۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۰۶۷۰۲۷

در این یادداشت با توجه به این تعریف که زیارت یعنی«حضور آگاهانه و مؤثر زائر نزد اولیای الهی، برای تعالی معنوی خود در نظام هستی توحیدی وتجدید عهدبا ایشان به منظور کنشگری در جامعه اسلامی» به اثر این تعریف بر حکمرانی زیارت و سیاست‌گذاری در آن می‌پردازیم.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در شماره‌های نخست و دوم به این نکته پرداختیم که معنای زیارت در خلأ شکل نمی‌گیرد و محیط زیارتی (در این نوشته یعنی کلانشهر مشهد) بر کنش، معنا و کارکرد زیارت اثرگذار است. سپس اشاره شد که کلانشهرها از جمله مشهد به واسطه مدل توسعه سرمایه سالارانه به طور ذاتی نمی‌توانند ویترین خوبی برای زیارت حقیقی و متعالی باشند و عملاً مفهوم زیارت را تحریف کرده و کارکردهای اصلی آن را به حاشیه برده‌اند. همچنین تعریف مختاری از زیارت بر مبنای روایات و منابع اسلامی ارائه شد که در گفتمان انقلاب اسلامی نیز شاهد مثال‌های زیادی دارد.
در این شماره با توجه به همان تعریف ارائه شده که زیارت یعنی «حضور آگاهانه و مؤثر زائر نزد اولیای الهی، برای تعالی معنوی خود در نظام هستی توحیدی و تجدید عهد با ایشان به منظور کنشگری در جامعه اسلامی» به اثر این تعریف بر حکمرانی زیارت و سیاست‌گذاری در این حوزه خواهیم پرداخت.

زیارت حداقلی و زیارت حداکثری

زیارتی که مدنظر سرمایه‌داری است، محدود به جغرافیای داخل حرم مطهر می‌شود و به محض بیرون آمدن زائر از این مکان مقدس، زندگی فردی و اجتماعی‌اش طبق روال روزمره ادامه می‌یابد. روال روزمره چیست؟ رفتارهایی که گاه طبق عادات شخصیتی و گاه مطابق با سنت بومی یا دینی رسیده به فرد است و گاهی تحت تأثیر فشارها و هنجارهای اجتماعی و اقتصادی جامعه شکل می‌گیرد. هرچقدر شخصیت فرد سالم‌تر، رفتار اخلاقی او سالم‌تر، هرچقدر هنجارهای اجتماعی و اقتصادی جامعه اخلاقی‌تر، رفتار فرد پسندیده‌تر و هرچقدر سنت بومی و دینی به ‌ارث‌ رسیده صحیح‌تر، رفتار فرد هم متعالی‌تر می‌شود. اینجاست که گفته می‌شود برای تحقق زیارت متعالی، تغییر ادراکات و شناخت زائر نسبت به امام کافی نیست؛ بلکه موقعیت زیارت (محیط و فضای حاکم بر آن) نیز باید متعالی بوده یا دست‌کم مانع انتقال پیام زیارت نباشد. زیارت امری صرفاً انفسی نیست که در خلأ صورت بگیرد؛ تمامی ادراکات ما از زیارت و حتی امام منبعث از فرهنگ و سنت‌های تاریخی بوده که کلان‌استعاره زیارت را در ذهن ما برساخته است. از محتوای اشعار مداحان و روضه‌خوانان و کاشی‌های رواق و روضه منوره گرفته تا معماری و آینه‌کاری داخل رواق‌ها و شیوه برخورد خادمان و مجاوران و...، همگی اجزای این کلان‌استعاره هستند که تأثیر مستقیمی در دریافت مفهوم زیارت دارند.
اگر سیاست‌گذاری در حوزه زیارت به حال خود یله و رها باشد، همان معنای عرفی و روزمره حداقلی امروزه را در خط ‌مشی‌های خود بازتولید و پررنگ می‌کند. در واقع در این وضعیت، سیاست‌گذاری زیارت تابع یک حقیقت قدسی و توحیدی نیست و صرفاً تداوم وضعیت موجود را دنبال می‌کند؛ اما اگر بخواهیم برای حقیقت قدسی زیارت «عارفا بحقه» سیاست‌گذاری کنیم، باید مقدمات تعالی معنوی و کنش‌گری اجتماعی را فراهم و موانع تحقق آن را برطرف کنیم.

سیاست‌گذاری لایه‌ای زیارت

به نظر می‌رسد مدل سیاست‌گذاری لایه‌ای شبکه‌ای، به دلیل پیچیدگی‌های چندبعدی زیارت (دینی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی) مدل مناسبی برای سیاست‌گذاری در این حوزه باشد. در این مدل سیاست‌ها در چهار لایه: هنجاری/ ارزشی، لایه استراتژیک، لایه نهادی و لایه عملیاتی مدنظر قرار می‌گیرند.
در لایه هنجاری و ارزشی، مبانی معرفتی زیارت بر اساس تعریف ارائه شده صورت‌بندی شده و برای اشراب در لایه استراتژیک بسط پیدا می‌کند. در لایه استراتژیک، افق‌ و چشم‌انداز و راهبردهای کلان زیارتی بر پایه لایه هنجاری و ارزشی تدوین و ارائه می‌شود. در لایه نهادی، نقش نهادها و مجموعه‌های مرتبط حاکمیتی و مردمی در تحقق چشم‌انداز و راهبردهای زیارت متعالی بررسی و مشخص شده و در لایه عملیاتی نیز اقدام‌های ملموس برای تحقق و ارزیابی زیارت متعالی و آثار آن پیاده‌سازی می‌شود.
با استفاده از مدل لایه‌ای شبکه‌ای می‌توان هر سطح از سیاست‌گذاری زیارت را در خدمت ساحت قدسی آن؛ یعنی لایه نخست زیارت قرار داد و یک نظام حکمرانی متعالی برای زیارت طراحی کرد.
خوبی این مدل سیاست‌گذاری این است که لایه‌ها در این مدل به‌ صورت بالا به پایین جهت‌دهی و پایین به بالا بازخورددهی دارند؛ یعنی سیاست‌گذاران باید از میدان عمل بازخورد گرفته و سیاست‌ها را بهبود دهند. در نتیجه این چرخه دائم در یک رفت و برگشت خودارزیابی‌کننده قرار دارد که احتمال انحراف از اهداف را به حداقل می‌رساند.
در یادداشت‌های بعدی به چگونگی تحقق سیاست‌گذاری لایه‌ای زیارت در شهر مشهد خواهیم پرداخت.

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha