۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۳۵۹

آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد درس خارج حوزه علمیه قم در یادداشتی به تفسیر آیه فطرت با تکیه بر روش نشانه محور پرداخته‌اند که این مطلب را می‌خوانیم.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

استاد درس خارج حوزه قم در یادداشتی در تفسیر نشانه محور آیه فطرت بیان کرد: کلمه «فَطَرَ» ناظر بر آفرینش است و کلمه «دین» بر تشریعی دلالت دارد که با فطرت هماهنگ بوده و انسان را به کمال رهنمون می‌سازد؛ این پیوند نشان می‌دهد که فطرت آغاز راه است و دین، غایت آن.

آیات قرآن، جواهر آسمانی‌اند و لؤلؤهای ربانی که بر صفحه دل‌ها نقش می‌زنند و مسیر خردها را روشن می‌کنند، تا انسان را به افق‌های حکمت رهنمون سازند و او را به ساحل حقیقت برسانند. هر لفظ آن چراغی است، هر عبارت آن کلیدی و هر سیاق آن تاجی بر سر معنا و خلاقیت.

در این پهنه ربانی، آیه فطرت می‌درخشد: «فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ».

سیاق‌های آیه

این آیه کریمه، کلامی زیبا و معنایی عمیق دارد؛ پیوندی میان حکمت نهان و حقیقت ازلی می‌سازد و به چراغی برای اندیشمندان و کلیدی برای فهم غایت‌های والای انسانی بدل می‌شود. تدبر در این آیه، ابعاد گوناگونی را روشن می‌سازد:

۱. سیاق هستی شناختی: ماهیت انسان و گوهر آفرینش او

«فِطْرَةَ اللَّهِ» دلالت بر نظامی ازلی و ساختاری ابدی دارد که در نهاد انسان به ودیعه نهاده شده است. این حقیقتی ثابت است که دستخوش تغییر و زوال نمی‌شود. هر ذره از وجود انسان، قطره‌ای از دریای فطرت است و هر شعاع از هستی‌اش، نشانی از نظم الهی.

۲. سیاق شناخت شناختی: دانش در آیینه فطرت

فطرت الهی، نوری در ژرفای انسان نهفته دارد که حق را آشکار و خیر را از شر متمایز می‌سازد. تعبیر «الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» به بنیادهای معرفتی اشاره دارد که انسان را برای درک حقیقت‌های والا آماده می‌سازد.همچنان که آیینه تصویر را به وضوح منعکس می‌کند، فطرت حقایق را با روشنی و شفافیت بازمی‌نماید.

۳. سیاق انسان شناختی: شمولیت فطرت

این آیه نشان می‌دهد که فطرت الهی نه محدود به گروهی خاص است و نه مقید به زمان و مکان؛ بلکه موهبتی عام برای همه انسان‌هاست. از شرق تا غرب، از گذشته تا آینده، هر انسانی سهمی در این عطای الهی دارد.

۴. سیاق الهیاتی: پیوند میان انسان و پروردگارش

«فِطْرَةَ اللَّهِ» حکایت از رابطه‌ای وجودی و روحانی میان انسان و آفریدگار دارد؛ پلی است میان قلب‌های انسان و سرچشمه ازلی. در نهاد هر انسان، نشانی از خالق اوست و در دل هر انسان، ندایی به سوی پروردگارش.

۵. سیاق تکلیف شناختی: راه انسان به سوی کمال

فطرت الهی، بی‌هدف و تصادفی نیست، بلکه مقصوددار و هدفمند است. «فَطَرَ» دلالت دارد بر این که این فطرت، بنیان تکالیف الهی و سرچشمه اخلاق و شریعت است. همان‌طور که ستاره راهنمای کشتی است، فطرت چراغ راه هدایت است.

۶. سیاق جامعه شناختی: وحدت در کثرت

این آیه نشان می‌دهد که فطرت مشترک انسانی، اساس جامعه‌ای متوازن و اخلاق‌مدار است. هر فرد عضوی از پیکر انسانیت است و هر جامعه جزئی از این بنای الهی.

سیر شگفت‌انگیز آیه

این آیه از خدا آغاز می‌شود: «فِطْرَةَ اللَّهِ»، خالقی که مبدأ هر وجودی است؛ سپس به انسان می‌رسد: «الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا»، جوهر آفرینش او را مخاطب می‌سازد و در نهایت به دین ختم می‌شود: «ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ»، که راه روشن و هدایت است. این سیر سه‌گانه، پیوند میان خالق، مخلوق و هدایت را نشان می‌دهد.

پیوند میان تکوین و تشریع

آنچه این آیه را شگفت‌تر می‌سازد، ترکیب زیبا و هماهنگ میان آفرینش و شریعت است. کلمه «فَطَرَ» ناظر بر آفرینش است و کلمه «دین» بر تشریعی دلالت دارد که با فطرت هماهنگ بوده و انسان را به کمال رهنمون می‌سازد.

این پیوند نشان می‌دهد که فطرت آغاز راه است و دین، غایت آن؛ گویی مسیر از آفرینش طبیعی آغاز و به تشریع الهی ختم می‌شود. در این هماهنگی شگفت، انسان راهی می‌پوید که در آن فطرت و شریعت، هر دو، وی را به پروردگار نزدیک‌تر می‌سازند.

منبع: خبرگزاری ایکنا

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha