به گزارش قدس آنلاین، این سریال با نام اولیه «عفیف» به نویسندگی جواد صفوی و تهیهکنندگی سیدرامین موسوی ملکی در ۴۰ قسمت از اواخر دی ماه امسال روی آنتن شبکه۳ رفت و به قسمتهای پایانی خود نزدیک میشود.
این مجموعه بر تأثیر فضای مجازی در زندگی شخصی و روابط انسانی تمرکز دارد و قصه زنی به نام «فریبا» را تعریف میکند که در حال تلاش برای برقراری تعادل میان زندگی شخصی و حرفهای خود است اما شهرت و محبوبیتش موجب ایجاد مشکلات زیادی در زندگی خانوادگی و دوستانهاش میشود.اسم سریال از شخصیت اصلی آن وام گرفته شده که یک بلاگر است و قصهها و اتفاقهای مختلفی بین این شخصیت و دیگر بلاگرها و شاخهای مجازی میگذرد که علاوه بر قصه اصلی، چند قصه فرعی موازی دیگر را هم به تصویر میکشد.
با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی و علاقه نسل نوجوان و جوان به بلاگری، این سریال که موضوعی روز دارد، مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گرفته است. درباره جزئیات بیشتر مجموعه «فریبا» با محمود معظمی، کارگردان این سریال که سابقه ساخت مجموعههای «محرمانه»، «شیوع»، «تکیه بر باد» و «فاخته» را برای تلویزیون داشته است، گفتوگو کردیم که میخوانید.
شما پیش از «فریبا»، «محرمانه» را ساختید که موضوع روز داشت و قصه به مسائل امنیتی پیوند میخورد، قصه «فریبا» هم درباره مسائل روز جامعه است که سویههای امنیتی پیدا میکند، چرا پرداختن به موضوعات روز برایتان اولویت دارد؟
سریال «محرمانه» یک قصه ماجراجویانه مرتبط با پزشکان و پرستاران مدافع سلامت داشت که در دوران کرونا برای نجات مردم تلاش میکردند، ماجراهایی در آن قصه گنجانده شد تا کار بهروز و پرهیجان شود. خوشبختانه بازخوردهای خوبی هم از تماشاگران گرفتیم و «محرمانه» برایشان قصهای گیرا و جذاب داشت. وقتی آقای موسوی ملکی، تهیهکننده آن سریال، قصه «فریبا» را به من پیشنهاد داد، پس از خواندن فیلمنامه و اینکه قصهای بهروز و مبتلابه جامعه جهانی داشت، ساخت آن را قبول کردم. به هر حال مسئله اثرگذاری اینفلوئنسرها، بلاگرها و فصای مجازی سالها به عنوان یک دغدغه مطرح است و افراد اثرگذار در این فضا با رفتار و گفتارشان در سرنوشت کاربران به ویژه جوانها و نوجوانها مؤثر هستند. پس از اینکه با آقای موسوی ملکی برای ساخت این سریال به توافق رسیدیم، مجموعه با حمایت سیمافیلم ساخته شد. موضوع اثرگذاری اینفلوئنسرها و فضای مجازی بر جامعه، بسیار مهم است و گاهی موجب تغییر سبک زندگی و دیدگاه افراد میشود و ممکن است کاربران از این منظر دچار آسیب شوند. در پارهای موارد هم این افراد اثرگذار موجب پیشرفت و بهبود زندگی مردم و رونق کارهای خیرخواهانه و مثبت میشوند، در واقع هر دو شکل آن وجود دارد.
فیلمنامه فریبا چه ویژگیهایی داشت که شما را ترغیب به ساخت آن کرد؟
فیلمنامه فریبا در عین حال که پرماجرا بود، خط اصلی قصه، زندگی یک اینفلوئنسر را روایت میکرد و شخصیتهای دیگر در کنار شخصیت اصلی به درستی طراحی شده بودند در واقع به موازات خط اصلی قصه، قصههای فرعی هم خیلی خوب در هم تنیده شده و زنجیروار به خط اصلی قصه متصل شده بود. به نظرم یکی از ویژگیهای فیلمنامه فریبا این بود که در عین رازآلود و معمایی بودن، به سویههای عاطفی و احساسی شخصیتها هم پرداخته بود که میتوانست طیف وسیعی از مخاطبان را درگیر کند اما مهمترین ویژگی فریبا بهروز بودن قصه آن است؛ براساس مطالعات سال ۲۰۲۱ و آمار جهانی بدست آمده، ۴میلیارد نفر در کل دنیا درگیر فضای مجازی و اثرات اینفلوئنسرها هستند که رقم بسیار بالایی است و نشان از تأثیرات فضای مجازی در زندگی مردم دارد.
آیا قصههای سریال فریبا برگرفته از واقعیت است و مابهازای بیرونی دارند؟
به هر حال قصههای سریال فریبا متأثر از اتفاقهای واقعی در جامعه است، این طور نیست که هر قصهای حتماً مابهازای بیرونی داشته باشد ولی قصهها و شخصیتها برای تماشاگران، دور از واقعیت نیستند و بینندگان میتوانند با آنها همذاتپنداری کنند. تماشاگران وقتی با شخصیتها و قصهها همراه میشوند که مابهازای بیرونی آنها را دیده باشند و تا حدودی جهان واقعی این شخصیتها را بشناسند.
برای به تصویر کشیدن زندگی بلاگرها در مدیوم تلویزیون با چه چالشهایی روبهرو بودید؟
به هر حال ساخت هر سریالی در تلویزیون، دشواریها و مشکلات خاص خودش را دارد؛ چرا که در زمان محدودی باید پروژه را تمام کنید و این اتفاق جز با همراهی و همدلی همه اعضای گروه میسر نمیشود تا در زمان مقرر و با کیفیت مناسب، یک مجموعه نمایشی تمام و آماده پخش شود. ما در سریال فریبا براساس اصول و قواعد تلویزیون پیش رفتیم. من به عنوان کارگردان، بسیاری از مسائل و چارچوبهای کار در تلویزیون را میدانم و رعایت میکنم. خدا را شکر به مشکل خاصی در این باره برنخوردیم، هر آنچه به لحاظ مفهومی در قصه وجود داشت و بنا بود براساس قواعد و اصول ژانر بیان شود را گفتیم و پخش شد.
اشارهای به چالشها و سختیهای ساخت این سریال با توجه به تنوع لوکیشنها و بازیگران هم داشته باشید.
این سریال لوکیشنهای متعدد و شخصیتهای زیادی داشت، بازیگران پیشکسوت و حرفهای در کنار بازیگران جوان جلو دوربین رفتند. به خاطر لوکیشنهای کار چند سفر خارج از کشور هم داشتیم و فیلمبرداری سریال علاوه بر تهران، در ترکیه، دبی و کیش هم انجام شد که جا دارد از تهیهکننده کار تشکر کنم چون همراهی زیادی داشت تا فریبا به ثمر بنشیند. به هر حال تعدد لوکیشن و تعداد بالای بازیگران، حجم کار را برای گروه سازنده بیشتر کرده بود ولی با گروهی همدل، از سختیهای شرایط به شکلی حرفهای عبور کردیم و توانستیم صحنههای خاص و حساس قصه را در خیابانهای شلوغ استانبول فیلمبرداری کنیم.
آیا این سریال به دنبال تقبیح فضای مجازی است یا قرار است سویههای آگاهیبخش داشته باشد و تلنگری به کاربرانی باشد که در فضای مجازی غرق شدهاند؟
این سریال صرفاً به تقبیح فضای مجازی نمیپردازد و سویههای آگاهیبخش و مثبت فضای مجازی را هم بیان میکند در واقع هر دو سویه مثبت و منفی فضای مجازی و تأثیرات اینفلوئنسرها را نشان میدهد و قضاوت را به تماشاگران واگذار میکند. سریال به بخشی از هویت گمشده کاربرانی میپردازد که در فضای مجازی غرق شدهاند یا هویت خودشان را در این فضا جستوجو میکنند. این سریال تلنگری به آن دسته از افرادی است که بایستی به اصل خودشان برگردند یا دنبالهرو سبک زندگی دروغین در فضای مجازی هستند. سریال سعی کرده اینها را نشان دهد تا مخاطبان با تماشای یک درام معمایی و خانوادگی به پاسخ پرسشهایشان در این باره برسند. ما در قصه فریبا به ویژگیهای مثبت و بخشهای خوب فضای مجازی هم پرداختیم.
چرا پرداختن به زندگی بلاگرها و پشت پرده حاشیهها و ماجراهای مرتبط با آنها در یک سریال تلویزیونی اهمیت دارد؟ به بیان دیگر چرا مهم است که مردم در مواجهه با بلاگرها، سواد رسانهای داشته باشند؟
به خاطر اینکه جامعه مخاطبان سریالهای تلویزیونی، طیف وسیعی از اقشار را در برمیگیرد از مخاطب جوان و نوجوان گرفته تا کهنسال و میانسال. همه این افراد میتوانند با قصههای یک سریال خوب ارتباط بگیرند در واقع سریالهای تلویزیونی میتوانند یک ابزار مهم و هدفمند برای آگاهیبخشی به مخاطبان باشند تا در مواجهه با معضلات اجتماعی، هوشیارتر و باسوادتر شوند. در شرایط کنونی هم بسیار مهم است که مردم در مواجهه با بلاگرها و اینفلوئنسرها، سواد رسانهای داشته باشند و بدانند هویت واقعی این افراد چیست و چه تفاوتی با تصویر مجازی آنها دارد. افراد تأثیرگذار یک جامعه بایستی صاحب فکر، اندیشه، سواد و هنر باشند ولی آنچه امروز در فضای مجازی میبینیم خلاف این است و بسیاری از این افراد اثرگذار، چهرههای پوشالی و دروغین دارند.
نظر شما