وزیر علوم تحقیقات و فناوری، گفت: کرامت در اخلاق اسلامی، منبع بزرگی برای تخلق به اخلاق الله، است.

وزیرعلوم تحقیقات و فناوری: کرامت در اخلاق اسلامی، منبع بزرگی برای تخلق به اخلاق الله است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دکتر حسین سیمایی صراف، در آیین افتتاحیه اجلاسیه بین‌المللی ششمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) که در آستانه ایام میلاد باسعادت حضرت رضا (ع) در تالار قدس حرم مطهر برگزار شد، اظهار کرد: عنوان ششمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) از دغدغه‌های جدی بشر است و باید در عصر معاصر مورد توجه جدی، قرار گیرد.

وی عنوان کرد: از لحاظ نظری، بشر پس از دو جنگ جهانی خانمان‌سوز، به فکر یک صلح جهانی افتاد و به این نتیجه رسید که کرامت می‌تواند صلح ایجاد کند و کرامت انسانی بنیاد، منبع ارزش، عدالت و آزادی و حق تعیین سرنوشت است.

جایگاه رفیع کرامت انسانی

به گفته دکتر سیمایی صراف، اهمیت و جایگاه رفیع کرامت انسانی، تکلیف ما را درباره بسیاری از فروع روشن کرده است که یکی از اصل‌های اجتهاد، اصل کرامت است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خاطرنشان کرد: شهید مطهری نگاهش به عدالت، به‌عنوان اجتهاد در اصل است و عدالت را از نگاه فلسفی، به‌عنوان هنجار و فقه عمومی مطرح می‌کند و اذعان دارد، عدالت به‌مثابه قاعده فقهی، است.

به گفته این استاد دانشگاه، توجه و تأمل در حوزه کرامت و اجتهاد، تکلیف ما در بسیاری از فرع‌ها، مشخص می‌کند.

وی با اشاره به جایگاه کرامت در ادبیات اسلامی، گفت: در ادبیات غرب راجع به کرامت ذاتی به مفهومی که ما می‌شناسیم، بحث وجود ندارد.

به گفته دکتر سیمایی صراف، همه در برابر یک سری از ابعاد برابر هستند و کرامت، یک صفت و یا اعتبار اخلاقی و هنجار عمومی، است.

وی با بیان اینکه، اندیشمندان اسلامی دست‌به‌قلم شدند که آیا کرامت ذاتی معنا دارد؟ توضیح داد: یک دستاورد جالب در اندیشه اسلامی این است که ما کرامت اکتسابی داریم و کرامت، تقسیم به ذاتی و اکتسابی می‌شود.

وی، ادامه داد: یک اندیشه می‌گوید، کرامت ذاتی داریم؛ اما ممکن است از انسان سلب شود.

وقتی به نصوص مراجعه می‌کنیم نه دلیل ایجابی و نه سلبی صریح برای کرامت پیدا می‌کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، توضیح داد: در اندیشه اسلامی قائل به کرامت در تمام انسان‌ها هستیم و مخاطب تکریم، عموم انسان‌هاست.

انسان مورد تکریم خداست

دکتر سیمایی صراف با استناد به آیه شریفه «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ»، خاطرنشان کرد: برخی از اندیشمندان در صدد بیان کرامت تکوینی هستند و معتقدند: اینکه خداوند تاج کرامت را بر سر انسان بگذارد معنا ندارد؛ درحالی‌که از سنت استنباط می‌شود انسان بماهو انسان، در نزد خداوند، مکرم است.

وی، افزود: روایاتی از فقهای متقدم و متأخر داریم که بسیاری از فروع فقهی را به استناد این حدیث پیامبر اکرم (ص)، درباره وقف، وصیت، نذر و بسیاری از فروع فقهی دیگر را درصورتی‌که منتفع و ذی‌نفعش غیرمسلمان باشد، جایز دانسته اند.

وی، تصریح کرد: کرامت به عنوان یک حق انسانی است و اجماع جهانی بر این است که کرامت انسانی، مورد تبانی و توافق عقلاست و از مصادیق بارز بنای عقلا، امروز، کرامت است.

وی، تصریح کرد: کرامت انسانی، گاه خاستگاه فلسفی یا منشأ قراردادی دارد و باید خیرات فراوانی برای انسان داشته باشد و برابری انسان‌ها را در تئوری و نظر، قائل شود.

دکتر سیمایی صراف، بیان کرد: کارکرد دیگر کرامت در اخلاق اسلامی این است که، منبع بزرگی برای تخلق به اخلاق الله، به شمار می آید.

وی ادامه داد: کسی که برای خود عزت کرامت قائل باشد، از ناملایمات دنیا ضربه نمی‌خورد وکسی که برای خود کرامت و شخصیت قائل نباشد، برای جامعه نیز شخصیت قائل نیست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کرامت علاوه بر اینکه می‌تواند منبع مؤثری برای ارزش‌ها باشد، منبع مهمی، برای اخلاق است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش، خاطرنشان کرد: امروز در دنیا شاهدیم، افکار عمومی، رژیم صهیونیستی را به‌عنوان دولت نمی‌پذیرد و مردم فلسطین را یک ملت پذیرفته‌اند، درحالی‌که این رژیم با حمایت استکبار جهانی همه موازین حقوق بشر را نقض کرده و اجماع جهانی علیه او، وجود دارد.

وی، ابراز کرد: نسل‌کشی‌ها و دیدن صحنه‌های غزه، دیگر قابل‌تحمل نیست و به برکت این ایام، از خدا می‌خواهیم به مسلمانان غیرت عنایت کند تا این رژیم را تنبیه کند و حقوق مظلوم را، از این رژیم، پس بگیرد.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha