدت مورد انتظار، نیز در این امر موثر بوده است.
فیلم های مخالف نظام ، در غرب استقبال می شود
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با اشاره به تعدادی از فیلم های فاخر و ارزشمند ساخته شده بعد از انقلاب اسلامی، افزود: البته فیلم های شاخصی در سطح ملی و بین المللی ارائه شده اند که جای تقدیر دارد، اما این فرآیند عمومی در عرصه سینمای کشور ما نبوده است.
وی به انطباق میان سیاست های راهبردی غرب به ویژه آمریکا با رویکرد سینماگران و تولید فیلم های با کیفیت بالا در هالیوود اشاره کرد و ادامه داد: اما در کشور ما خاصه در عرصه سینما، نه تنها این موضوع ملموس نیست چه بسا در جهت معکوس، شاهد تولید فیلم هایی مخالف سیاست های نظام و مصالح ملی کشورمان هستیم که غالبا مورد استقبال دشمنان انقلاب نیز قرار می گیرند.
وی بابیان این که از ظرفیت اثربخش سینما در حوزه های اجتماعی و فرهنگی بهره مطلوب را نمی بریم، گفت: سینما امکانی برای ارتقای فرهنگ عمومی، نشاط اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی است ولی در حال حاضر بعضی فیلم های سینمایی خود به ناهنجاری ها دامن می زنند.
افشار اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر در سی امین دوره برگزاری با تابلو جدید اخلاق، امید و آگاهی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، فرصتی برای قضاوت و هدایت سینمای کشور است. امیدواریم آثاری که ارائه می شود با این رویکرد منطبق باشند و این جهت گیری با شهامت و شجاعت داوران و مدیران اجرایی، به خوبی پیگیری شود.
ظرفیت استان ها برای جشنواره فجر فعال می شود
وی با بیان این که جشنواره های فیلم فجر نکات قابل نقد بسیاری دارند، خاطرنشان کرد: شیوه داوری فنی فیلم ها از بازیگری تا کارگردانی و... از چالش های جشنواره فیلم فجر است که لزوماً توجهی به محتوای آثار ندارد. در حالی که برگزاری این جشنواره در دهه فجر انقلاب اسلامی، باید با رویکرد انقلابی و اسلامی و ارزش های مورد علاقه مردم، به قضاوت گذاشته شود و باید در رفع این تناقض در جشنواره فیلم فجر کوشید.
وی درباره برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در استان ها گفت: استفاده از ظرفیت استان ها با اجرای بخشی از این جشنواره که سال های گذشته تا حدودی تجربه شده و حضور جمعیت بیشتری از سطح کشور به این رویداد، جنبه ملی می بخشد اما امسال با برگزاری نمایش فیلم های اکران نشده همراه با اجرای مراسم جنبی و بزرگداشت دهه فجر و برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در تعدادی از مناطق روستایی و عشایری، جشنواره را وسیع تر و مردمی تر خواهد کرد.
وی با بیان این که جشنواره فیلم فجر با اجرای استانی خود به تنهایی نمی تواند به شکوفایی استعدادهای جوانان فیلمساز شهرستان ها بینجامد، خاطرنشان کرد: برای این امر باید تولیدات استانی جداگانه مورد توجه قرارگرفته و زمینه تشویق سینماگران شهرستانی در رویکردی مستقل فراهم شود.
وی فرصت قضاوت سینما از سوی مردم در این جشنواره را اتفاقی مبارک عنوان کرد و گفت: باید بتوانیم اکثریت جامعه را وارد فضای نقد و ارائه نقطه نظرات و دیدگاه ها نماییم، چرا که نظر سینماگران و حتی تماشاگران حرفه ای، نمی تواند نظر همه مردم کشورمان راجع به عرصه سینما باشد.
