حسین حیدریان کارشناس انرژی در رابطه با رکوردشکنی مصرف بنزین و افزایش روزانه شکاف مصرف بنزین در کشور به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در روزهای گذشته، آماری تلخ از واردات بنزین به کشور توسط مسئولین مطرح شده است که علاوه بر رکوردشکنی بسیار بالای مصرف بنزین به حدود ۱۶۵ میلیون در روزهای اولیه سال و هنگام عید نوروز، واردات روزانه ۹ میلیون لیتر بنزین در روز با وجود تولید حجم بسیار بالایی بنزین در کشور و رشد بیشتر مصرف از تولید کشور در حوزه بنزین، بیانگر این است که وضعیت فعلی توزیع یارانه بنزین اصلا بهینه نیست.
وی افزود: همچنین خروجی این نوع یارانهدهی به خودروها در بخش یارانه بنزین منجر به خروج بیش از ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز است که هر روز تداوم این وضعیت، میزان خروج بنزین به شکل قاچاق به کشورهای همسایه را شدیدا افزایش میدهد؛ بنابراین نیاز است که شیوه توزیع یارانه فعلی بنزین را اصلاح کنیم.
وی در ادامه با اشاره به سیستم غلط توزیع یارانه بنزین گفت: طرح فعلی یارانهای بنزین بسیار غلط و اشتباه است. اولین خروجی این مدل از تخصیص یارانه بنزین به هر خودرو، حذف بیش از ۶ دهک از مردم در زمینه گرفتن یارانه بنزین است و یارانه بنزین تنها به دهکهای ثروتمند و خاص جامعه پرداخت میشود. همچنین علاوه بر این ناعدالتی در توزیع یارانه انرژی، حجم قاچاق سوخت نیز هر روز در حال افزایش است زیرا سیاست قیمت ثابت و تخصیص یارانه بنزین به خودرو، به هیچ وجه گزینه مناسبی برای توزیع یارانه بنزین نبوده است و موجب تقویت مسیر قاچاق سوخت شده است تا جایی که آمارها بیانگر خروج و قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت از کشور است.
حیدریان با اشاره به رویکرد مناسب در زمینه تخصیص یارانه بنزین گفت: طرح اعطای یک لیتر بنزین به هر ایرانی، یک طرح بسیار مهم در زمینه حل ناترازی و قاچاق بنزین در کشور است. اولا توزیع یارانه بنزین عادلانه خواهد شد و ثانیا سقف مصرف یارانهای بنزین به سقف جمعیتی کشور گره خورده است و هر کسی بخواهد بیشتر از این میزان مصرف داشته باشد؛ باید به نرخ آزاد، آن میزان مصرف بیشتر بنزین را از مردم خریداری کند.
وی ادامه داد: در زمینه مصرف صنعت حملونقل نیز تمرکز باید بر روی اعطای سهمیه به خودروهای فعال در این بخش یارانه سوخت مبتنی بر سوختهای جایگزین بنزین دهیم. به این ترتیب مصرف بنزین تنها به مصرف شخصی افراد منتهی خواهد شد و مصرف سوختهای جایگزین بنزین با سیاستگذاری قیمتی و یارانهای مجزا به صنعت حملونقل تخصیص خواهد یافت. این رویکرد راهبردی و مهم در جدا کردن مصرف شخصی افراد از مصرف صنعت حمل و نقل نقطه برتری نظام یارانهای بنزین به نفر است.
حیدریان در پایان گفت: اعطای روزانه یک لیتر بنزین به هر نفر، منجر به کاهش شدید مصارف غیرضروری و خارج شدن دولت از بازار قیمتگذاری بنزین خواهد شد و در کاهش ضریب جینی از محل فروش سهمیه بنزین دهکهای پایین فاقد خودرو با اجرای طرح بنزین به نفر بسیار اثرگذار است. بنابراین با اعطای روزانه یک لیتر بنزین به هر نفر، مصرف یارانهای بنزین سقف مشخصی خواهد داشت و ناترازی بنزین از بین خواهد رفت و آرامش در جامعه نیز رقم خواهد خورد و همه منافع اصلاح قیمت به جیب بخش مهم و غالب مردم منتقل خواهد شد.
نظر شما