افشار در پایان سخنان خود براساس ابلاغیه ای که به استانداری های سراسر کشور شده است، اظهار امیدواری کرد که در جشنواره سی ام فیلم فجر نقش استان ها ، قوی تر از دوره های گذشته جشنواره باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نگاهی به نقاشی ای از دلوکس پاول ؛ میم،ر،گاف
Delvaux, Paul 1897-1994
* کمیل سهیلی
وقتی آدم بداند که عمر جاوید ندارد، چند ساعت یا چند سال انتظار، مگر چه فرقی دارد؟ (ژان پل سارتر)
سرنوشت یکی است و اما این زندگانی؟ این نَفَس؟ همین یک نفس معمولی که امروز و اکنون هست و شاید فردا و بی تردید بعدها نخواهد بود... این تن، این بدن زنده چه فرقی دارد با وقتی که دیگر نیست؟ چه چیزی او را ممتاز می سازد؟
همه ما فرصت محدودی برای زندگی داریم، برای نفس کشیدن در کره کوچک زمین و اما این تنفس، این چیزی که نامش را زنده بودن و زندگی گذاشته ایم امتیازی موقتی است که هر کسی مختار است برابر با سلیقه، دغدغه و خواست خود بدان شکل دهد و قابل قیاس با چیزی نیست، زیرا که به همه چیز، همین است که معنا می دهد و اگر انسان زنده نباشد که دیگر مختار نیست و داستان شکل دیگری به خود می گیرد...
در این اثر، اسکلتهایی را می بینیم که بر بالین اسکلت ازدست رفته ای شیون و زاری می کنند، تو گویی فراموش کرده اند که خود نیز بالقوه همان اسکلت هستند و به قول جمله اول متن با چند ساعت یا چند سال انتظار، به جرگه میلیاردها انسانی خواهند پیوست که در گذر تاریخ آمده اند و رفته اند و بیشتر نیز فراموش شده اند و انسان گویی هنوز به این واقعیت بی چون و چرای تمامی مذاهب و فرهنگها خو نگرفته و همچنان مرگ را بسان پدیده ای نامنتظر و شوک آور قلمداد می کند و گاه حتی تعبیر «نابهنگام» را برای توصیفش به کار می گیرد.
در موزه انسان شناسی پاریس بخشی وجود دارد که اسکلتهای سر انسان را از برای مثال، 500سال پیش (دقیق به خاطر ندارم) کنار هم گذاشته است. یک اسکلت برای هر سده... و در نهایت مونیتوری قرار دارد که در آن با دوربین وبکم بازدید کننده چهره خودش را می بیند و پایین مونیتور نوشته شده : «تصویری از سر انسان معاصر!» ... بله، این اسکلت درون ماست... مرگ بالقوه ای است که روزی دامنگیر تک تک ما می شود و همه ما را شبیه به هم می کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کارگاه «میزانسن، افسانه شخصی اجراگر» در تئاتر فجر
گروه هنر:سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر میزبان کارگاه «میزانسن، افسانه شخصی اجراگر»، رابینسون سائوتسوی هنرمند برزیلی است.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ در این کارگاه عملی، به بررسی و ساخت پرفورمنس، با استفاده از افسانه شخصی اجراگر پرداخته می شود.
در این کارگاه از اتو بیوگرافی به عنوان منبع خلاقیت استفاده می شود. هدف این کارگاه استفاده از تمرینات فیزیکی به دست آمده از تئاتر فیزیکال، حرکات موزون، سیرک و بوتو به عنوان وسیله و تکنیک بدنی برای خلاقیت است. این کارگاه تلاشی برای پیدا کردن منبع اصلی و رفرنس حرکت خلاقه است. در این کارگاه به کار روی بدن به عنوان مکان جغرافیایی که «درام» و «قصه» در آن اتفاق می افتد پرداخته می شود.رابینسون سائوتسوی هنرمند جوان ایتالیایی- برزیلی متولد 1974 است. این اجراگر، کارگردان، طراح، بازیگر و مدرس دپارتمان تئاتر دانشگاه پاریس 8، تز دکترای هنرهای صحنه ای با موضوع «پرفورمنسِ اوتوبیوگرافیک» را در همین دانشگاه دفاع کرده است.
وی اجرا های زیادی را در زمینه های پرفورمنس، تئاتر، رقص، ویدئو آرت و سینما، در شهر های پاریس، ورسویل، بروکسل، پورتوداشته است.کارگاه «میزانسن، افسانه شخصی اجراگر» از 6 تا 11 بهمن ماه هر روز از ساعت 9 تا 13 در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر برگزار خواهد شد. علاقمندان به حضور در این سمینار می توانند، با مراجعه به سایت سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ir.fitf. wwwنسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام و حداکثر تا تاریخ 25 دی ماه به همراه مدارک به دبیرخانه دائمی جشنواره های مرکز هنرهای نمایشی مراجعه کنند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
داوران جشنواره فجر از نام آوران سینماهستند
دبیر جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: هیأت داوران فیلم فجر از نام آوران و باسابقه های سینمای ایرانند و اسامی آنها تا پنجم بهمن منتشر خواهد شد.
محمد خزاعی؛ دبیر جشنواره فیلم فجر در گفتگو با مهر گفت: ترکیب هیأت داوران جشنواره فیلم فجر انتخاب شده اما هنوز اعلام نشده است.
خزاعی با تأکید دوباره بر این که اعضای هیأت داوران از سینماگران شایسته، باسابقه و صاحب نام هستند افزود: ماهیت جشنواره فیلم فجر اقتضا می کند که بهترین ها از اهالی سینما آن را داوری کنند.
دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد که اسامی هیأت داوران تا پنجم بهمن ماه منتشر خواهد شد و هر خبر دیگری در این زمینه در حد گمانه زنی و حدس است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«دم قرمزها» بر پرده نقره ای جان گرفتند
فیلم سینمایی «دم قرمزها» بر اساس داستانی از «جرج لوکاس» نمایش جهانی خود را به کارگردانی «آنتونی همینگوی» آغاز کرد.به گزارش مهر، این فیلم سینمایی را «آنتونی همینگوی» کارگردانی کرده و فیلمنامه اش توسط «جان ریلی» و بر اساس داستانی اثر «جرج لوکاس» نوشته شده است.همینگوی پیش از این تجربه ساخت سریال های زیادی مثل «خون های حقیقی»، قسمت هایی از سریال «فرینج» و «ذهن های جنایی» را در کارنامه خود دارد.دم قرمزها داستانی تخیلی درباره خلبانان آمریکایی است که در جریان جنگ جهانی دوم با آلمان ها درگیر می شوند و ...لوکاس برای سه دهه در میان مهم ترین فیلمسازان سبک علمی و تخیلی هالیوود محسوب می شود و مهم ترین اثرش سه گانه های «جنگ های ستاره ای» است.در این فیلم «برایان کرانستون»، «کوبا گودینگ» و «گجاش دالاس» به ایفای نقش پرداخته اند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«مردی که می خندد» فیلم می شود
ژان پیر عامری؛ کارگردان فرانسوی، در جدیدترین پروژه خود یک فیلم سینمایی را براساس رمان «مردی که می خندد» نوشته ویکتور هوگو، می سازد.به گزارش سینمای ایران ژان پیر عامری؛ کارگردان فرانسوی فیلم های سینمایی «این زندگی است»، «من را الیزابت صدا کن» و «مشارکت بد» در جدیدترین پروژه خود یک فیلم سینمایی را براساس رمانی از ویکتور هوگو به نام «مردی که می خندد» ،می سازد.بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی هالیوود ریپورتر، فیلمبرداری این فیلم سینمایی که با بودجه ای برابر با 12 میلیون دلار ساخته می شود از روز دوشنبه در پراگ آغاز می شود و در ادامه به فرانسه می رسد.همچنین مارک آندره گروندین، جرارد دپاردو و امانوئل سینر نیز از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی ایفای نقش می کنند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«ورزی »وبازنویسی «معمای شاه»
محمدرضا ورزی گفت: در حال حاضر مشغول بازنویسی فیلمنامه سریال «معمای شاه» هستم که قرار است در قالب آن زندگی محمد رضا پهلوی را به تصویر بکشیم.محمدرضا ورزی در گفتگو با سینمای ایران گفت: فیلمنامه «معمای شاه» به زندگی محمدرضا شاه از دوران کودکی و شکل گیری شخصیت تا زمان مرگ اش، به صورت کامل پرداخته است. همین طور زندگی سایر اعضای خانواده پهلوی مثل اشرف، شمس و پسر محمدرضا شاه نیز در این سریال بررسی خواهد شد.کارگردان سریال معمای شاه در پایان بیان داشت: این پروژه برای شبکه یک سیما تهیه می شود و با توجه به برنامه ریزی های انجام شده، زمستان امسال سریال را در مکان های مختلف تهران که به عنوان لوکیشن انتخاب شده اند، کلید خواهیم زد.
نظر شما